Alien: Glava

Novastrum

Feminist-elitist
#41
Er forsåvidt enig i at Aliens er en smule overvurdert, og Ressurection er undervurdert.
Jeg liker alle Alien-filmene på hver sin måte, inkludert spinoff-en Prometheus.

Alien - Horror/sci-fi, in space no one can hear you scream. Mesterverk.
Aliens - Action sci-fi/Adventure: Svært underholdende sci-fi. Mangler bare Arnold.
Alien 3 - Psykologisk sci-fi thriller: Litt for brun for min smak, men den har noen av de mest minneverdige Alien-scenene og stemningen sitter. Tror dette var første filmen jeg så, etter å ha snikstarta VHS-opptageren i stua før jeg la meg, når jeg så at den skulle gå på TV.
Alien: Ressurection - Jeunet lager Alien, og jeg synes det er svært interessante saker, mye på grunn av de totalt jævlige ripley-klonene, og den eksemplariske greia med Brad Dourif (doktoren som snakker på vegne av mother).
Synes egentlig det ligger noe Cronenberg-esque over mutasjonshorrortemaene, og den generelle følelsen av at alle føkkings folk og dyr i hele filmen er totalt degenererte. Synes også Synthetics-temaene blir belyst på en interessant måte. Og Dan Hedaya bringer alltid gnistrende B-filmvibber.
Alt i alt; selv om filmen mangler retning, så er den kul å se på. Og den slutten er så sinnsykt morsom, og ekkel samtidig.

Angående Aliens, så er det ikke mange 80-talls sci-fi/action filmer som har 8.4 i snitt på IMDB*, det kan ikke bare være barndommen som snakker.

*Ikke at IMDB er et barometer for gode filmer, men i mange tilfeller sier dette noe om kvaliteten.
 
Sist redigert:
D

Doctor Downs

Gjest
#42
Resurrection er da grei? Mega-LOL når den mutantgreia blir flusha ut vinduet på slutten. Prometheus er, om ikke den verste, helt klart den største fornærmelsen til Alien-universet. Uten å ha spilt Isolation så ser det jo i det minste ut til å være det nærmeste i ånd så langt til den opprinnelige Alien.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#43
Prometheus var kul og sånn er det.

Snellers, jeg har funnet en ting til jeg ikke er helt fan av i Isolation: Det er helt drøy edge shimmer og filter-lok, selv med AA på maks OG multisampling slått på i driveren, OG AF på 16x. Vanligvis gir jeg litt faen, men kontrastene mellom lys og skygge i A:I er en så viktig del av det grafiske uttrykket at det blir skikkelig innmari tydelig. Får se om GeDoSaTo har en lindrende balsam.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#44
Da er det min tur også da.

Jeg har jo snakket tidligere om Design i sci-fi og måten tingene de bruker og stæsj man ser i settet er ting som er gjennomtenkte og at alt er plassert der av en grunn.
Star Wars var vel en av de første filmene som klarte å vise et univers, ikke bare ved hjelp av gigantiske set-pieces og kule effekter og karakterer, men også ved hjelp av alle de små duppedittene som har en faktisk funksjon. Ting er laget ikke bare for å se kult ut men for å skape følelsen av at dette finnes på ordentlig.
Alien og Aliens har også dette i seg. Begge filmene har ting i bakgrunnen som ikke bare er der fordi de ser kule ut men fordi det virker som de bare skal være der. Jeg har jo alltid vært mest glad i Aliens, ikke bare pga folka eller hvor mange xenos det er eller fordi det er så mange gullkorn, men også pga de små detaljene i filmen. Alt fra laben med facehuggerne i tankene, til små lysdioder som blinker på de rette stedene.
Samme i Alien. Fra spiserommet med de rene flatene, men det personlige rotet og overgangen til gangene med maskineri der man kan se at skipet er bygd på budsjett, samtidig som at tilgangen til de rette bryterne og røra er forenklet.
Det er sikkert noe jeg har lest et sted, men designet er funksjonelt. Altså, alt har sin funksjon og ting ser ut til å fungere.
Det er jo ikke realistisk på den måten at det finnes, men i sitt univers så er det realistisk, og er det noe jeg digger i sci-fi så er det den typen design. At alt som er der ser ut til å skulle være der av en grunn, og ikke bare være der fordi det ser fett ut.
Og i Alien 3 begynte ting å bli litt rart. Settene hang ikke like mye på greip, selv om alle de detaljene som er "riktige" er jo ting de nevner med ord, som for eksempel at de skinner seg for å forhindre lus og andre ting. Men settene føltes ikke like personlige, hvis det går an å si det når det er snakk om et fengsel (kind of).

Alien Ressurection. Der bare stappa de masse "kule" greier inn, som for eksempel whiskykuben og andre ting. Hvorfor var det vannsystemet der? Husker ikke engang, sikkert no med kjøling av generatorer, men dere vet like godt som meg at det vannet var der kun for å vise aliens under vann og at de syntes sikkert det var dritkult. Problemet med det var kanskje at det var under vann aliene så dårligst ut. Og den derre siste greia? Fy faen. Bare fy faen. Han/hun som designet det makkverket av et monster burde bli skutt.

Takk for meg.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#45
Ellers da, fikk testa mer Aliensing i oculus rift i går, og her kommer noen inntrykk.

Hvordan funker VRen med motion-trackeren? På PS4 holder du inne R1 for å ta den opp, og da blir alt i distansen ufokusert. Når du holder inn L2 samtidig, så flyttes fokus fra MT til alt rund. Hadde vært kult om du kunne flytte fokus bare ved å tilte på hodet.
Man må fortsatt holde inne en knapp for å ta den opp, og faktisk må man lene seg litt bakover for å se den på en god måte, gjør det litt kinkig å bruke når figuren din står. Når man croucher holder hun heldigvis trackeren lenger unna, og den er mye lettere å se på når man trenger det. Den fremstår nærmere enn bakgrunnen, men ingenting blir ufokusert, så man kan velge å fokusere på den når man vil. Helt enig i at det hadde vært kult å kunne se på den hele tiden ved å flytte hodet, men denne måten fungerer også ganske bra.

Rift-funksjonalitet er implementert ca 90%, og her er en liste over ting som fungerer funky:
  • Utgangsposisjonen til Riften i forhold til kamera/gyro blir satt hver gang man loader spillet/loader en save, så hvis du sitter med hodet på skakke når dette skjer blir spillet helt skeivt. Har ikke funnet en reset position-funksjonalitet enda.
  • FOV-en kan gjøre at armene dine enten ser for nærme ut, eller ser enda spinklere ut enn de skal, mulig det kan justeres bedre.
  • Nærmest alle konsoller og dingser er plasserte alt for nærme/i samme rekkevidde som når man spiller på skjerm, og det fører til at man fort får vondt i øynene når man skal prøve å lese logger/se på decrypteren eller fikle med rewire-bokser. Håper det kommer en fiks til dette, for foreløpig er dette det mest irriterende, og gjør at man får ikke får lyst til å ta del i disse delene av spillet når man rifter det opp.
  • Mus i menyer fungerer dårlig, da trykket registrerer et annet sted enn musa rendres. Og man får ikke trykket på "craft this..." knappen i craftingmenyen i det hele tatt - må derfor ha en 360-kontroll ved siden av musa for å kunne crafte.
  • Figurens høyde er funky. Har lest at andre folk har følt seg som dverger - selv er figuren min alt for høy, og det føles som å nesten skrape i taket når man går igjennom dører. Forhåpentligvis kan dette tweakes også.
Og så til det som funker og gjør dette til en kul opplevelse:

Å kunne se seg rundt øker innlevelsen kraftig. Det gjør også noen av delene uten trackeren enklere, da man fort kan se hvor fiender er. Det er samtidig veldig kult å kunne fysisk lene seg ut forbi en kant - og over ting for å kikke etter fiender. Dette fører faktisk til at man må reise seg litt opp fra stolen, som for å kikke bak skjermen sin. Så knebøytrening får man også, gitt.

Spillet blir drittskummelt: å snike seg rundt med en Alien rundt deg som føles ekte er nervepirrende, i alle fall når det er lenge siden man har sava. Har flere ganger tatt meg i å holde pusten sammen med Ripley når hun gjemmer seg, og det føles faktisk skikkelig guffent når
Alienen stikker den virtuelle lillemunnen sin inn i frontallappen din
.
Fordi man kan lene seg er det også flere ganger jeg har lent meg ut av synet til Alienen, ordentlig bakover/ned ut av stolen, selv om det sannsynligvis ikke har noe å si for om man blir sett eller ikke? Jeg er ikke særlig lettskremt (av media), så de gangene jeg blir skremt ender det opp med at jeg ler og koser meg istedenfor å bli ordentlig redd, så ja, dette er artig!

 
Sist redigert:

Lodin

Der Waaaah
#46
  • Mus i menyer fungerer dårlig, da trykket registrerer et annet sted enn musa rendres. Og man får ikke trykket på "craft this..." knappen i craftingmenyen i det hele tatt - må derfor ha en 360-kontroll ved siden av musa for å kunne crafte.
Jeg gikk over til gamepad ganske fort i dette. Er såklart haram å spille FPS med pad, men siden skyting uansett er noe man driver minimalt med foretrekker jeg det for menyene man hele tida må knote med.
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#47
Kan noen si noe om PS3-versjonen? Usikker på om dette er noe jeg gidder å plukke opp før jeg anskaffer meg en PS4 rundt nyåret.
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
#48
Jeg vil påstå at A:I er så grafikk-intensivt, og omgivelsene spiller en så betydelig rolle, at du gjør lurt i å vente med å spille det til du har en av de nyere konsollene eller en datapese.
 

Lodin

Der Waaaah
#49
Jeg vil si at spillet ikke er særlig imponerende i det hele tatt fra et teknisk perspektiv. Det er ekstremt pent fordi folka som har mekka det er veldig kompetente artistisk sett, men det imponerte ikke meg på noe vis på PC.
Sånn bortsett fra at teksturene og dillet på folka på nært hold med svette og dill ser utrolig bra ut så vil jeg tro versjonene til 360 og PS3 greier seg fint.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#50
Det er løgn.

Denne tråden trenger forøvrig dette meme-et.
 

Lodin

Der Waaaah
#51
Jeh, ifølge Digitalfoundry er frameraten på de gamle maskinene skikkelig begredelig så da hadde jeg venta. Men de ser i det minste ikke så mye verre ut.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#52
Mens vi er inne på den første filmen, original eller director's cut?
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#54
... som var litt vanskeligere å finne, så da ser vi regissørsnittet.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#55
DC-en har masse unødvendige scener som ble forkastet klyppa inn. Scott har selv sagt at den første utgaven er den egentlige Director's Cut.
 

Lodin

Der Waaaah
#56
Håh, Dan Abnett har skrevet manuset til dette. Han er ingen andre enn den eneste som skriver Warhammer 40k-bøker som faktisk regnes som ok litteratur. Annet enn bøkene om Ciaphas Cain såklart. Men annet enn det er det eneste bra skrevet om Space Orks og Tyranids fra Abnett så dette er bør være en bra spille.
 
#57
DC-en har masse unødvendige scener som ble forkastet klyppa inn. Scott har selv sagt at den første utgaven er den egentlige Director's Cut.
Huh. Grunn til å se den på nytt da skjønner jeg. Kjøpte blu-ray samleboksen etter å ha sett Prometheus som jeg syntes eide (føkk haterne), og så så jeg alle filmene i rask rekkefølge for første gang etter det. Kjørte på med DC med en gang. Min rangering (forventer nesten ferie av denne): Alien>Prometheus>Aliens>Alien Resurrection>Alien 3. Tror egentlig det kun var Alien 3 jeg syns var relativt kjip.
 
#58
Altså, om du så Prometheus før du så Alien så har du fullstendig spolert muligheten din til å være bitter og blasert. Da har du deg selv å takke.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#59
Vel! Jeg hadde et håp da jeg starta på Alien: Isolation, og i går møtte jeg endelig 'n Ali-Jens i egen høye person, så jeg føler meg komfortabel med å peke på at en spillserie dette henter mye inspirasjon fra, er... jada... System Shock. Og det er gledelig, vet du!

Uten å spoile noe, så var den sekvensen jeg opplevde da jeg uforvarende forstyrra Alien-far på vei mot en heis det mest intense jeg har spilt på flere år. Jeg var ikke spesielt nervøs i det hele tatt fram til da, men da jeg forsto at den hadde oppdaga meg, kom panikkgrepet rimelig umiddelbart. Den dynamikken med egentlig ganske enkle oppgaver som må utføres samtidig som det hele tiden er en tjukk, illevarslende stemning til stede, punktert av korte, akutt intense situasjoner, er henta rett fra System Shock 2. Bare at siden dette er Alien er det enda mer intenst. Elsker'e.