Assassins Creed 2: The Da Vinci Creed

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Ubisoft slipper om ikke lang tid oppfølgeren til et av spillene vi husker fra The Fabolous Fall of 2007 (masse bra spill som kom ut den høsten, hvis du er for ung til å huske det).

I den anledning fikk jeg en time med spillet idag, rablet ned det jeg kunne og skal selvfølgelig poste det her. Men kort sagt fortjener det egen tråd.
Her er ihvertfall mine to øre, uncut version:

Det er hakket penere enn forgjengeren (om desverre ikke Uncharted 2-nivå), designet er generelt annerledes med noe bredere gater og flere bevegelsesalternativer.
Ezio er noe annerledes enn Altair, blend knappen er borte og han har fler muligheter for interaksjon. Han kan plukke opp de han nettopp har drept, for å f.eks. slenge kroppen ned fra et tak og skape forvirring der mens du pimper deg rundt. Ezio har også mer å velge mellom når det kommer til utstyr, ikke bare forskjellige typer rustninger i flere deler men også valgene mellom kastekniv, kniv, sverd, unarmed og pistol samt mulighet til å plukke opp vaktenes våpen. Forskjellige kapper gir deg forskjellige bonuser, som å slippe unna mindre forbrytelser samt en tweak på utseendet.
Det er også blitt innført penger! Det er selvfølgelig en masse forskjellige type våpen å kjøpe, men Ezio har også en leilighet i startbyen som du kan fylle opp med dyre malerier for å få byens aksept. Etterhvert som jeg blar i menyer, legger jeg merke til hvor overrasket jeg er over utvalget, det er ganske mange detaljer av Enzio du kan påvirke. Ellers kan du bruke penger på å bli mindre ettersøkt, samleskatter (masse å samle i dette spillet også), fasttravel, forskjellig fraksjoner til å hjelpe deg.
Det er et morsomt aspekt, hvordan du kan betale prostituerte til å gjøre seg til foran vaktene, så de trekker vekk oppmerksomheten. Lignende muligheter har du med de lokale tyvene og mercenaries.
Slossinga er desverre for lite utviklet, her er det i stor grad samme driten. En natt-dag syklus er litt for lite gjennomført, men litt stilig å sitte å vente på et vaktskifte du vet kommer.

Det er mye å skrive, men Ubisoft sier selv at de sendte det ut til oss så man skulle rekke å spille igjennom før release. Og det gjorde de lurt i, for dette spillet er svært, dritsvært. Det er virkelig masse å gjøre, bonusassassinations, sidemissions, bybygging, skattesamling, og de gir virkelig svar på tiltale mot forgjengerens akilleshel: Variasjonen. Om dette blir ensformig er det din egen skyld, om det er mulig, bare storymissionene (som jeg bare har spilt et par-tre av) virker oppsatt på å føre deg igjennom uten å tvinge deg til å researche-researche-assassinate og repeat.
Det er noen tekniske ting som glitcher i landskap og lyd, men freerunningen mener jeg er bedre; det er ikke like lett å hoppe-klatre overalt og rett opp til toppen, det å finne linja opp er både morsomt og mer utfordrende enn før, samtidig som de har slengt inn et knappeelement i klatring.
Og her er en trailer!

[yt]a12e3iKzqlw[/yt]

Hva tenker vi? Har hatmaskineriet varmet opp? Gleder noen seg? Har noen tro på det kan fikse det som var galt i numero uno og gjøre dette til den GOTY-utfordreren det har potensiale til å være?

Det er virkelig masse å gjøre, bonusassassinations, sidemissions, bybygging, skattesamling, og de gir virkelig svar på tiltale mot forgjengerens akilleshel: Variasjonen.
Der var de magiske ordene jeg håpet på. Dette blir knall!!

Gleder meg masse! Typisk for serier denne generasjonen har vært at det første spillet i en franchise får til teknologi med potensiale uten å helt fylle det ut, for så å komme med en knall oppfølger. Jeg digga Assassins Creed på tross av dets mange mangler, så dette blir nok bra mottatt her i gården.

Viktig spørsmål: Kan man hoppe over idiotiske dialoger som ingen bryr seg om?

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Det kommer kanskje ann på hva du bryr deg om å ikke, men jeg prøvde ikke skippe noen. Men usikker på om det går grunnet noe mer jeg kom på:
Det er mindre interaktivitet i cutscenene denne gangen, men de har isteden puttet inn QTEs. Disse er likevel ikke den klassiske automatisk-4/10-spill-dritt-QTE, ettersom jeg fikk mulighet til å la være å trykke på knappen. Hvis jeg gjorde det skjedde det noe kult, men jeg kunne latt være (uten å dø eller lignende).

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Velvel, gode nyheter detta her. Får se hvordan det blir ved release. ^^

Jante

privileged CIS shitlord
Jeg syntes enern var grei skurring, kanskje fordi jeg dreit i å ha så jævla store forventninger. Så for min del blir dette sikkert god knall. :)

Lodin

Der Waaaah
Her er første episode i en sånn kortfilmgreie om faren til Ezio og foregår før spillet. Overaskende bra kvalitet på dette.

Gleder meg forøvrig litt til AC2. Hvis de som sagt har fjerna flere av feila fra i fjor blir det god underholdning.

Drauden

SGs kollektive lillebror
Hvis du ikke fullførte eller engang testet det første, har IGN laget en rask recap av historien.
Ellers så gleder meg veldig til dette, ser ut som et spill jeg kan elske, så lenge de har holdt løftene og det mer variert en eneren.

Drauden

SGs kollektive lillebror
X360-eiere får demoen til Splinter Cell: Conviction på kjøpet.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Okay, så hva tror dere den store twisten er denne gang? Jeg tipper den er at Ezio egentlig heter Ezlo og at hele spillet foregår oppå huet til Link.

oma

Village Drunk
Creedere som ikke er interessert i Sam Fisher kan gi demokoden til meg om de ikke har bedre ting å gjøre med den.

Øystein gir det 9/10.

Høres bra ut for meg, men jeg var jo blant dem som syntes Assassin's Creed (1) var dritfett, så jeg er vel for ung og naiv til at jeg bør lyttes til.

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
Nei, du er flink til å spille spill. De som hata det var de som insisterte på å gjøre alle pickpocket og drittoppdraga og klaga over at det var så jævla same-y.

A.C var repeterende uansett hva du gjorde. Ser at dagbladet har gått apeshit med en 6-er på terningen.
Hva synes folk som har spilt det?

Hvis ikke man maser med alle sideoppdragene er kampsystemet drastisk mindre i fokus.

VG-Rune triller fem. Hovedoppdragene er mindre vesentlige enn før, visstnok. En av mine hovedinnvendinger mot forrige AC var vel nettopp at hovedoppdragene var frustrerende utydelige stykker spilldesign, som om Hitman-serien og Thief-serien aldri hadde funnes, så jeg vet ikke.

Jeg likte denne delen, om AC1:
"Der jeg så et heftig actionspill med en ulidelig spennende historie, en overkul sci-fi-twist og en blendende vakker og forfriskende annerledes setting, så mange et alt for enkelt, kjedelig og repeterende spill som lovet mye mer enn det kunne holde."

Historien i Assassin's Creed (1) var vel den andre tingen i spillet som virkelig ikke fungerte. Men jeg har fortsatt ikke kommet meg gjennom spillet, så det er mulig den første halvdelens rotete, banale religion-sci-fi og usympatiske figurbeskrivelser ble avløst av storslagen fortellerteknikk i andre halvdel. Jeg tviler dog.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Mens 1UP sin anmelder har dette å si om historien i AC2: «It's seriously like Ubisoft said, "Hey guys, what if Dan Brown wrote a Japanese RPG? What would that be like?" And then they went and gave it their best effort. It's a little weird!»