Siden Super Mario Bros har bosskamper vært en viktig del av spill, og før var det som regel alltid en boss på slutten av hver level eller episode, men nå som spillene er mer åpne i struktur er det ikke lenger så vanlig med store og imponerende bosser. Heldigvis er det også mange nyere spill som ivaretar tradisjonen, og i nyere tid har jeg blitt imponert av bosskampene i Resident Evil 4, God of War, MGS3 og Metroid Prime, for å nevne noen. Har forresten ikke prøvd Shadow of Colossus.
Det som etter min mening kjennetegner en god bosskamp er at man føler at man er underlegen når man først ser bossen, at det kreves litt mer enn bare vill trykking for å vinne, at det må flere forsøk til for å slå bossen, og sist men ikke minst, at man sitter igjen med en meget god, tilfredsstillende følelse.
Nintendo har alltid vært flinke på dette området.
Noen av de jeg kommer på i farten:
Alle bosskampene i Zelda II - Spilte faktisk Zelda II før det første, og husker godt følelsen av å ha slått "hestehodet" og rytteren i det tredje slottet.
Mother Brain - Krevde kanskje ikke så mye strategi, men mange raketter, og den påfølgende nedtellingssekvensen var også intens.
Rygar, siste bossen - Eksempel på en bosskamp som bare er frustrerende, bøyer meg i støvet for de som har slått ham, det er mellom 10 og 15 år siden jeg sist prøvde, men husker fremdeles hvor umenneskelig vanskelig det var.
Psycho Mantis - For et genitrekk, i samme sekund som jeg skjønte hva som måtte til i denne kampen eskalerte også MGS til noe mer enn bare et spill, fantastisk, og et grep som aldri kan brukes igjen uten å være en billig kopi.
FF 6, 7 og X: Mange storslåtte kamper i disse spillene som virkelig gir en følelse av mer enn å bare ha slått en boss etterpå.
Hvilke er dine favorittbosser?
Det som etter min mening kjennetegner en god bosskamp er at man føler at man er underlegen når man først ser bossen, at det kreves litt mer enn bare vill trykking for å vinne, at det må flere forsøk til for å slå bossen, og sist men ikke minst, at man sitter igjen med en meget god, tilfredsstillende følelse.
Nintendo har alltid vært flinke på dette området.
Noen av de jeg kommer på i farten:
Alle bosskampene i Zelda II - Spilte faktisk Zelda II før det første, og husker godt følelsen av å ha slått "hestehodet" og rytteren i det tredje slottet.
Mother Brain - Krevde kanskje ikke så mye strategi, men mange raketter, og den påfølgende nedtellingssekvensen var også intens.
Rygar, siste bossen - Eksempel på en bosskamp som bare er frustrerende, bøyer meg i støvet for de som har slått ham, det er mellom 10 og 15 år siden jeg sist prøvde, men husker fremdeles hvor umenneskelig vanskelig det var.
Psycho Mantis - For et genitrekk, i samme sekund som jeg skjønte hva som måtte til i denne kampen eskalerte også MGS til noe mer enn bare et spill, fantastisk, og et grep som aldri kan brukes igjen uten å være en billig kopi.
FF 6, 7 og X: Mange storslåtte kamper i disse spillene som virkelig gir en følelse av mer enn å bare ha slått en boss etterpå.
Hvilke er dine favorittbosser?