Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth

Lodin

Der Waaaah
#1
Etter 6 lange år er altså endelig tiden for oss Lovecraft fans inne. Midt i mørkeste Halloween tida (ihvertfall for Xboxere, PC versjonen slippes i mars neste år) slipper Bethesda litt galskap som nok de færreste av oss vil takle. Call of Cthulhu: DCOTE er et FPS satt i den lille fiskelandsbyen Insmouth en gang rundt 1925 hvor man som privatetterforskeren Jack Walters skal finne ut av hva som er skjedd med en lokal handelsmann. Byen er full av rare folk som ikke virker helt gode. Folk i nærheten kaller det Insmouth-looken, men hadde man ikke vist bedre hadde man trodd de ligna litt på fisker. Uansett viser det seg raskt at man ikke er ønsket i byen og man må kjempe for å bare overleve.
Jeg har ikke prøvd det ennå selv, men utifra det jeg har lest er spillet veldig tro mot bøkene det er basert på. Det betyr feks. at man ikke bare kan løpe omkring å slakte alt, men må passe seg og faktisk bruker de to første timene uten noen som helst måte å forsvare seg. Det har fått litt pepper for dette, men personlig har jeg lengta etter noe sånt. Høres rimelig skummelt ut.
Når man blir skada dukker det opp visse likhetstrekk med MGS3 i at man må inn på en meny og helbrede seg. Man blir også hindra hvis man ikke gjør noe med skadene sine. Ødelagte bein senker deg og skader på øyet gjør det verre å sikte.
Noe annet gøy er sanity effectsene. Selvom Nintendo patenterte dette for noen år siden med Eternal Darkness vil man her også merke det når man blir stressa. Man kan få vertigo av å stirre for lenge ned fra store høyder og hjerterytmen øker kraftig når man ser skumle ting. Hvis man så ikke tar det rolig ved å slappe av eller skyte litt morfin vil man begynne å se og høre ting, prate til seg selv og i verste fall rette en pistol mot sin egen tinning og avslutte spillet tidlig. Høres grusomt festlig ut. =D


Dagon kult? Hvilken Dagon kult?


Her har vi Jacky boy, som vanlig frisk, rask og klar til dyst.


E det han bæssfar sjøl æ skue?

Spillets hjemmeside
Eurogamer ga det 8/10
Historien spillet hovedsaklig baseres på
 

Lodin

Der Waaaah
#2
Fun Fact: Xbox versjonen er nå sluppet i hele Europa bortsett fra Skandinavia. Viser seg at KE media er en gjeng udugelige dassaper og måtte utsette det til neste fredag. :mad:
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#5
Putter liksågodt denne nyheten i dette emnet.



The H.P. Lovecraft Historical Society har produsert en Call of Cthulhu-film i år, independent-produsert, så du får ikke tak i den fra vanlige nettsjapper. Filmen er en stumfilm i svarthvitt, av samme type som Nosferatu og Phantom of the Opera. Varighet ca 47 minutter. Skal absolutt skaffe meg den!

IMDb

Dread Central anmeldelse (4/5 mugger med blod)

Kjøp filmen fra den offisielle websida for kun 130 spenn + shipping (DVD-en har tilogmed dialogkort på norsk!)
 
#7
Jeg skal nok skaffe meg dette spillet, men håper det kommer til Xbox360 selv om det ikke er noen offisiel info ang dette.

Hvis ikke så blir det ivertfall Pc versjonen.
 

Lodin

Der Waaaah
#8
Da dukka det endelig opp i posten og jeg er grisefornøyd. Jeg gjorde bokstavelig talt nesten i buksa mens jeg ble jaga av fiskemennene i stad, så skummelt nok er det. Stealth delene er kanskje litt i vanskeligste laget, men så langt har de vært overkommelig og logiske så jeg overlever vel. Regner med at det blir mer gøy når jeg får forsvare meg.

Ikke uventet får det en klar:
 
#9
Bra å høre du likte det! Er det til Xbox du har spilt eller? Har ikke min Xbox lenger...venter på at Xbox360 kommer nå.

Men tror ikke det kommer til å komme til den. Men kanskje det er bakoverkompatibelt med den siden det er så nytt? Hmmmm....
 

Lodin

Der Waaaah
#10
Ingen andre planer enn å slippe spillet til PC i mars. Faktisk stiller jeg meg tvilsom til om det blir kompatibelt med 360en. Virker bare som et fåtall av de aller største klassikerne vil bli patcha. :ehm...:

Nå har jeg forøvrig fått en del våpen og det plukka seg opp betraktelig. Ganske realistisk skyting så det er vanskelig å treffe noe. Det meste går alikevel i dørken etter et treff i skallen så det er ikke lov å klage.
Også har jeg fått møte J. Edgar Hoover. Delta Green er ikke starta opp ennå, men han spiller alikevel en viktig rolle. :p
 
#11
Har veldig lyst på det. Er det som jeg forestiller meg, altså som en hybrid av Riddick og Eternal Darkness presentasjonsmessig?

Kunne blitt en fin ting å ønske seg til jul, dette.
 

Lodin

Der Waaaah
#12
At skummelheten er litt som Eternal Darkness er det ikke tvil om (hovedinspirasjonen der var jo Lovecraft), men førstepersondelen er mer som Half Life. Særlig når man fighter Shoggothen minner det mye om lytte-tentaklene fra HL1. Også er det litt Thief og Deus Ex i at man må utforske en del da. liker også at Jack hele tiden kommer med kommentarer til ting når man "klikker" på dem.

Tid for litt negative tanker rundt spillet: Det er til tider vel obskurt i at man ikke har peiling på hva man skal gjøre. Sikkert kult for de som er storfans av adventure sjangeren, men jeg har bedre ting å drive på med enn å fise omkring verdens største smelteverk uten den minste ide' om hva jeg skal gjøre nå. På den annen side kan man alltids gå til Gamefaqs så det er et minimalt problem.
Save-points. Hallo! Det er en jævla hard disk i maskina! Det betyr at det går fort å save hvor som helst. Man trenger ikke råtne save-points og dette spillet er et ypperlig eksempel på det.
Evig respawnende fiender! :mad: Aldri putt evig respawnende fiender i spilla mine! Riktignok var det bare to ganger så langt og det var meninga at man skulle rømme fra dem, men jeg hater når utviklere gjør det med spilla sine.
Kontrollen er ikke super. Dette har mer å gjøre med at Xbox kontrollen har for få knapper så man feks ikke kan side-stepe når man sniker fordi man da lener seg. Siktinga er også slit og nok en gang har dette med at FPS og gamepad er noe ræl.
Gleder meg ærlig talt veldig til å plukke opp PC versjonen når den slippes.
 
#14
backwardcompatibilitygameslist.

Der har du et langt ord du kan prøve deg på å si 100 ganger i fylla så fort du kan :p

Ontopic, spillet er bra. Men ikke great..
Bra atmosfære dog
 
#15
Da Psychonauts er utsatt til neste år og spillet bare kostet 400kr nølte jeg ikke med å kjøpe det da jeg så det på spiderman sist fredag. Må si jeg er veldig positivt overasket. Spillet er knall.

Altså, det har en haug med mindre problemer; AIen er balle, områdene og objektene i dem er veldig statiske, det er flust med ulogiske hindringer som at en liten trestol gjør at dører nekter å åpne seg samt at spillet har frøset seg tre ganger hos meg. I tilleg har det en del forvirrende leveldesign og massevis av trial and error.

Men alt dette kan jeg lett godta når spillet allikevel klarer å suge meg inn slik det har gjort hittil. Atmosfæren i spillet er rett og slett herlig morbid. Det bruker lang tid på å bygge opp stemningen - at man ikke blir tildelt noe våpen på veldig lang tid må sies å være et sjakktrekk. For ikke å snakke om hvordan du blir servert med frampek i diverse former som gjør at du vet det er noe rundt neste hjørne, men du vil absolutt ikke finne ut hva.
 
#16
Kunne ikke sagt det bedre selv, morbo. Spillets svakheter er lett å feie under teppet når spillet gir så god innlevese og stemning som det gjør. Det enste jeg ikke klarte å tilgi var den platformaktige delen av gamplay, slikt kommer man sjelden godt ut av når man har 1. persons perspektiv. persons pespektiv. Synd at jeg etter 7 timers spill satt meg fast, har ennå ikke giddet å sjekke gamefaq for å finne ut hva jeg gjorde feil...
 
#18
Noen som har kjørt dette spillet på X360 enda? Lurer på om det kommer en X360 versjon etterhvert...isåfall så vil jeg jo vente med å kjøpe det.
 
#19
Jeg vil tørre å påstå at det ikke kommer noen 360-utgave noensinne. Grafikken er teknisk sett rimelig utdatert og det var ikke akkurat et storbudsjetsspill. Det i tilleg til at det så vidt jeg vet ikke har gjort det spesielt bra salgsmessig, desverre. Kjøp spillet og dra fram Xboxen din igjen, om nødvendig, du. Jeg trenger vel neppe repetere hvor godt jeg liker det.

Er det forresten noen som gidder å peke meg til noen av Lovecrafts verker (på engelsk, selvsagt)? Dette spillet har vekket oppmerksomheten min og jeg trenger no' bra lesestoff i jula.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#20