Det er ikke så jævlig vanskelig å skjønne Revan, og mange har allerede forklart det. Men vet du hva? Jeg skal prøve igjen, kun for deg.
Når du starter spillet for første gang, er du level 1. Du får en tidsfrist på 72 timer (du kan trykke venstrepil for å få fram klokka di nårsomhelst), og når den er omme må du være på taket av kjøpesenteret, klar for henting. Iløpet av de 72 timene kan du egentlig gjøre hva faen du vil, men du har egentlig to hovedretninger du kan ta.
1. Du kan prøve å følge hovedhistorien, som består av mange "cases" hektet sammen. En case fører til en annen, og til slutt har du forhåpentligvis blitt ferdig med alle og funnet ut hvor zombiene egentlig kommer fra, etc. Det du må være forsiktig med her er at du mange ganger blir bedt om å møte f.eks en kar på et bestemt tidspunkt. Hvis du glemmer det, så kan du aldri fortsette hovedhistorien igjen. Skjønner? Da må du gjøre annet faen til de 72 timene er omme.
2. Du kan gi faen i hovedhistorien og heller løpe rundt og gjøre "quests" som er uavhengige av hovedhistorien i de 72 timene du har på deg. Disse inneholder for det meste å redde tilfeldige mennesker du finner, hjelpe gamle ektepar å finne hverandre, kverke forskjellige "Psykopater" du kommer over (disse er på en måte som bosser som er rundt omkring i spillet. Har støtt på en gal klovn, en våpenfrik som gjemmer seg i våpensjappa, etc.). Du kan også ta en hel del bilder og sånne ting. Denne retninger er den som er anbefalt ved første gjennomgang av spillet, ettersom du blir kjent med hvordan spillet fungerer, og selve kjøpesenteret. I tillegg tildeles du store mengder Prestige Points (PP er Dead Risings svar på Experience Points) av å hjelpe sivile. Dette kan da hjelpe deg når du prøver å ta hovedhistorien. Fordi ...
Det har seg slik at om du blir ferdig med spillet (dvs. møter opp på den helikopterplassen etter de 72 timene), så starter det hele på nytt igjen - bare med alle dine PP og levels intakte. Derfor er det da en fordel å spille gjennom de 72 timene én gang først, hvor du bare får PP, slik at du er bedre utrustet når du prøver deg på hovedhistorien neste gang. Du kan i tillegg åpne mange forskjellige sluttsekvenser, basert på hvor mye av historien du har åpnet opp, hvor mange du har hjelpet, og om du faktisk er der når helikopteret kommer eller ikke. Du starter i tillegg om igjen om du velger å "starte på nytt" istedet for å loade en lagred game når du dør, slik Joni gjorde i et par innlegg over her. Han satt seg såpass fast på en case at han bestemte seg for å "dø", slik at spillet starter på nytt - men med alle PP og levels intakt. Nå er han i høyere level og bedre rustet når han tar spillet på nytt igjen.
Skjønner?
Forresten, hvordan gikk Halo-LANet igår? Fikk dere løst problemene?