OK, da har jeg hatt Oculus Quest i en ukes tid og fått prøvd ut ganske mye, og har gjort meg opp noen meninger. Bare for å få det unna med en gang så kan jeg trygt anbefale denne til de som er på gjerdet for å ta steget inn i den virtuelle verden.
Førsteinntrykket fra man åpner esken til man har unnagjort tutorialen er 10/10. Esken og alt innholdet ser utrolig flott ut og jeg tror ikke noen kan fullføre tutorialen uten et stort smil. Jeg fikk kona til å ta den også og hun sa med en gang at hun skjønte hvorfor jeg hadde kjøpt den.
Oculus appen du laster ned på telefonen i forkant av å sette opp brillene lar deg handle spill, strømme til den (virker litt buggy på min telefon, funker bare i kort strekk) og leke med innstillinger. Veldig brukervennlig.
Når det kommer til tracking av kontrollene så har det vært virkelig imponerende så langt. Det var noen klagde på tracking nærme hodet i starten, men det kom en oppdatering som hjalp mye. Jeg har prøvd å spille i både mye og lite lys uten å merke noe forskjell.
Jeg må skrive litt om Guardian opplegget også da det er utrolig lettvint. Når du tar på deg brillene ser du omverden via et kamera i front, og du bare maler opp et omriss av spillområdet og vipps så er det ferdig! Dette blir også lagret, så når jeg går ut av min "sittestille sone" i stua hvor jeg bruker å sitte med PCen slås front kameraet på automatisk frem til jeg kommer inn i "svinge på kroppen sonen" jeg har opprettet på kjøkkenet hvor jeg har mest gulvplass.
Det medfølger demoer av noen av de mest populære spillene deriblant
Beat Saber som lett er det mest kjøpte i Oculus Store. Hvis man vil ha et rytmespill så er det en no brainer, men det var ikke høyt på ønskelisten min. Det er få sanger på Quest utgaven, men man kan legge til custom sanger via sideloading om man ønsker.
Vader Immortal var derimot på toppen av ønskelisten og det var temmelig tøft! Man skal helst ha goood plass om man vil ha full innlevelse, men teleport bevegelse via kontroll venner man seg raskt til, og så lenge man har rom til å ta et par skritt i hver retning så klarer man seg fint.
Spillet tar rundt en times tid, og er den første av tre episoder, hvor de to neste kommer ut senere.
Spillet i seg selv har en god og dyster atmosfære, og siden det er i VR gjøres ellers kjedelige ting som å klatre i stiger om til en spennende affære (spesielt hvis man som meg mister taket og holder på å falle i den virkelige verden av suget i magen). Darth Vader er herlig intimiderende når han kommer opp i ansiktet ditt, og ikke minst, man får bruke en lyssabel.
Jeg har stort sett prøvd ut arcade lignende spill som Drop dead dual strike (House of the dead typ) og sportspill som Racket NX (bordtennis simulator) og storkoser meg. Det kommer ut et historiepreget spill som heter Red Matter som visstnok skal ha litt Event Horizon vibber i morgen som setter en standard for grafikk på Questen som jeg gleder meg til.
Det går også fint surfe med Questen, den kommer med en browser og man kan laste ned Firefox om man ønsker. Youtube og Netflix har dog egne apper som bedrer opplevelsen. Jeg likte spesielt Netflix appen hvor man sitter i en virtuell stue og lysene dimmes når du trykker play.
Hvis man ønsker å få mer ut av Questen enn hva Oculus Store har å tilby kan du kjøpe Virtual Desktop (man speiler PCen sin) og da fungerer kontrollen som en mus og du får gjøre hva du vil.
Det finnes også løsninger for de som ikke har en Kraftig PC men vil spille Skyrim i VR via "Shadow" eller andre skybaserte løsninger som gir deg tilgang til en high end PC.
Mer info:
shadow gaming
Questen har dog noen forbedringspunkter. Stroppene kan være kjipe mot ansiktet i lengden med tanke på hvor godt Questen må sitte på ansiktet for å ikke vigle på seg. Se for deg trange skibriller, ikke noe man vil bruke for lenge om gangen. Man får litt stroppetryne av lange økter.
Men dette er noe flere har klaget over, og noen har valgt å modifisere den. Det finnes løsninger slik som denne hvor man bruker HTC Vive stroppene:
På bildet så har brukeren også installert en power bank som gir mye mer spilletid og balanserer Questen bedre på hodet. Dette er nok supert for de spiller lenge om gangen, men jeg er usikker på om jeg trenger noe slikt foreløpig.
Så ja, dette var virkelig litt av et leketøy jeg kommer til å ha det mye moro med!
@justincase Det finnes et MMO som heter OrbusVR Reborn (også tilgjengelig på Quest). Det er ikke helt Sword Art Online, men vi nærmer oss