Den lille store VR-tråden

Krysspost fra Squadrons-tråden, men Star Wars Squadrons har full VR-støtte gjennom hele spillet, både PSVR og diverse VR på PC. Flaut at det skal være såpass sjelden vare, men sånn er det nå. Kan være verdt en titt om du tolererer IP-en og ser etter noe romskip å blæste?

Etter å ha hatt Quest 2 siden lanseringen er det vel på tide å skrive litt om den!

Kan ta litt av de tekniske nyvinningene på Quest 2 VS de andre headsettene:

Table-1024x702.png

Over er hvordan Quest 2 var ved launch, men jeg tror det meste av spill støtter 90 HZ nå, og med eksperimentell 120 Hz i hovedmenyen. Den største forbedringen fra Quest 1 er oppløsningen som nå er nesten 4k, mens den største nedturen er valget av LED fremfor OLED som gjør at sort er mer grått. Jo, hodestroppen som følger med er også ganske krise ifølge mange. Jeg kjøpte elite stroppen og prøvde aldri den som fulgte med, men den minnet mest om skibrille stropper så sikkert ikke det mest komfortable i lengden.

Som nevnt i "hva spiller du" tråden så er hovedattraksjonen til Quest brillene at de ikke behøver noe annet enn hva som er i boksen, men man har også muligheten til PC spilling via USB-USB C kabel eller trådløst via Virtual Desktop. Sistnevnte har fungert ganske lenge, men man måtte aktivere VD via Sidequest, en uoffisiell spillplattform hvor man finner demoer, mods og spill som ikke har kommet seg inn på Oculus plattformen. Det behøver man ikke lenger og det var veldig enkelt å koble sammen briller og PC. Bokstavelig talt bare å starte VD og velge hvilken PC man vil speile.

Spillutvalget er jo det viktigste og det har vært nok å velge i for min del. Jeg har i overkant av 20 spill fra Quest butikken og er fornøyd med ca alle så langt. Det er i overkant av 200 spill tilgjengelig nå så det burde være noe for de fleste.
I tillegg til rene spill så er de sosiale appene verdt å sjekke ut. I VRchat og altspaceVR henger man med andre og lar snakketøyet stå for underholdningen, mens Bigscreen lar deg strømme filmer/serier i kinosaler og la andre sitte med deg. Her kan man skru av og på tale med andre om man ønsker å snakke under filmen. Youtube og Netflix har også dedikerte apper som er ganske chill, men Netflix appen har hatt litt vel lav oppløsning tidligere, usikker på om de har fikset det. Det finnes iallefall guider på hvordan man fikser det selv via Sidequest.

Et av mine favorittspill noensinne i VR?!

Veldig stilig at det er i førsteperson da det burde gi en veldig annerledes opplevelse. Jeg har spilt igjennom det veldig mange ganger på Gamecube og et par ganger på Wii versjonen og kan lett se for meg flere sekvenser hvor man kan bli svett i førsteperson.

Lodin

Der Waaaah
Lurer fortsatt på åssen de skal ordne roundhouset og suplexen siden kamera da må hoppe ut i tredjeperson. Er ikke det veldig forvirrende i VR?

Det er ganske ekkelt hvis spill plutselig tar over kontrollen av kroppen i førsteperson i VR ja. Tipper de gjør om på nærkampsystemet slik at du må velge kniv og faktisk stikke motstanderne. Vil også tro at man kan bruke høygafler og andre våpen/redskaper mer fritt. Gru/gleder meg til å barrikadere det første huset mot motorsagkuken og skynde meg å sette opp stiger og klatre de :p