Har sjekka litt, og kom etter kvart fram til at eg ville gå for Oculus Rift S i staden. Heilt til eg las om HTC Vive Cosmos. Så no sparar eg til det.
Helt til jeg leste litt mer og fant ut at stort sett alle klagde over ræva tracking. Så da kjøpte jeg en Oculus Rift S likevel.
Har stort sett ikke gjort annet enn å dille i VR om kveldene denne uka. Mye er helt OK, noe er bra, og et par ting har vært helt ræva.
Det første jeg gjorde var å unne meg et par spill på Steam; Pixel Ripped 1989 som jeg har hatt lyst til å prøve lenge, og noe jeg fant da jeg lette etter et kult VR-RPG som heter Karnage Chronicles (urk).
Pixel Ripped er fett nok; du spiller som ei lita jente i 1989 som må snike med seg en Gampe Boy (copyright Nintondo) på skolen for å redde spillverdenen inni spillet (inni spillet (inni spillet)). Siden lærerinna ikke vil ha noe av det må du også passe på å distrahere henne og slik går no dagan. Det er som sagt veldig kult, meeeen laget for gaaamle VR-kontrollere så for å hoppe i plattformspillet må jeg klikke inn høyrestikka på de fancy-schmancy nye Oculus Rift Touch-kontrollerne jeg har. Eeeh. Skal teste litt mer og se om det blir mer akseptabelt eller om det blir refund city.
Karnage Chronicles på sin side er et eksempel på at du ikke bør dømme spill etter navnet. Det er et erkestandard og passe janky fantasy-RPG hvor du kan velge mellom bueskytter eller sverdslåsser, og så er det noe kjedelig eksposisjon og så må du knerte gobbelenger i en gammal festning og det er stort sett akkurat hva jeg håpte på og forventa av et ordentlig action-RPG laget for VR. Kudos for å ha laget gobbelenger som dukker unna pilene hvis jeg bare sikter rett på knollen deres og lar det stå til.
Space Pirate Trainer kosta femti kroner på Steam og jeg slo til. Du veit allerede om et bråkete sci-fi-spill hvor du blæster endeløse horder av flyveroboter med lasergønz er noe for deg. Det er noe for meg.
Rick and Morty: Virtual Rick-Ality fordi hvorfor ikke. Jeg kjøpte det for å humre av alle de teite interaksjonene og hilariøse vitsene fra Justin Roiland og det skuffa ikke. Endelig kan jeg når som helst skape og ødelegge en hel planet for å lade batterier og mate et usynlig monster med gulrothammere.
Tetris Effect ... altså det er Tetris, blanda med Lumines, i VR. Det var aldri noen mulighet for at jeg ikke skulle like det. Den beste tetrisen.
Over på Oculus sin sjappe har jeg stort sett bare testa gratisgreiene jeg fikk med (startdemoene er veldig artige), innredet VR-kåken min (en ting jeg lurte på var: Kan jeg importere en 3D-modell av ei naken dame og ha henne i hjørnet av kåken min som den classy typen jeg er? Svaret er ja. Svaret på spørsmålet "kan jeg skyte en pil og få den til å feste seg akkurat i brystvorta hennes" er også ja, for den som måtte lure), og modellert litt i Google Blocks og Medium (henholdsvis Babby's First 3D Modeler og en ZBrush-aktig greie), ikke skjønt en drit av Quill, oooog sjekka om det går an å bruke en VR-videoapp til å se på nesten legalt nedlastet VR-videoinnhold beregnet på herremenn (det gjør det). Ja, og funnet ut at Minecraft i VR er digg. Kjøpt innhold:
Zero Caliber lot til å tilfredsstille tørsten på et kult skytespill i VR. Innfridde det? Vel, vi kan begynne med at det ikke var mulig å få skiten til å kjøre noe i nærheten av jevnt selv på aller laveste kvalitet (ingen andre spill har slitt med ytelsen så langt), at skytinga riktignok var forseggjort og detaljert - som i at du måtte lade om manuelt og sette på tilbehør og sånt på alle våpen - men at resten var... noe. Dønn dustete AI som begrenser seg til "løp rett framover og skyt rett på spilleren" gjør at selve spilldelen bare er kjedelig og frustrerende. Selv om det var litt moro å finne ut om jeg kunne gønne ned mine allierte soldatvenner (det kunne jeg), ble det en svipptur innom Refund City på Zero Caliber.
Stormland kan man vel heller si at er det motsatte: Et skyte-og-utforskespill med omtrent akkurat samme mekanikker som Zero Caliber (inkludert klatring og detaljert skyting), bare at alt er designet for at det skal være tydelig, praktisk og moro i VR. Og at det ikke skal kjøre som sirup oppoverbakke i januar. Det ser skitbra ut, har en kul setting (roboter i postapokalypsen), og masse greier som bare er kav artig å gjøre (skysurfing, magnetklatring, svevefunksjon osv). Laga av Insomniac som vel forklarer litt. Dyrt og sikkert ikke veldig variert i lengden, men det beste VR-spillet jeg har prøvd så langt med god margin.
Så ja, første-og-litt-inntrykk? VR er moro, og Oculus Rift S er et veldig solid headset med et par fantastiske kontroller. Det eneste jeg har prøvd av VR før er Oculus Rift DK2-settet jeg lånte av Buggzern for noen år siden, og forbedringene er store. Skjermen på Rift S er såpass god at jeg ikke legger merke til myggnettingeffekten, og selv om det er litt pikselert er ikke det noe man legger voldsomt merke til i kampens hete og iallfall ikke hvis utviklerne har lagt på TAA (som i Stormland). Kan også nevne at jeg ble svimmel, fikk vondt i hodet og kvalme etter bare noen minutter med DK2, men har enda ikke merka det grann av det selv etter over en time i strekk med Rift S. Angrer ikke på kjøpet overhodet, og skal teste å mekke noe eget VR-dill i løpet av helga. Gå ut fra at Spillegal utelukkende blir tilgjengelig via VR sånn cirka medio desember (hvilken desember sier ryktene ingenting om).