Den mellomstore indietråden

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#1
Jepp, kom på at det kunne vært kult å ha en liten tråd hvor vi deler raffe indiespill vi finner rundtom på nettet. For å klargjøre litt så tenker jeg på spill laget utenfor den store industrien, som gjerne er gratis; mer spesifikt spill som gjør noe unikt, enten med tanke på spillmekanikk eller historiefortelling som ville vært vanskelig eller lite tilfredsstillende i en blockbuster men snasent i et lite gratisspill slengt sammen på noen uker. Det er ikke noe i veien for å poste om Trials 2 eller noe PopCap-dill, men jeg tenker mest på litt mer obskure saker som er av interesse for oss som liker fundering omkring gameplay og historiefortelling. Post dine egne favoritter eller kommenter det andre legger ut.

Og så var det mine egne favoritter da.

Eversion

Må såklart ta med det som gav meg ideen til tråden. Postet av Lodin i spillshizzletråden for et par dager sida, så vi tar med beskrivelsen hans:
Lodin skrev:
Tid for enda et gratis indy game og dette er virkelig godsaker. I Eversion spiller man en blomst. Prinsessa er kidnappa. Man går med pilene, hopper med x og "everser" verden på visse hotspots. Eversing er såvidt jeg kan skjønne dårlig engelsk for å gjøre verden litt mørkere. Praktisk fordi skyer fek.s blir solide så man kan gå på dem. Desverre viser det seg etterhvert man kommer noen brett inn at dette kanskje ikke var så lurt å drive på med alikevel. =D
Rett og slett en knakende god ide, dette her. Det begynner som et streit plattformspill hvor du skal tusle videre og samle diamanter, men så... skjer det noe. Grafikken er ikke helt så bra som den burde vært for å realisere ideen fullstendig, men stemningen er noe for seg selv. Spilte gjennom det i går kveld og syntes det var kult men ikke så skummelt som det burde vært. Så spilte jeg gjennom igjen i natt og... vel. Da funka det litt bedre kan du si. Anbefales.

Last ned her

Seven Minutes

Finsk plattformspill hvor du styrer en liten firkant i en ganske så vanskelig labyrint hvor en eller annen sinna gud håner deg hele veien. Og på slutten så dør du. Kan det være en alternativ slutt, kanskje? Hmm. Ikke så vanvittig kult som spill, men jeg liker stilen og historien. Kanskje greit å stå over dette spillet hvis du er epileptiker, sånn apropos.

Last ned her

The Manipulator

Enda et plattformspill mekka av samme kisen som lagde det forrige, og her er det betraktelig mer å finne på. I korte trekk så er du en hemmelig agent som skal infiltrere en base, og måten du gjør det på er ved å bruke telekinese til å manipulere soldatene som vokter basen. Ganske mye fett gameplay og ålreit brettdesign, selv om det pussig nok blir veldig lett mot slutten. Historien er også streit, selv om den ikke er så godt realisert som jeg skulle ønske (og dessuten ganske så ubrukelig skrevet siden det er en finne som skal skrive engelsk og ikke er så veldig god til det). Uansett vel verdt å spille. Igjen greit å skippe hvis du er epileptisk.

Last ned her

Days-serien til Yahtzee

Dere veit han der Yahtzee som mekker Zero Punctuation? Vel, han har mekka en del spill også. Kanskje ikke så overraskende fra en fyr som liker Silent Hill 2 så er det ganske reindyrka horror-saker han byr på. Serien spenner fra 5 Days a Stranger til 7 Days a Skeptic via Trilby's Notes og fram til 6 Days a Sacrifice. Det som gjør disse spesielle er den enkle, men veldig effektive grafikken og ekstremt gode manus. Favoritten min er 7 Days a Skeptic, mest fordi jeg ikke har turt å spille ferdig 6 Days enda siden det er så jævla creepy. :( Days-spillene er sånne tradisjonelle pek-og-klikkere så hvis du er fan av sånt og skumle spill så er disse must-haves.

Last ned her

Psychosomnium

Et veldig kort og veldig sært plattformspill som etter eget utsagn følger "drømmelogikk". Dette betyr i korte trekk at du må utforske hvert område uten å ta for gitt at du kjenner reglene som trengs for å komme videre, ettersom det i likhet med drømmer ofte endrer reglene hele tida. Ganske kul hybrid av oppgaveløsing og plattformaction.

Last ned her

Jepp jepp.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#2
Fet tråd!

Spelunky



Koselig spill som henter inspirasjon hos alt fra Nethack til Cave Story og Indiana Jones (komplett med skitten fedora og pisk.) Kort sagt er dette noe så sært som et roguelike plattformspill hvor man skal sanke sammen gull og grunker i en skitten hule uti ørkenen. Hulen blir "procedurally generated" - en fin måte å si tilfeldig generert på, så ingen to spillinger blir lik. Det har også et ganske høyt tempo, så det er lett å bli drapsdrept av de onde ederkoppene.

Spillet kan lastes ned her.


Zep's Dreamland



Zep har blitt fanget i sine egne drømmer, og den eneste måten å våkne opp på er å komme seg gjennom alle de forskjellige verdnene han drømmer opp. Siden Zep hverken kan hoppe eller klatre benytter han seg av forskjellige byggeblokker for å komme seg gjennom de forskjellige brettene. Disse blokkene bygges ved forskjellige tastekombinasjoner, og det kan også være restriksjoner i brettene. Ved de røde blokkene f. eks. går det ikke an å bygge blokker. Et skikkelig koselig spill som også setter tenkemuskelen på prøve, for det tar gjerne en del tenking, prøving og feiling for å komme seg gjennom et brett.

Kan skaffes her.


MeatBoy



En altfor vanlig historie. Den saftige hovedpersonen Meat Boy må redde kjæresten fra ondingen. For å gjøre dette må han karre seg gjennom en hel rekke vanskeligheter. En flott liten plattformer, med et barskt soundtrack. Kan kanskje bli litt repetativt i lengden, men det er vel ikke annet enn forventet av slike spill.

“Tip: eating two portions of red meat increases a persons’ chances to get bowel cancer by 35 percent.”

Kan lastes ned her.
 

Lodin

Der Waaaah
#3
Shrapnel

West of the house
You are standing west of a white house with a boarded front door.

Dette er et text adventure som ikke er helt likt alle andre. Egentlig er det mer en interaktiv opplevelse. Akkurat som Eversion leker dette med forventingene til spilleren. Ikke tar det særlig lang tid å komme seg gjennom og man trenger stort sett bare å kunne gå for å komme seg videre. Er ikke akkurat nytt, men jeg kom på det igjen nylig og tenkte det var verdt en post siden det er relativt unikt.

Kan spilles eller lastes ned her.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#4
Jeg hadde tenkt å poste Spelunky, Jante. Du kom meg i forkjøpet der. :argh:

The Baron

Siden Lodin leker deilig med teksteventyr kan jo jeg komme med dette. Skrevet av en nederlender, men pust ut for oversettelsen er veldig god. Ikke så mye et spill som en opplevelse dette her også. Kort fortalt så er du en barsk tømmerhogger som våkner opp midt på natta og skal gå og redde dattera di som er tatt til fange av en ond baron. Standard? Vel, jenta di er såvidt blitt tenåring og baronen har kidnappa henne med voldtekt som formål. Best å ikke skrive noe mer for - som man kan tenke seg - etterhvert endrer spillet seg og du blir plutselig dratt ned i en ganske så kjip verden. Knallbra skrevet og ekstremt godt gjennomarbeidet; dette her burde du spille. Kanskje litt seint på dagen for jeg ble iallfall i ræva humør etterpå.

Her finner du spillet og lenker til programmer som kan kjøre det. Verdt å nevne at du egentlig ikke burde lese det som står skrevet om spillet før du begynner på det.
 
#5
Joe Gunn

Okay, dette er et ganske nytt C64 spill, det er indie og det kan spilles på PC med emulator. Om det at det er på C64 diskvalifiserer det, så se bort fra denne posten. Blir litt overkill å lage en egen indie-tråd for C64 spill - de kommer ikke akkurat i fleng.

Uansett, her er en link: http://indygamer.blogspot.com/2007/08/joe-gunn.html

Her er et bilde:


Og her er litt info: Liker du Indiana Jones? Da liker du Joe Gunn. Det kunne like gjerne vært et originalt Indy spill, men vi vet jo hvordan film-lisenser som regel ender opp, så det ville kanskje ikke blitt så bra. Minner også litt om Rick Dangerous, men uten den forferdelig irriterende prøve og feile mekanikken. Veldig spillbart, kule detaljer i animasjonen til Joe, og fin musikk. Verdt å prøve, dersom man har en C64 emulator liggende.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
Du har ikke tilfeldigvis et tips om en god emulator å bruke? Har lyst til å teste det her men jeg orker ikke å vasse gjennom et lass med ræva emuer for å finne en god en.
 
#7
Jeg bruker enten CCS64 eller WinVice. I tillegg bruker jeg GameBase64. Hvis C64 er din fortè så er dette en veldig god løsning.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
Kom på ett til her.

Kastle Kumquat


Dette er da et standard plattformspill hvor du skal toge rundt i en borg og samle kumquater (en slags små appelsiner, sier Wikipedia). Det er bare en liten forskjell: Synsvinkelen er i fugleperspektiv, noe som gjør det hele litt mer interessant. Denne versjonen er visstnok en remake av et Amiga-spill, og selv om jeg ikke har spilt det så mye virker det som om designen er temmelig stø. Tonnevis av rom å forsere og rimelig heavy vanskelighetsgrad betyr at du har mye å ta deg til hvis du laster ned.

Last ned her

Edit: Takker, StarEye. ^^
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#9
Må man følge pilene?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#10
Nei, det der er et bilde fra tutorialbrettet og der er veien du bør ta staka ut for å showe deg ropesa liksom. Er ganske ballehardt og ekstremt få hint i selve spillet.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#11

Jante

privileged CIS shitlord
#12
Skulle poste den der tidligere i dag, men siden det allerede er gjort.. :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#13
...så kan vi ta ett spill til som ikke var på noen av listene såvidt jeg så.

Mighty Jill Off


Et spill som er - kanskje ikke overraskende - veldig inspirert av Bomb Jack/Mighty Bomb Jack. Forskjellen er hovedsaklig at du ikke skal samle noe som helst, bare få Jill til å klatre opp et langt tårn fullt av faenskap. Hvorfor? Fordi sadokjerringa hennes sier det. Meta så det holder, men spillet er artig i seg selv. Og jævla vanskelig. :argh:

You can last it down here
 

Lodin

Der Waaaah
#14
Gravitybone



Jeg gir dere herved et spill som ikke ser ut som det er fra 80\90 tallet! I Gravitybone er man hemmelig agent eller noe. Det forklares aldri helt. Ihvertfall blir man plasert på diverse plasser med en lapp med videre ordre og så skal man ut å James Bonde. Uansett ser det ut som en mix av TF2, The Ship og Boomblox og er ganske morsomt. Ser ut til at disse folka har laga andre spill og så de skal jeg sjekke nå.

Finner det hier.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#15
VELDIG nice tråd dette her. Veldig nice.

Dere kan jo også sjekke ut http://ufoai.sourceforge.net/.

Dette er vel... på beta stadiet. så det holder. Det er et spill basert på de gamle x-com spillene som bruker quake2 motoren. Som sagt er det på betastadiet, men det er sabla gøy i multiplayer. har ikke fått det til å funke online, kun i lan på multin. men singelplayeren fungerer... delvis. dvs.. Gah, prøv det selv. Det er som sagt beta og det tar sikert hudnre år før det er ferdig. Poenget er.. Det har fått meg til å få lyst til å lage maps i gtk radiant, det er det ingen andre spill som har fått meg til å prøve før. :)
 

Cycerin

Norsk. Nykristen. Naruto.
#16

NUD er et retroaktig towerdefense spill som kom ut i beta for en uke sia, med en jævlig elegant take på hele sjangeren. Tårna, som heter NUDs, kommer i et par forskjellige typer, og alle NUDs gir nabotårna bonuser. Det vil med andre ord si at du kan velge mellom mange forskjellige byggestrategier. NUDs gir også forskjellige bonuser avhengig av type, sånn at enkelte virker bedre sammen enn andre. Omtrent alt om spillet står her.

Etter hvert skal jeg diske opp med noe musikk til dette spillet, og kisen som lager det har planer om å la deler av bakgrunnen forandre seg etter musikken. Fett!
 
#17


Dwarf Fortress er et artig lite spill. Kodet og utviklet av en tidligere matteprofessor som overlever kun på donasjoner, og til tross for at det har vært i utvikling siden 2002 er det fremdeles i alfa.
Spillet i seg selv er veldig unikt. Det går rett og slett ut på at du starter med syv dverger og en vogn med utstyr og provianter, og med det må du grave ut et fort som du må holde i live og ekspandere inntil du enten har skapt et rikt utopia eller et lavafylt Morias Miner.
En av de tingene jeg er mest imponert over er at hele verdenen du spiller i er generert. Det første du gjør når du starter spillet er å sette i gang en prosess som bruker et lass med algotitmer og fraktaler for å skape en helt unik verden med tilfeldig generert geografi, kongeriker, historier, guder, etc.
Så når du har skapt din verden velger du hvor du vil sende ekspedisjonen din, og gjør deg klar for å takle en av de groveste vanskelighetskurvene i spillverdenen. Du starter som sagt med en gruppe dverger og en vogn med skrot midt i ødemarka, og må sloss for din overlevelse. Du har ikke direkte kontroll over dvergene, du kan kun gi ut ordre og sette opp oppgaver som dvergene vil gjøre når de føler for det. Fordi som med resten av spillet har dvergene hver sin genererte personlighet, noe som kan føre til mang en hysterisk situasjon. Jeg hadde en gang en dverg som var så lei av å rense fisk at han i et raseriutbrudd bestemte seg for å dra i en spak som åpnet slusene til en uferdig lavadam og endte opp med å oversvømme hele fortet mitt med død.
Grafikken som du kan se fra bildet over er ekstremt primitiv. Det er mange som ikke klarer å sette seg inn i spillet av denne grunnen, som er forståelig. Men om man klarer å jobbe seg forbi det, og den veldig grove vanskelighetskurven, kan det sies at simplisiteten til grafikken hjelper med immersjon rett og slett fordi man må forestille seg hvordan ting går for seg. Som for eksempel da glassemesterdvergen min klarte å fange seg selv utenfor kontoret til sheriffdvergen min, som bare satt seg ned med en øl og en varm middag som han fortærte mens han nøt synet av den arme glassmesteren som sakte sultet i hjel utenfor vinduet hans. Dwarf Fortress er rett og slett basert på latterlige situasjoner som disse, og den enorme dybden som ligger i det med alle elementene man må kontrollere og passe på.

Boatmurdered er obligatorisk lesing. En haug med SA Goons spiller Dwarf Fortress og sender savefilen til en ny person etter ett år i spillet har passert. Blandingen av korrupte ledere, overambisiøse prosjekter, folk som ikke kan spillet og morderiske elefanter resulterer i noe av det morsomste jeg har lest på år og dag.
 

Lodin

Der Waaaah
#18
Båtdrept er en av de mest episke LPene ever.
Selv skal jeg sette meg ned med DF den dagen noen slipper en ok grafikkpakke så jeg faktisk skjønner hva faen det er som foregår.