Den sosiale analogspilltråden (Snapchat-nicks ITT)

demake

Seksuelt godteri
Det ser ut til å herje!

 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Jeg har gått til anskaffelse av det analoge spillet Snapchat og nicket mitt er SnapSjutt.
 
Vis vedlegget 3990

Så, ene samboeren min fikk røsket med seg dette som bonus fra jobb. Ingen av oss har testet noe av det fra før (bortsett fra Catan seff). Husker det var mye lovprisning av BSG i starten av denne tråden i allefall, så jeg gleder meg veldig til å teste det. Er det noen som har noe erfaring med noen av de andre?
Så, vi testet Eclipse i går, da det var det som hadde kortest spilletid merket opp på esken. Sorry at det ikke ble invitert til SG-greier, men det ble et spontant innfall. Uansett, at dette tar 30 minutter er en jævla løgn. Vi brukte mer enn det bare på å få satt det opp, og brukte flere timer på å komme oss gjennom. Kommer man under 30 min har man ingen betekningstid, det er i alle fall helt sikkert. Uansett, spillet eide, og gleder meg veldig til å bygge opp et nytt romimperie. Neste gang skal også jeg fokusere på missiler til skipene mine, for jeg ble knøvlet selv om jeg hadde klart større flåte enn han bare på grunn av dem. De største skipene mine var borte lenge før de fikk skutt.

Utrolig nerdete og herlig spill. Minner meg kanskje mest om Axis & Allies, bare at det ikke tar hele jævla dagen, og at alle begynner med like forutsetninger og at man må bygge opp området man kontrollerer og flåten sin fra scratch.
 
Så, vi testet Eclipse i går, da det var det som hadde kortest spilletid merket opp på esken. Sorry at det ikke ble invitert til SG-greier, men det ble et spontant innfall. Uansett, at dette tar 30 minutter er en jævla løgn. Vi brukte mer enn det bare på å få satt det opp, og brukte flere timer på å komme oss gjennom. Kommer man under 30 min har man ingen betekningstid, det er i alle fall helt sikkert. Uansett, spillet eide, og gleder meg veldig til å bygge opp et nytt romimperie. Neste gang skal også jeg fokusere på missiler til skipene mine, for jeg ble knøvlet selv om jeg hadde klart større flåte enn han bare på grunn av dem. De største skipene mine var borte lenge før de fikk skutt.

Utrolig nerdete og herlig spill. Minner meg kanskje mest om Axis & Allies, bare at det ikke tar hele jævla dagen, og at alle begynner med like forutsetninger og at man må bygge opp området man kontrollerer og flåten sin fra scratch.

Eclipse, suverent spill. Tar nok 30 min pr.spiller. Ellers kan du komme langt med defense mot missiler i og med de bare skyter en gang. Har du plasma cannon eller hakket over, kan du fort gjøre mye skade om de kan påvirke terningen litt offensivt også...

Testet det med 3 til 9 spillere (med expansion), moro men ideelt antall er nok etter min erfaring midt imellom. De ulike alliansene blir noe kaotiske med 9...

En populær taktikk er expand til konkurs de første rundene. Lar deg få en del billige bonustiles og planeter, straffen er ikke så hard for å ikk kunne betale (dessverre)...
 
Spilte At the Gates of Loyang i går. Ikke testet det før, men er en sucker for agricola og generelt ressursmotor spill. Spille var veldig bra. Om du liker spill fra Uwe Rosenberg, er nok dette noe å like.
 

demake

Seksuelt godteri
Hadde tidenes dårligste Pandemic-runde i sted. Klamydiabefengte ladyboys i fleng (godt hjulpet av to epidemi-kort på rappen) som bare horet opp Asia i løpet av de tre første rundene i spillet. Det var en klassisk "Hva faen var det som traff oss nå?"

 

demake

Seksuelt godteri
Jeg fant det bpste opplegget på boardgamegeek, nemlig en math trade byttesirkel. Det er en krøkkete kodet side der man kan legge inn spill man kan tenke seg å bytte vekk. Så når alle har lagt inn spill (det bruker å ligge 100-150 ute pr byttesirkel) så sender man inn ønsker om hvilke spill man kan tenke seg, og eventuelt i bytte mot hva. Etter noen dager stenger siden for innsending av ønsker og en algoritme kjøres, som gir maksimalt antall bytter innad i gruppen. Feks. Spiller A vil bytte bort 1, B vil bytte bort 2, og C vil bytte vekk 3. Spiller A ønsker seg spill 2 eller 3, spiller B ønsker seg spill 3, og spiller C ønsker seg spill 1. Programmet kan da matche byttere slik at A sender spill 1 til C, spiller B sender 2 til A, og spiller C sender 3 til B. Alle blir fornøyde.
Jeg fikk nå byttet til meg Oregon i bytte mot Ticket to Ride: Europa 1912 ekspansjonen jeg kjøpte for 99kr og aldri har brukt. Jeg elsker dette konseptet.

Så til Oregon, det er et tile-laying/worker-placement spill som ligner litt på Carcasonne med litt mer dybde. Det har generelt gode kritikker, og ansees som en oversett perle, så dette gleder jeg meg til å prøve.
Hvis det kommer i posten før helgen så skal vi forsøke det på neste spillquell hos meg 26 oktober, så jeg kan skrive mer om det. Både Oma og MortenKombat har meldt sin ankomst, så dette blir å eie.

Edit: her er mer om dette
http://boardgamegeek.com/geeklist/163262/norsk-byttesirkel-oktober-2013-norwegian-math-tr
 

demake

Seksuelt godteri
Da har jeg og gubben forsøkt oss på Oregon, og joda, dette var gode greier som forventet. Det er kanskje litt treigt de første rundene når man bare er to spillere og ingen har lyst å sette ut nybyggere eller bygninger fordi det ikke gir stort med poeng. Når man har fått ut noen brikker forandrer spillet seg og det blir kamp om å hanke inn mest poeng pr runde. Jarle knuste meg ved å plassere ei kjerke midt inni ei klynge av sine nybyggere og hanket inn 16 poeng den runden.

Funker fint som 2p-spill, men jeg har lyst å forsøke dette i morgen når vi blir litt flere. Ja, for vi bergensere er skikkelig aktive på brettspillfronten så det er spillkveld hos meg igjen. MortenKombat og Emil (som jeg ikke aner hva kaller seg her på forumet) og en venn av han kommer. Oma skal ha trekant så han kommer ikke. Aslak er utenbys, og Sagosen svarer ikke på invitasjonen.
 

demake

Seksuelt godteri
Og, ja Oregon er i samme gate som Carcassonne. Om du allerede har Carcassonne så er det kanskje ikke nødvendig å skaffe seg Oregon (med mindre du er en stor vifte og vil ha mer mer mer).

Kort oppsummerte regler:

Du kan gjøre én av to ting pr runde: Du kan sette ut en nybygger på brettet, eller du kan bygge et bygg/gruve.
Du setter ut nybyggere ved å: Legge ned to kort som representerer rad og kolonne.
Du bygger ved å: Legge ned to kort, ett som representerer rad eller kolonne. Og et som representerer bygget.
Du får poeng for:
-Å sette en nybygger ved siden av et bygg (3 poeng for postkontor, 4 poeng for havn, 1-8 poeng for kirke av hengig av antallet andre brikker rundt, 1 poeng og joker for butikk, 1 poeng og ekstrarunde for jernbane, en kullbit for en kullgruve og en gullbit for en gullgruve).
-Å sette et bygg ved siden av en nybygger (3 poeng for postkontor, 4 poeng for havn, 1-8 poeng for kirke av hengig av antallet andre brikker rundt, 1 poeng og joker for butikk, 1 poeng og ekstrarunde for jernbane, en kullbit for en kullgruve og en gullbit for en gullgruve).
-Å sette ned tre eller fler nybyggere ved siden av hverandre (flokk).
NB! Setter du ned en nybygger får bare du poeng. Setter du ned et bygg så får alle nybyggere som står ved siden av bygget poeng.
Du starter alltid runden med 4 kort på hånden, og må trekke så du har fire kort når runden er over.
Om du graver kull så kan du få en kullbit som er verdt 1, 2 eller 3 poeng (tilfeldig trekking)
Om du graver gull så kan du få en gullbit som er verdt 3, 4 eller 5 poeng (tilfeldig trekking)
Om du har en nybygger ved en butikk så får du bruke en jokerbrikke som kan erstatte hvilken rad eller kolonne som helst.
Om du har en nybygger ved en jernbanestasjon så får du bruke en ekstratur-brikke som gjør at du kan gjøre to ting i løpet av en runde.

Spillet er over når:
En spiller går tom for nybyggere.
Eller at man går tom for en type bygg (2 typer bygg når man er 2 spillere. 3 når man er 3. 4 når man er 4)

Vinneren er:
Spilleren med mest poeng.

KØDDA, det er spilleren med størst kuk som vinner
 

demake

Seksuelt godteri
Vi har vann
ImageUploadedByTapatalk1382804729.691169.jpg


Vi har brunt brennevin og sterkvin
ImageUploadedByTapatalk1382804757.324473.jpg


Vi har brettspill!
ImageUploadedByTapatalk1382804781.291088.jpg


Vi skal ha det: Gøy
 

demake

Seksuelt godteri
Vi har spilt Resistance tre ganger, der vi modda det tredje gamet til å inkludere Resistance Avalon-reglene.

Nå er det Smallworld Underground og...jeg trur Morten ikke leder.

ImageUploadedByTapatalk1382820065.958757.jpg
 

demake

Seksuelt godteri
No pandemicings på gang.

ImageUploadedByTapatalk1382824600.902490.jpg
 

demake

Seksuelt godteri
Mer da.

ImageUploadedByTapatalk1382827074.766774.jpg

ImageUploadedByTapatalk1382827087.748471.jpg
 

demake

Seksuelt godteri
Ffffffffffffff- vi tapte!
 

demake

Seksuelt godteri
Se, en jævla skitten spion!
ImageUploadedByTapatalk1382863415.815626.jpg


Takker for i går folkens. Jeg er ikke en gang fyllesjuk.

Vi startet altså med tre kjappe runder Resistance som oppvarming. Jeg veit ikke om resten er enig, men jeg likte det best med reglene fra Avalon som vi greide å skohorne inn ved at Merlin ble Skjeggemannen, leiemorderen ble Helge Jordal, Persival ble Morpheus og Morgana blei hu rødhåra spionkjerringa.

Smallworld Underground eide, men jeg synes Iron Dwarfs er en tanke OP om det er slik at de får en hammer som de kan bruke i angrepsfasen for hver gruve de har okkupert, men at de ikke mister hammerene om de blir fratatt gruvene. Neste gang husregler vi det så de mister hammerne trur jeg. Emil ( @Waloran ) og ~Han Andre Nye~ kom på delt førsteplass.

I Pandemic tapte vi aaaaaakkurat på målstreken, men det skylder jeg på cognacen.
 
Hehe, ikke en gang fyllesyk altså :)

Enig i at resistance var kjekkest med Avalon reglene, men var ganske bra med de kortene som fulgte med og!

SW:U, angående dvergene kan vi jo husregle det til at en dverg bare kan angripe med en hammer? Det gir jo på en måte mening og.