Den sosiale analogspilltråden (Snapchat-nicks ITT)

Magic har jeg lyst til å prøve meg på. Jeg veit at det er en *liga * som pleier å spille på Game butikken i Krokstadelva, så kanskje jeg skal prøve meg der.

demake

Seksuelt godteri
demake, hvor kjøpte du Forbidden Desert? Outland har det ikke i systemet engang.
Veit, de har brukt hele høst på å forsøke å ta det inn på Outland her i byen. Orka ikke vente lengre, så da ble det:
Amazon beibi, for 140 schpennasjer.

demake

Seksuelt godteri
I løpet av gårsdagens spillkveld fant vi The Pros and Cons of Board Games.

Pros: Husregler. Hvis det er en regel i et spill man ikke liker, eller mener man kan forbedre, så er det bare å forandre den. Total makt korrumperer (men skaper også bedre spillopplevelser). Fantasien er det beste mod-kit.

Cons: MAN FÅR IKKE ACHIEVEMENTS!!!!!1 :argh:

Ticket to ride: Ticket hard in Europe (Men ikke Norge siden vi hater tog)

Har lenge hatt begjær for å teste dette, og standard yankee utgaven av Ticket to ride har jeg brukt som billett inn i brettspill verdenen for de fleste av vennene mine.
Det er flere nyheter her, men det første som bør nevnes er ikke de nye konseptene togstasjoner, tunneler, og ferger, men at de endelig har laget en kortstokk i vanlig størrelse! Alle som forgjeves har prøvd å stokke originalkortene vet hva jeg snakker om.
Over til de nye konseptene. Togstasjoner er en ganske finurlig løsning på problemene som oppstår når noen har kapret linja du har spart til rett foran nesen din. De lar deg bruke motstanderens linjer ut fra den stasjonen den står på, men du får ikke poeng mot "lengste linjen" achievementen (ser du demake, noen spill har skjønt det). Hver spiller starter med tre togstasjoner og den første koster èt valgfritt togvogn kort å plassere. Neste koster to like, og den tredje tre. Det virker øyeblikkelig veldig fristende å bruke de, men man får fire poeng for hvert av de man ikke har brukt ved enden av spillet (næmmen, enda en achievement).
Ferge symbolet Finner man på de grå strekningene hvor det er valgfri farge. Har må man bruke minst så mange lokomotiv som det er symboler på linjen. Det skaper litt mer kniving om lokomotivene som jeg har erfart blir stort sett ignorert i standard utgaven.
Tunneler stiller jeg meg litt tvilsomme til etter at de kostet meg et spill. Når man skal bygge en strekning merket tunnel, flipper man de tre øverste kortene i trekkebunken og må legge til på kosten så mange kort som dukket opp av den fargen. Lokomotiv teller som vanlig som alle farger. Jeg måtte bruke tre runder ene spillet for å legge en strekning på tre tog pga det dukket opp to av den fargen og/eller lokomotiv... Så igjen, lokomotiv er veldig greit å ha i bakhånd.

Over til rutene. Der er det også en liten forandring med stor betydning. Nå er det to stokker med ruter, en med lange og en med korte. Alle spillere får èn lang, og tre korte i starten og må beholde minst to. Det hjelper mye med balansen, for i originalutgaven kan man ha flaks og få en kombinasjon som ganske sikkert vinner deg spillet (Det er veldig liten sjanse for at det skjer, med det kan).

Alt i alt vil jeg si at om du virkelig liker Ticket to ride, så er det verdt det å gå til anskaffelse av Europa utgaven også. Her er meg og fruen som tar et slag mens vi nipper til en kaffestout brygget av Buggz. (Som eide)

demake

Seksuelt godteri
Europautgaven er bpstest. Åh, det er ingenting som når de du spiller med forsøker å bygge tunnel for femte gang fordi "Det KAN ikke komme et lokomotiv til nå!" Man flipper et kort og bare BÆM LOK!

Jeg tror vi har byttet ut Billett Til Å Ri og Nybyggerne på Catan til fordel for K2 når det kommer til introduksjonsspill for folk som ikke spiller så mye. K2 er fortsatt like enkelt og kjapt å lære vekk som de to andre, men det er så utrolig mye gøyere for alle uansett om man er ny eller erfaren.

Har du prøvd K2 enda @Buggz?

Kjøpte faktisk Europa-versjonen til foreldrene mine til jul selv. Har egentlig spillt det alt for mye fra før, men jeg ville ha noe jeg visste var enkelt å fatte og som mora mi ikke ville bestemme seg for at hun hata med en gang hun så det. Tok en runde monopol i sted, så jeg kjenner at de trenger nye brettspill-impulser.

Sånn ellers impulskjøpte jeg noe så trist som et single player only-brettspill rett før jeg dro hjemmefra. Effort kommer når jeg er tilbake i moderlandet, folk på boardgamegeek var rimelig entusiastiske for det.

demake

Seksuelt godteri
Herregud! Stopp pressen! Jeg dro med meg Forbidden Desert hjem til Isfjorden fordi jeg skal ha spillkveld med ei Weronica (Bor i Tromsø, med i Imladris, om noen kjenner 'a). Brødrene mine sin reaksjon var "Herregud brettspill er så gammaldags he he he he ha ha ha og kjedelig"
Jeg utfordra dem til å spille en runde, og hvis de hata det så skulle jeg spille Minecraft med dem seinere. Mellomstemann, Tommy, DIGGA det, og ynstemann turte ikke bli med, men fulgte ivrig med. Tommy var gira på en ny runde med én gang, men det får bli i mårra.
For en fantastisk følelse å få de unga vekk fra skjermen. :laugh:

Og best av alt, jeg slipper Minecraft :smugdog:

Nå har jeg fått hele familien hekta på ticket to ride. Har spillt to omganger, og skal ta en runde til snart. De syns det først var veldig rart at det ikke var noen terning med eller en brikke man styrte, og lille søster på tretten sa hun syns det var kjedelig etter første omgang. Mamma var rimelig gira nesten med en gang. Etter to runder måtte til og med pappa måtte innrømme at monopol ikke lenger er det ultimate brettspill, og vi skal ta en ny omgang straks. Sånn ellers har jeg jeg spillt brettspillversjonen av forza 4 i dag. Snakk om melking. Den søg.

uploadfromtaptalk1387992268932.jpg

demake

Seksuelt godteri
Nå har jeg levert deg 24 timer med snapchat-gull, Martin. Og hva får jeg igjen? Ikkeno???

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Når man er voksen og har unger og er kjedelig og sånn da må man invitere andre tilsvarende voksne ektepar på kjedelige ting som kaffeslabberas og bridgelag. Eller så kan man invitere på brettspill, som vi gjør.

Så, da er Francis Drake ettertrykkelig testa, siden det ble to runder i kveld. Jeg gjorde det jævla dårlig, men likevel er det lett å ha det gøy med dette spillet fordi det er så mange små ting som spiller nydelig sammen og gjør at det blir stor moro. Det jeg liker best er at det er så mange taktikker som kan få deg øverst på pallen, men alle avhenger av at du spiller taktisk og har huet med deg. Jeg kom på henholdsvis nest siste og siste plass, forøvrig.

Uansett, dette spillen har skikkelig bra tematisk og mekanisk sammenheng, og det føles digg å plukke med seg glassperler og papptobakk underveis. Jeg liker også at the obvious long game (handle til seg alle fire ressursene), som gir enorm payout, er så vanvittig enkelt å forpurre og krever at du må ofre så mye for å få det til. Og så går det an å snike seg til det hvis man er lur. Og så er det bløffing, og så er det taktiske små grep man kan ta for å ta rotta på konkurrentene, og så er det sånn at reglene er ganske overveldende til å begynne med og så spiller man en halv runde og så har alle dem inne. Så, ja, digg spill.

Edit: Spilte en runde Ticket to Ride med foreldrene og den ene lillesøstra mi for et par dager siden, samme kveld fikk jeg SMS hvor det sto at de hadde kjøpt seg Ticket to Ride Europe og i dag fikk jeg melding med bilde av at de spilte det. Det forrige brettspillet foreldrene mine kjøpte var "Maurtua" i sjuårsgave til lillesøstra mi, i 1993. Gleder meg til neste hyttetur.

demake

Seksuelt godteri
Synes ganon ser ulvete ut.

demake

Seksuelt godteri
Jeg er så evig med! (Med mindre det er midt i master-innspurten)

http://www.gamer.no/artikler/feature-analog-jul/155320

Her må jo representanter fra SG på banen og ta en prat med Jon Cato & co? Tror ikke det er mange andre norske spillforum med såpass oppslutning og voksende interesse for brettspill som det er her, 23 sider siden juni sier sitt. Så får de lærde strides om hvor mange forum på verdensbasis som kan skilte med kombinert tråd for brettspill og snapchat.

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Det er faktisk en av de tingene på SG som vi burde vurdere å fronte litt mer.
F.eks. "anmeldelsene" til de av oss som har skrevet lengre innlegg med bilder og slikt om diverse brettspill kan være ting som er fine å ha på forsiden. Ja, alle som spiller mye brettspill henger jo daglig på Boardgamegeek.com, men det er kanskje en måte å få innlosjert flere på internatet.
Det er jo faktisk ingen vettuge norske sider som skriver noe som helst om brettspill, annet enn at Jon Cato har begynt å skrive litt nå.
Vet ikke helt hvordan man kan klare å gjøre det smart da.