Ticket to ride: Ticket hard in Europe (Men ikke Norge siden vi hater tog)
Har lenge hatt begjær for å teste dette, og standard yankee utgaven av Ticket to ride har jeg brukt som billett inn i brettspill verdenen for de fleste av vennene mine.
Det er flere nyheter her, men det første som bør nevnes er ikke de nye konseptene togstasjoner, tunneler, og ferger, men at de endelig har laget en kortstokk i vanlig størrelse! Alle som forgjeves har prøvd å stokke originalkortene vet hva jeg snakker om.
Over til de nye konseptene. Togstasjoner er en ganske finurlig løsning på problemene som oppstår når noen har kapret linja du har spart til rett foran nesen din. De lar deg bruke motstanderens linjer ut fra den stasjonen den står på, men du får ikke poeng mot "lengste linjen" achievementen (ser du demake, noen spill har skjønt det). Hver spiller starter med tre togstasjoner og den første koster èt valgfritt togvogn kort å plassere. Neste koster to like, og den tredje tre. Det virker øyeblikkelig veldig fristende å bruke de, men man får fire poeng for hvert av de man ikke har brukt ved enden av spillet (næmmen, enda en achievement).
Ferge symbolet Finner man på de grå strekningene hvor det er valgfri farge. Har må man bruke minst så mange lokomotiv som det er symboler på linjen. Det skaper litt mer kniving om lokomotivene som jeg har erfart blir stort sett ignorert i standard utgaven.
Tunneler stiller jeg meg litt tvilsomme til etter at de kostet meg et spill. Når man skal bygge en strekning merket tunnel, flipper man de tre øverste kortene i trekkebunken og må legge til på kosten så mange kort som dukket opp av den fargen. Lokomotiv teller som vanlig som alle farger. Jeg måtte bruke tre runder ene spillet for å legge en strekning på tre tog pga det dukket opp to av den fargen og/eller lokomotiv... Så igjen, lokomotiv er veldig greit å ha i bakhånd.
Over til rutene. Der er det også en liten forandring med stor betydning. Nå er det to stokker med ruter, en med lange og en med korte. Alle spillere får èn lang, og tre korte i starten og må beholde minst to. Det hjelper mye med balansen, for i originalutgaven kan man ha flaks og få en kombinasjon som ganske sikkert vinner deg spillet (Det er veldig liten sjanse for at det skjer, med det kan).
Alt i alt vil jeg si at om du virkelig liker Ticket to ride, så er det verdt det å gå til anskaffelse av Europa utgaven også. Her er meg og fruen som tar et slag mens vi nipper til en kaffestout brygget av Buggz. (Som eide)