There's space turtles in the pleasure district! I repeat. There's spa.....*kzzzkch*
Fikk tid til to runder med
Rex: Final Days of an Empire i går, og hva kan man si? Det eide. I Rex så kjemper man om kontrollen over Mecatol City. Man vinner spillet om man holder 3 strongholds i slutten av en av spillets 8 runder. Hver runde er brutt opp i 7 faser.
I den første fasen så trekkes et kort som viser i hvilke to sektorer i MC influence dukker opp. Influence bruker man til å betale for strategikort, kjøpe tropper og sende tropper ut på slagmarken.
I fase to så byr man (BLINDT, man aner ikke hva man byr på) på strategikort. Strategikortene kan enten være angrepskort, beskyttelseskort eller kort som gir deg fordeler i andre faser av spillet.
So far, so boring AMIRITE??? Her kommer twisten. Den som spiller som Lazax får all influencen som de andre spillerne kjøper strategikort for

Men hva så med den blinde budrunden? Hva er meningen med å kjøpe kort som du ikke aner hva er? Jo, den som spiller Jol-Nar får se på kortene, og vet dermed hvilke kort de forskjellige spillerne sitter med

Jol-Nar kan også presse opp prisene, eller lure folk til å by masse på drittkort. Jol-Nar får også kikke på det øverste kortet i influence-bunken og vet dermed hvor influence dukker opp i neste runde. JUICY!
I fase tre så kan man kjøpe/rekruttere nye soldater. Ikke stort mer å si.
I fase fire så flytter man tropper rundt på kartet. Man kan flytte én gruppe tropper opp til 2 felter (med mindre man har modifiers). Etter man han flyttet så deployer man nye tropper til MC. Det koster 1 influence pr tropp til tomme eller vennlige deler av byen, og 2 influence til områder med fiender. Når man sender nye tropper til slagmarken så betaler man influencen til Hacan

Sol derimot betaler ikke en dritt og deployer gratis. Trade-off? Sol kan kun deploye på et par felter på kartet og ingen andre steder! Xxcha deployer gratis hver eneste gang en annen spiller deployer.
Si meg, demake? Er alle rasene asymmetriske??? JEPP, og det eier!
I fase fem så slåss man om det finnes steder i byen som okkuperes av to eller flere spillere. De som slåss får en...hva skal man kalle den? En battle dial?
Man velger hvor mange tropper man velger å sende i kamp med hjulet. Og putter inn en leder i en av de fire hakkene til høyre. Styrken på lederen legges til tallet i hjulet. Høyeste tall vinner. Hvor man plasserer lederen avgjør hvilke kort man spiller. Setter man lederen sin i plass to så betyr det at man vil spille et angrepskort. Angrepskort er ofte av typen "destroy enemy leader", og vil da drepe fiendens leder, med mindre han har puttet lederen sin i posisjon tre, og har spilt det riktige kortet som beskytter han. I tillegg vil alle spillerne ha ett (1!!) traitorkort med bilde av en av de andres ledere. Om opponenten din spiller en leder og du har det korrespondere traitorkortet så er det insta-win for deg. Interessant igjen fordi Jol-Nar kan tvinge motstanderen til å avsløre kortene sine FØR han selv velger. Tør du slåss mot Letnev? Letnev-spilleren har nemlig FIRE (4!) traitorkort, så sjansene for at du er skrudd er mye høyere. Xxcha, som er rom-skilpadder, kan si "nei jeg gidder ikke slåss" og bare flippe troppene sine over til den inaktive siden.
Veldig åttitalls gadget, men Rex er basert på det gamle Dune-spillet, så. Uansett, det funker. Det er faktisk veldig bra.
I fase seks så plukker alle spillere som har tropper på felter med influence opp influence. Ikke stort mer å si.
I fase syv så flyttes dreadnaughtene. En stor flåte romskip som bomber ALT de kommer over. Alle tropper og influence på felter som 'naughtsa flyr over (og ikke er beskyttet av skjold) er #REKT. Sol-spilleren vet alltid hvor mange felter flåten flyttes. Så om Sol-spilleren flytter seg vekk i fase fire, så kan det være en god idé for de andre å komme seg vekk også.
Og sånn går spillet i 8 runder. Man vinner (alene) om man holder 3 strongholds, som tidligere sagt. MEN MEN MEN! Om et "temporary ceasefire"-kort dukker opp så kan spillere inngå allianser med hverandre. Når man inngår en allianse så utveksler man alliansekort som gir den allierte ekstra fordeler. I tillegg så trenger en allianse på to spillere kun fire strongholds for å vinne, og en allianse på tre spillere trenger kun fem strongholds.
Så, demake? Hvorfor allierer man seg bare ikke? Det høres jo ut som om det bare er fordeler med det? Jo, for i begynnelsen så får alle utdelt et BACKSTAB-VENNEN-DIN-KORT som de kan spille om alliansen deres har vunnet (og de oppfyller kriteriet på kortet) for å stjele seieren
@oma forsøkte seg å stjele seieren i går fordi han trudde han hadde oppfylt sitt kriterie som var "Ha mer influence enn motstanderen". MEN OMA KAN IKKE TELLE! Vi hadde like mye, så derfor vant vi sammen i stedet. Og Xxcha? Jo Xxcha vinner om han greier å gjette hvem som vinner, og i hvilken runde (han gjør en hemmelig prediksjon i begynnelsen av spillet).
Phew. Følte dette ble en lang og uoversiktlig rant, men jeg håper dere skjønner litt hva det går i. Denne spillen anbefales alle som er ute etter et asymmetrisk lettvekt til semi-hardcore area of control spill med flyktige allianser og backstabbing.