Hva har jeg spilt i det siste? Jeg har spilt en god del Codex - Card-time-strategy.
Hva er Codex for noe? Det er .. kort-tids-strategi. Det er en en hva Warcraft 3 hadde vært om det var ett turbasert kortspill, komplett med masse elementer fra både Hearthstone og Magic The Gathering. Legg til en god dose Starcraft 2 og en knivegg med Dominion, så har du den komplette pakken.
Men hvordan funker det?
Jo, man har 7 forskjellige farger, Rød, Blå, Grønn, Hvit, Svart, Lilla og Brun. Målet med spillet er å ødelegge fienden sin base, typ Starcraft eller Warcraft. Basen begynner med X antal arbeidere som gir deg gull. Gullet bruker man til å kjøpe enheter fra hånd, eller helter fra basen. Helter kan kaste magi og level opp for å bli sterkere - dette koster gull selvfølgelig. I slutten av sin egen runde, så setter man enheter og/eller helter som ikke har angrepet den runden opp i forsvar. Din motstander må angripe forsvarerene før de kan angripe basen, eventuelt andre enheter som gjemmer seg bak forsvaret.
Så langt, så enkelt. Hva gjør dette til noe spesielt? Jo, la meg fortelle dere: I motsetning til de spillene det kan sammenlignes med mest (Hearthstone og MTG) så har man bare en bitteliten stokk som man bygger underveis - ala Dominion. På basen sin kan man bygge 3 teknologi bygninger for å få tilgang til sterkere enheter underveis. Disse enhetene er knyttet til fargen du spiller og er noe man legger til stokken sin underveis slik at man kan tilpasse seg hva motstanderen ligger utpå etterhvert. Spilte motstandern din nettopp en flygene enhet? Bygg ett Tårn og legg noen kort med anti-air inn i discard stokken din, så du får stokket dem inn neste runde. Har motstanderen din en stor og sterk Helt du ikke helt vet hva du skal gjøre noe med? Spill masse kjipe småting og put dem i forsvar slik at Helten ikke får gjøre noe spesielt fornuftig mens du bygger din egen helt bak forsvaret.
Man har en liten stokk gjennom hele spillet, og når man trekker siste kortet, så stokker man discard tilbake til trekkebunken slik at man alltid har en høy sjanse for å trekke svar til motstanderen sine trussler. Alle kortene er brekte nok på sine egne måter til at motstanderen nesten alltid svare på dem på en eller annen måte, som holder rundene friske og interessante. Hver farge har 3 vidt forskjellige helter som åpner opp 3 forskjellige teknologi-trær med vidt forskjellige enheter til forskjellige situasjoner og spillestiler.
Dette er definitivt årets brettspill for min del, selvom dette fremdeles bare er i en beta fase. Dette kommer til en kickstarter nær deg rundt oktoberish.