Den sosiale analogspilltråden (Snapchat-nicks ITT)

Apropos Heroquest så har Fantasy flight games og Games Workshop avsluttet samarbeidet, noe som betyr at alle spillene de har sammen ikke vil bli printet på nytt. De har noen gullkorn mellom seg så hvis du ønsker noe på denne listen så ville jeg småløpt til nærmeste Outland:

Black Crusade
Blood Bowl: Team Manager
Chaos in the Old World
Chaos Marauders
Dark Heresy
Dark Heresy Second Edition
Deathwatch
Forbidden Stars
Fury of Dracula
Only War
Relic
Rogue Trader
Space Hulk: Death Angel
Talisman
Warhammer: Diskwars
Warhammer Fantasy Roleplay
Warhammer: Invasion The Card Game
Warhammer Quest: The Adventure Card Game
Warhammer 40,000: Conquest

Personlig har jeg lyst på Forbidden Stars, et sci-fi rollespill hvor maling ikke er nødvendig, og Fury of Dracula som skal være et veldig bra hidden movement spill.
Prisene på spillene har gjort et hopp det siste døgnet så sikkert lurt å sjekke flere steder om du skal plukke opp noen titler.
Ellers så har jeg nettopp bestilt meg Sherlock Holmes: Consulting Detective, et samarbeidspill jeg ser frem til å dele med madammen fremover.
 

demake

Seksuelt godteri
Lenge siden det har vært noe liv her, men uansett, Captein Sonar er det feteste spillet i samlingen min, og her er hvorfor.


10/10 anbefales til alle og alles bestemor.
 

oma

Village Drunk
@ganon takk for headsup! Tror jeg sluntrer innom en outland post haste for å se hva jeg kan få tak i. Talisman er ganske nice gateway game for casuals med masse koselig stemning om man har nok utvidelser.
 
Har kjøpt meg noen nye brettspill i det siste og dette er et jeg ser frem til å spille på halloween:



For de som ikke er kjent med det vil jeg anbefale denne Board James episoden:


NB: Dette spillet er også kjent som Nightmare som det heter i videoen over hvis noen lurer. Jeg har kjøpt en "moderne" utgave siden jeg kun har VHS på hytta. Fordelen med DVD versjonen er at gatekeeperen dukker opp på tilfeldige tidspunkter og i forskjellig rekkefølge hver gang, noe som hjelper på levetiden.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Hei alle! Så, i morgen skal jeg spille min første runde Dungeons and Dragons som virkelig er på tide! Jeg har greit grep om konseptet og hvordan det funker, men siden jeg ikke vil være totalt mega nub tenkte jeg å høre om noen har noen tips/linker jeg kan se på på forhånd? <3
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Bare husk på å caste magic missile på mørket så går resten av seg selv.

Nei men serr, kan være lurt å lese seg litt opp på hva de ulike statsene styrer og hvordan gangen i en runde er. Det trenger du Player's Handbook til og det er så lenge siden jeg spilte at det må du nesten sjekke selv. Biblioteket?

Uansett, det er ikke ukjent at første runde går med til å mekke figur og annet rask, men etter hvert kommer man fort i gang. Med mindre DM-en din er en total løk bør det med litt innsats bli både moro og spennende uansett hvor dårlig forberedt du stiller.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Hei alle! Så, i morgen skal jeg spille min første runde Dungeons and Dragons som virkelig er på tide! Jeg har greit grep om konseptet og hvordan det funker, men siden jeg ikke vil være totalt mega nub tenkte jeg å høre om noen har noen tips/linker jeg kan se på på forhånd? <3
Hvis GM-en er god så er du ikke så avhengig av å kunne alle reglene, men en ting som kan være lurt å tenke på er og ikke fokusere altfor mye i en stat. Det er faktisk slik at det er en fordel å ha litt gjennomsnittlige stats. Kan også være en fordel når det er snakk om såkalte save-throws.

nå har ikke jeg spilt d&d siden 2nd edition, men du må kaste savethrows mot diverse sorter magi og poison og alt mulig rart, og såvidt jeg husker var det på den tida slik at wisdom og constitution gav deg mest bonuser i savethrows. Intellect gir deg mer slots til å bruke magi, altså antall spells du kan memorisere og slikt. Strength gir deg... naturlig nok, mer skade i nærkamp, men også info om hvor mye du kan bære og hvor bra du beveger deg med tungt utstyr.
Charisma er kult på karakterer som prater mye og særlig hvis du skal bruke charm på dyr og slikt som ranger. Dexterity gir deg smidighet og bonuser på backstab og bueskyting. Er det noe flere stats da?
jo! Constitution gir deg jo også plusser på Hitpoints, og ikke bare på save throws.

Hvilken class/race har du tenkt til å være?

edit: har ikke lest selv, men her: http://www.wasd20.net/resources/beginners-guide-to-dd-5th-edition/
står sikkert noe nyttig her.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Ohh takk takk! Så det er i stor grad som et vestlig rpg med terninger og utvikle deler av storyen selv?

Har ikke satt meg noe inn i hvordan figur jeg skal lage enda, men blir vel enten barbar-dverg eller vis trollmann for det finnes ingen mellomting i min (fantasy)verden! Vet lite om hvilke valgmuligheter jeg egentlig har, skal gjøre en vanlig dungeoncrawl one-off greie i morgen så muligens et sånt heftig scenario neste uke, er en helt ny gjeng for meg men alltid vært litt fascinert og aldri fått testet så gleder meg!

Skal lese over linken til Agra, og krysse fingrene.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Er alltid lurt første gangen å være noe forholdsvis enkelt. Magiker er ikke enkelt for da er det mange flere regler å forholde seg til. Fighter er det enkleste. Tyv og ranger er også forholdsvis enkle classes.
Noe rogue aktig er noe jeg synes er gøy, for da kan man snike seg rundt og stæle og greier
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Godt tips, går sikkert for en ranger fordi det er gøy i andre spill, pew pew!
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Det du bør gjøre er å høre med DM og resten av gruppa (kanskje dere har en Facebook-gruppe eller event?) hvilket type spill dere skal spille. Skal det være mer fokus på rollespill eller slåssing? Har de andre valgt seg klasse allerede? I så fall kan det være greit å velge en som fyller en nødvendig rolle. Skal dere rollespille mer så tenker jeg f.eks at Justin hadde gjort det bra som Paladin (gruppas naturlige leder) eller Bard (snakker seg ut av situasjoner og har nyttige "utility spells" som å snakke med dyr eller forstå språk dere kommer over). Ja, veldig mye går på terningrulling men hvis du har en god DM vil han gi deg bonuser på kastene hvis du rollespiller situasjonen godt.

Hvis du vil være verdifull i kamp kan du jo f.eks sjekke ut en Ranger-guide for å se hvordan lage den råest mulig, hvilke stats du bør prioritere hvor, hvilke skills og abilities du bør ha etc. På level 2 får du f.eks velge deg en Ranger Path og hvis du vil pew pew'e gir Archery deg +2 til å treffe. Har du allerede en del i Dex-bonus vil du være veldig treffsikker veldig tidlig og veldig nyttig.

Men ja, hør med de andre på forhånd så du vet hva du kan forvente. :)
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Ahh, takk for mer bra tips! Har forsøkt å få noe info ut av de men det eneste jeg vet enn så lenge er at det er satt av en time til character creation type ting før vi starter å spille, og at vi i morgen skal gjøre en "one-off". Har spurt om det er noe som helst jeg bør tenke på på forhånd, sette meg inn i eller lignende men fått lite konkrete svar så tror kanskje de er vant til nubs.
Om jeg skal tippe virker det mer som de heller mot slossing enn rollespilling, men med posten til Thinaran er jeg litt bedre forberedt for begge deler! Og etter å ha lest guiden går jeg nok for en ranger, rase og bakgrunn har jeg ikke valgt/satt meg inn i enda men skal forsøke å unngå en klisjé som Legolas. Dette kan bli spennende! :eek:
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Så ja spilte i går da, og det var ganske artig! Var en bra gjeng og en flink DM, og passet meg veldig fint at det var en noe mindre seriøs runde enn vanlig, dvs. mye tull og vitser inkludert en som spilte en rullestolbundet wizard og en bard med lirekasse.

Var edition 5, men jeg fikk ikke spilt min planlagte ranger siden det visstnok har kommet en oppdatering til klassen vi ikke hadde informasjonen på, og de anbefalte ikke å spille med standard-edition 5-rangeren. Så da lagde jeg isteden en hafling rogue som var veldig artig! Var liten og sneaky, masse burst damage og fikk lov å slå vitser om alt siden det var in character. Var 8 stykker så alt tok lang tid så ble ikke ferdig, men det var veldig artig og håper å få spilt mer!

Edit: Og han ene hadde med disse skumle cupcakesene! :eek:

 

oma

Village Drunk
Rollespill er moro det, prøv å les over rasen og klassen din 2-3 ganger om og om igjen slik at du husker alle fordelene du har. Plutselig er du i en situasjon der du bare tenker "hva faen gjør jeg nå?" også har du en ability eller spell eller whatever du kan bruke for å løse situasjonen enkelt og greit, men det kan være vanskelig å huske som nybegynner.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Ja det høres fornuftig ut, spilte min andre runde i dag og da lagde jeg praktisk talt samme figur som sist og var en merkbar fordel at jeg hadde litt innsikt. Går bare oppover herfra!
 


Jeg hadde Buggz på besøk om dagen og vi endte opp med et spill som det var lenge siden noen av oss hadde spilt.
Vi spilte Dominion med grunnsettet og Intrigue utvidelsen og det var jaggu like underholdende som alltids. Kjenner at jeg burde plukke frem Dominion oftere.
Vi spilte også ganske mange runder Klask, og det var underholdende nok til at jeg tror det blir en fast slager i sosiale lag. Vi dro også frem DOOM som jeg plukket med meg brukt fra Spill-O-Rama, men det manglet dessverre brorparten av komponentene så jeg måtte kontakte selgeren. Han virket behjelpelig og lovet å lete etter delene så jeg krysser fingrene for at det blir å spille om ikke altfor lenge.