Nyttige sider du kan ty til under til opphold i Azeroth (WoW verdenen):
thottbot.com
wow.allakhazam.com
wowwiki.com
De to første er vel mest for å sjekke quests, ting, rustning, fiender og lignende.
På en PvE server er nesten alle terretoriene nøytal, altså at du kan ikke angripe den motsatte faksjonen uten at dere begge aktiverer "PvP modus".
På en PvP server er de laveste terretoriene horde/alliance områder, og resten såkalte "Constested", der er alle PvP aktivert og alle kan angripe alle. Dette kan selvfølgelig være litt plagsomt når de som er tusenganger sterkere eller høyere level enn deg angriper deg. Men det kan også være litt gøy når du kommer over noen morsomme PvP kamper.
edit:En RP server har samme regler som en PvE server, men dette er en rollespill server, du går inn i karakteren din og spiller deretter, du har OOC (out of character) og IC (in character). Folk blir somregel forbanna når du går OOC i kanaler du ikke bør være. For ekjempel /say og /yell er alltids IC, mens kanaler som LFG (se under) og General er OOC. Guild chat og party chat varieer.
En RP-PvP server er en RP server med PvP regler.
Grunnleggende forkortelser du bør vite:
WTB - Want to buy, bruker det i "trade" kanalen i store byer, for eksempel "WTB Health Potions"
WTS - Samme som ovenfor, bare at du bruker den når du vil selge noe.
LFG - Looking for group, denne bruker du når du trenger en gruppe til en quest eller såkaldt "instance" (et område isolert fra andre spillerer som ikke er i gruppen din, gjerne med litt tøffere fiender)
LFM - Looking for member, når du har en liten gruppe, og trenger flere folk.
Når det kommer til klasser er det en smakssak. Jeg vil anbefale deg å prøve det DU synes ser tøffest og morsomst ut. Les litt om de forkjellige klassene her:
http://wow-europe.com/en/info/classes/
Hva som passer godt i lag, tja. En klasse som kan "heale" og en som gjør mye skade passer godt i lag. For eksempel Priest/Shaman/paladin/Druid og Mage/Warrior/Hunter/Warlock/Rogue.
Når Hunter og Warlock er kjent for å være veldig gode klasser å gå solo med, siden de har dyr og demoner som hjelper dem.
Når jeg først begynte med WoW gadd jeg ikke å lese så veldig mye, spilte vel en Human Warrior opp til level 7, men det var kjedelig, så startet jeg en Troll Hunter som jeg spilte i en lengre periode, det var med den karakteren jeg lærte spillet. Men etter en lengre periode (og fullt epix (våpen og rustning som er bedre kvalitet en annen type)) ble jeg lei, og startet en Troll Warrior, som jeg nå spiller.
Foresten, gratulerer Nicholas, du har skrevet den lengste posten i denne tråden, noensinne.