Spillindustrien utvikler seg slik musikkindustrien gjorde. Det begynte som en bransje der kreativitet og kunstnerisk integritet var viktig, det var en artistisk bransje. I dag så er det en industri med et mål for øye, det er å få massene til å spille fordi spill for massene gir en god del bedre fangst. Spill i dag er såpass dyrt å utvikle at de få som måtte sitte igjen med litt kunstnerisk integritet ikke har råd til å matche de store mainstream spillene teknisk. Det er synd, men jeg tviler på at den trenden kommer til å snu.
Sett i lys av dette så synes jeg Blizzard er mer innoative enn de fleste andre utviklere av den størrelsen. World of Warcraft overgår alle andre MMORPG med sitt tilgjengelige og gode gameplay, den fargerike grafikken og en generell god teknisk kvalitet. Warcraft III er fortsatt det beste RTS spillet og kom med Hero konseptet, som kanskje ikke revolusjonerte sjangeren, men brakte en god nok gameplay forandring.
At Diablo serien får kritikk kan jeg forstå. Det er en type spill man hater eller elsker, men man kan ikke se bort i fra det faktum at det fortsatt spilles av mange og at det heller ikke er slått av noen spill i samme sjanger enda.