Doom 3 anmeldelse av PC Gamer!

Status
Stengt for ytterligere svar.

SHDR

Gullmedlem
Det gjelder Pentium-klokking. AMD sine CPUer har en ganske annen oppbygning, og tallene de oppgir er ytelsen i forhold til Pentium ved samme hastighet. Ergo er en 2.02GHz spesifisert til 3200 like rask som en 3.2GHz P4. Det har ingenting med at du kjører AMD64 å gjøre, for Windows er uansett 32-bits og dermed på AMDen din emulere 32-bits, hvilket den gjør veldig godt. Besvarer det?

Har tenkt på å oppgradere pc'en en stund, og det passer vel bra nå.

Har en p4 2.4 ghz, 512 mb ddr333 og et gf4 ti4600.

Skjermkortet er jo helt klart det som vil lønne seg mest å oppgradere. Er det en generell oppfatning at PowerColor Radeon 9800 PRO er et godt kjøp? Tror nok jeg går for det.

Kunne tenkt meg 512 mb ram til også, men ram prisene er litt høye for tiden, og jeg vet ikke hvor mye bedre ytelse det vil gi.

SHDR

Gullmedlem
Jeg har 1024MB RAM, og merker performance increase best i Photoshop, InDesign og lignende. FarCrys kriminelle loadingtider blir også litt mer levelige, men generelt gir det ikke en veldig mye høyere ytelse i spill.

Radeon 9800Pro er et godt kjøp, men den vil falle raskt i pris nå som ATi faser ut produktserien til fordel for X800. Den holder i et år, tenker jeg, men så må du nesten ha nytt for å kunne følge med.

Folk påstår at HL2 er bedre enn Doom3, eller at HL2 kommer til å få mindre krav etc etc. Men hva bygges disse påstandene på? Jo to alfaversjoner som lekket, altså ikke ment for mannen i gata. Skjønn at alfaversjoner ikke kan svare for det ferdige produktet. Ikke litt engang. Forøvrig er dere som har lastet den ned med på å endre holdningene til hacking. Godtar dere virkelig at folk hacker seg inn hos spilleutviklere, stjeler kode og får prosjekter utsatt med flere måneder?

Novastrum

Feminist-elitist
Opprinnelig skrevet av Madsy@14.07.2004, 22.28
Folk påstår at HL2 er bedre enn Doom3, eller at HL2 kommer til å få mindre krav etc etc. Men hva bygges disse påstandene på? Jo to alfaversjoner som lekket, altså ikke ment for mannen i gata. Skjønn at alfaversjoner ikke kan svare for det ferdige produktet. Ikke litt engang. Forøvrig er dere som har lastet den ned med på å endre holdningene til hacking. Godtar dere virkelig at folk hacker seg inn hos spilleutviklere, stjeler kode og får prosjekter utsatt med flere måneder?
75114​
Nei, påstandene bygger på offisiell informasjon fra Gabe Newell.

Forøvrig er dere som har lastet den ned med på å endre holdningene til hacking.
Nei, det er "vi" ikke. jeg kommer personlig til å bruke uhorvelig med penger på spillet når det kommer. Om jeg installerer en alfa på min maskin (uten å dele den med andre) har jeg ingen påvirkningskraft på massene. Ikke pålegg meg et ansvar jeg ikke har. jeg føler meg kjip for å ha lastet ned betaen. Hva andre folk gjør, får være deres sak. De får ikke holdningene sine av meg. Jeg har personlig meget lite til overs for folkene som hacket valve. Dessuten var han veldig fiendtlig innstilt ovenfor firmaet og prøvde å sette de i et dårlig lys.

Spillet hadde blitt utsatt uansett. Det er ikke hackerens skyld. De fikk bare noe å skylde på. Sure, han var en idiot, men det var ikke han som hadde gitt en litt for optimistisk releasedate til media.

Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor jeg har dårlig samvittighet. Jeg tok bare en mulighet i bruk. Og har fått meg til å glede meg enda mer til HL2.

Er du glad i 1024x768 er 9800 Pro kortet ditt beste valg (og det er vel strengt tatt en akseptabel oppløsning). Vil du derimot klatre litt oppover på stigen og samtidig er glad i eye-candy og en både stabil og høy fps, er det X800- og 6800-kortene som gjelder. Disse kortene spiser det meste til frokost, selvom PCGamer US sin maskin tydeligvis kun klarte akseptable fps med alt på fullt i 1024x768 med et 6800-kort. Likevel har de ikke sagt noe om resten av maskinen.

Og til AMD64-saken, prosessorene er litt raskere enn Pentiumene på 32bits-applikasjoner også, så de matcher som oftest de på hakket over (3000+ kjemper med 3,2GHz osv.).

Jeg har 3.06 GHz HT, 1024 MB DDR RAM ( 333 Mhz), ATI Sapphire Radeon 9800 PRO 128 MB DDR.

Jeg har installert de nyeste driverne til Skjermkortet..

Med mine specs burde dagens spill gå glatt..

Jeg satt med NVIDIA GeForce4 TI 4800SE 128 MB før...

Min PSU har 400W

Skjermen min er billig, max res.: 1280x1024 @ 60 Hz

Jeg vil bare si en ting...jeg vil ikke krangle. Hvis du virkelig kan kjøre Far Cry med alt på very high, og ikke merker noe henging igjen/ etterslep..( Da mener jeg at det føles som slow motion, eller et annet eksempel: CS med gravity på 300) Da er det noe jeg mangler, gjort/gjør feil...etc

Hvis du vet kansje hva det kan være, så si ifra :tommelopp:

Novastrum

Feminist-elitist
Jeg har nesten samme specs som deg, og jeg kan spille Far Cry i 1024x768, med alle settings på very high, vanneffekter på ultra high og AA på medium. Da går spillet helt smooth hele tiden. Det kan være AntiAliasingen som gjør det. Jeg kan spille spillet ganske bra i 1280x960 også, men jeg ofrer gjerne litt minipixling for litt pixelpushing.

En annen ting som er viktig å huske på er at enkelte sekvenser i «Far Cry» rett og slett er dårlig programert. Kampene nedenfor vulkanen mot slutten av spillet er et eksempel.

Opprinnelig skrevet av Shadar@14.07.2004, 19.44
Var det ærlig talt noen her som hadde sterk nok maskin til å spille det i 1024x768 med alt på fullt? Jeg vet at jeg, Novastrum og ILiuz har det, men jeg får følelsen av at vi hører til fåtallet.
74984​
Hva mener du med sterk nok maskin?
Jeg har :
Xp2800
Radeon 9800pro
1024 minne
det burde vel holde til å kjøre det i minst Medium?

SHDR

Gullmedlem
ErikPC: Tja ... jeg spiller UT2004 i 1600x1200 uten videre vanskeligheter. Samme med Battlefield: Vietnam og praktisk talt alle spill på markedet, utenom Deus Ex II og FarCry. Til og med Thief 3 fungerer flott i 1600x1200.

Du har ikke satt opp PCen din skikkelig. Hva slags hovedkort har du? Hvilke drivere kjører du? Hvilken hastighet kjører kortet ditt på? Det er ikke bare CPU og GPU som dikterer hvor rask en maskin er, det er helheten. Flaskehalser vil oppstå dersom du har dårlige komponenter noe sted.

Ja, og siden du synes det er viktig: SUN 21" CRT som viser 1280x1024 i 100Hz og 1600x1200 i 85Hz. Der. Det forklarte vel hvorfor spillene går så rent på PCen min?

Jeg tviler sterkt på at Thief 3 går flott på maskinen, fps-wise :) Fordelen med det spillet er at det er såpass treigt at du ikke er avhengig av en høy fps. Så hvis du ikke tenker over, er det en fps på 16-17 akseptabel i det spillet.

Men pokker, Doom3. Bestilte XT PE i dag, håper så sinnsykt det kommer før spillet.

har spilt beta'en til HL2 og alfa'en til doom3 og må si jeg gleder meg til hl2 mest. som dere sikkert har forstått driver jeg å oppdatere maskinen min. har kjøpt en p4 2.8ghz 800fbs. skal kjøpe et bra abit hk ic7 max3 tror jeg det het, og et smashing kabinett.
så da sitter jeg igjen med HD, ram og gfx kort.
Harddisken er fin. 80 gig holder for meg.
ramen er vell det neste jeg skal bytte når jeg få rtjent lit mere penger.
den er 512 mb pc2100. skal kjøpe 2x 512 pc3200 400fbs
skjermkortet er sapphire radeon 9600 xt 256mb. tror det akuratt holder til hl2. hva tror dere? det er bra nok for alle spill jeg spiller nå.
jedi academy, Kotor, AA, Unreal, m.m

SHDR

Gullmedlem
Du tviler sterkt uten å ha sett det i aksjon? Jeg spiller det i 1280x1024 med 2x FSAA, og vennligst slutt å stille spørsmålstegn ved hva jeg sier. Jeg tror mitt grep rundt PC-bygging og moderne hardware et ganske mye strammere enn ditt eget. Jeg har en 2.8GHz P4 som kjører rundt de 3.2GHz om dagen, 1024MB RAM, 400GB harddisk, uten at det er relevant for ytelsen. Og selvsagt en PowerColor Radeon 9800Pro 128MB som kjører litt over XT-hastigheter etter litt modding og tjohei. Selv ved GAMLE innstillinger gikk kortet veldig bra.

Dersom din PC med en Radeon 9800PRO ikke klarer å spille nye spill ved akseptable hastighter betyr det at du har et cheap-o hovedkort, en dårlig prosessor eller simpelthen er dårlig til å sette opp Windowsen din. Jeg er ekstremt krevende når det kommer til framerate og refresh-rate; det er en grunn til at jeg ikke spiller så mye konsollspill og det er fordi de HAKKER som bare det. Så bevis før du påstår. Thief 3 kjører glitrende på PCen min, synd for deg om det ikke gjør det på din.

Hadde du i posten over skrevet at kortet ditt var overklokket, ville ikke spørsmålstegnet mitt vært så stort. 1280x1024 høres da ut som en riktig oppløsning. Men jeg tviler fortsatt på at fps`n rocker båten i 1600x1200.

Men hvordan kan du, uten å ha møtt meg, vite at ditt grep om hardware er strammere enn mitt? For alt du vet kan det hende jeg har jobbet med dette her i flere år :) Og bare så det er sagt, prosessorene våre yter omtrent likt.

SHDR

Gullmedlem
Fordi det overrasker meg at du påstår at et kort jeg VET fungerer strålende ikke gjør det, uten å legge ved noen argumentasjon annet enn en påstand om at jeg ikke tar hensyn til FPS.

Jeg ser at du ikke har skrevet alderen din i profilen din. Dermed synes jeg at jeg kan gå utifra at du tilhører aldersgjennomsnittet vårt, 16-17 år, og dermed neppe har jobbet med det i et par år. Hvem som helst kan lese litt på Hardware.nos forum og tro at de blir eksperter av den grunn. Men dersom du har det, vel, beklager. Jeg mener fortsatt du tar feil i forhold til vurderingen av Radeon9800PRO som et tregt grafikkort.

Men selv ved overklokkingen min, som er på ca. 25% på Coren og rundt 7% på RAMen er ikke ytelsen så fantastisk mye bedre enn vanlig. Vi snakker en ytelsesforskjell på, for å bruke et konvensjonelt og litt ugyldig system, rundt 750 poeng i 3Dmarks 03; fra 5500 til ca. 6250 poeng. Det er ikke en vanvittig forskjell.

Da vil jeg spørre deg hva du synes en akseptabel fps er? For mitt vedkommende er 9800 pro et kort som ikke leverer varene i høye oppløsninger fordi jeg ikke får den fps jeg vil ha for at det skal gå flott. Da snakker jeg om en 50-60 fps.

Påstanden om at 9800 ikke er et glimrende kort i høye opplysninger bygger altså på egne erfaringer, men jeg ser i ettertid at det muligens er litt dumt. Siden alle tross alt ikke er like meg (uheldigvis).

SHDR

Gullmedlem
Jeg foretrekker 50-60 FPS selv. Dersom det er et spill som Morrowind, som strengt tatt ikke er det mest fast-paced i verden, kan jeg overleve rundt 40FPS. Mindre enn det, og jeg klarer ikke spille det fordi jeg konstant irriterer meg over hakkingen og den ustabile frameraten. Jeg ofrer oppløsning for FPS, og jeg spiller ikke spill i 1600x1200 dersom det betyr at de går dårlig. Jeg mener 1280x1024 holder ganske godt.

Dermed spiller jeg ikke i 1600x1200 i spill som har for høye systemkrav til at det er realistisk at Radeonen skal klare det. Dette er spill som Deus Ex II (for et dårlig programmert spill ...), FarCry, Unreal Tournament 2004 ... og det var egentlig det. Doom III og Half-Life 2 vil nok også bringe PCen i kne, men foreløpig er det bare de tre spillene jeg ikke synes jeg kan spille i 1600x1200 fordi FPSen da dropper under 40.

9800PRO er selvsagt ikke perfekt, men i forhold til mer casual gamers som vil ha et kort til å spille Doom III og Half-Life 2 på uten å brenne hull i lommeboka er det beste alternativet på markedet. Se på prisene til GF 6800 Ultra og X800XT/PRO for å skjønne hvorfor.

Og der var vi enige, takk for diskusjonen :) Kanskje jeg skulle prøve litt klokking av Pro-kortet selv. Har jo tross alt bare noen uker igjen uansett. Noen tips til hvordan jeg bør gå frem?

Jeg kjører samtlige spill i 1600*1200 (75hz) på min 19" Viewsonic skjerm. Jeg har også kjørt alt på maks i Far Cry, og det hakker. Det er sant. Men ærlig talt så går det faktisk akseptabelt nok til å spille, om du ikke er så forbanna kravstor.

Jeg vet heller ikke hva Splinter Cell krever. Det går også sinnsykt flytende i maks på alle detaljer, AA og 1600*1200.

Morrowind er som kjent et gammelt spill i dag og ikke direkte krevende, men vi vet også at det kan hakke selv på raske kort. Jeg kjører også det på 1600*1200 med null slowdowns.

Samme gjelder Neverwinter Nights.

To sistnevnte spill vet jeg ikke hvor relative de er for et raskt kort, men jeg kan bare plukke ut spill jeg spiller. Jeg skal prøve Far Cry og se når jeg kan kjøre det flytende.

Status
Stengt for ytterligere svar.