Opprinnelig skrevet av Shadar@05.08.2004, 10.26
Case in question: FarCry. FarCry fikk 9.2 av Gamespot, og det er en langt dårligere singleplayer-opplevelse enn Doom 3, med en rimelig tam multiplayerdel. Ikke så mye vondt om FarCry, det er bare at fiendene egentlig ikke representerer noen trussel utover det faktum at de tåler fantastisk mye, har falkeblikk og utrolig sta AI. Grunnen til at spillet er vanskelig er fordi AIen insisterer på å sette seg bak et tre, og måtte pumpes med rundt 30 runder før de endelig gir opp ånden. Utfordrende? Tja. Og selvsagt at det blir litt kjedelig etterhvert. Det er et godt spill, men etter at jeg ble ferdig med det har jeg ikke tenkt på det engang. Helt streit.
La oss sammenligne litt ... FarCry får 9 i Sound, og det er spillet som for min del introduserte begrepene "Your ass is grass" og "I think I saw someone, but I just don't care". Voiceactingen er i tillegg totalt mislykket, et punkt hvor Doom 3 faktisk briljerer.
Value? FarCry får 9 i Value. Jeg ble ganske lei av det halvveis, mens jeg nå, halvveis i Doom 3 allerede gruer meg (på en god måte) til den høyeste vanskelighetsgraden som skal pløyes gjennom før jeg sier meg ferdig med spillet.
Neh. Synes Doom 3 fortjener bedre. Det burde omtales som hva det er, et bortimot perfekt og utrolig skremmende run&gun-spill, og ikke en liksom-taktisk opplevelse som FarCry. Multiplayeren er dårlig? Jeg vet ikke enda ... har ikke prøvd. Og den interesserer meg heller ikke så mye. Unreal Tournament 2004 er det første online-spillet som ikke har provosert meg på en stund, så jeg holder meg til det inntil jeg finner noe bedre.
Da var jeg uenig 
83238
Nja lille venn. Først vil jeg si at jeg er enig i deg i endel ting. Lyden i Doom3 er det beste i manns minne. FarCry hadde for det meste måkeskrik og kjedelig bakgrunnsmusikk. Men skal ha pluss for situasjons sensitiv musikk (når du blir jaktet på og AIen ikke ser deg = tens musikk, når det er kamp= action musikk) Men Doom 3 sin lyd er utrolig stemningsskapende og den gjør sitt til at du sitter på kanten av stolen din til enhver tid. Det slår det meste jeg har hørt.
Jeg er derimot uenig i at FarCry var "langt dårligere singleplayer-opplevelse". FarCry overgår Doom3 kraftig på 2 punkter: 1. Bedre og "smartere" AI og 2. mer varierte brett.
Først vil jeg si at jeg syns Aien oppførte seg "realisktisk", særlig da de oppererte i gruppe. Det var grusomt spennende å stå bak en tre og skyte mot noen fiender når du hadde mistanke om at andre kunne luske i buskene bak deg, det var også et stort pluss at de ikke "magisk" oppdaga deg, slik som AIen på Doom 3 gjør til stadighet. Kanskje de var veldig flink til å gjemme seg bak trær, men ville det vært mer gøy om de storma mot deg som zombier? (ojoj, dobbel betydning!) På grunn av denne taktikken kunne du jo også bruke granater mer (ikke like gra gjenomført som på Halo, men dog), og personelig er jeg stor fan av granater. I Doom 3 er de så godt som ubrukelige siden desverre.
Brettene var jo også mer varierte i FarCry som sagt, selv om de ikke var like pent laget som brettene på Doom 3. Men variasjon teller mer for meg.
Når det gjelder Gamespots poeng summer så er det viktig å ta en ting i betraktning. Husk at FarCry var det første "next-gen" (for et grusomt begrep) fps spillet som kom. Og det knuste alle andre fps ned i gjørma. Da Doom 3 kom var vi allerede lettere bortskjemt på slike visuelle nytelser og "ohhh" og "wow" faktorene var ikke like høy lenger. Hvem vet hvordan poengsummen til FarCry hadde sett ut om Half-Life 2 eller Doom 3 kom først? Spekulerer jeg nå? Ja, helt klart! Men det er ikke vanskelig å tenke seg til at Gamespot har tenkt slik.
Så jeg mener at poengsummen til Doom 3 er rettferdig, men at poengsummen til FarCry kanskje heller burde vært lavere. Det hadde jo tross alt sine feil det og, og de var ikke så små som differansen i poengsum mellom de to nevnte spillene skulle tilsi.