Doom 3

Folk vil bare ha super-über1337 toppspill nå til dags, så et spill med en lavere score enn 8 er jo uhørt. Kan ikke finnes underholdningsverdi i spillet med mindre det er en stortittel som Doom 3 eller Half-Life 2. Bha, mainstreamen nå til dags.

V

Venom

Gjest
Det var jo ikke meningen at det skulle være sprudlende overraskende gameplay, det skulle bli en utrolig skremmende grafisk oppfølger til Doom, og det syns jeg ID software gjorde veldig bra, de lovet aldri mega gameplay.
(men de kunne kanskje jobbet mer på multiplayer)

Det har vi ikke lov å si. Les retningslinjene.

Opprinnelig skrevet av Shadar@05.08.2004, 10.26
Case in question: FarCry. FarCry fikk 9.2 av Gamespot, og det er en langt dårligere singleplayer-opplevelse enn Doom 3, med en rimelig tam multiplayerdel. Ikke så mye vondt om FarCry, det er bare at fiendene egentlig ikke representerer noen trussel utover det faktum at de tåler fantastisk mye, har falkeblikk og utrolig sta AI. Grunnen til at spillet er vanskelig er fordi AIen insisterer på å sette seg bak et tre, og måtte pumpes med rundt 30 runder før de endelig gir opp ånden. Utfordrende? Tja. Og selvsagt at det blir litt kjedelig etterhvert. Det er et godt spill, men etter at jeg ble ferdig med det har jeg ikke tenkt på det engang. Helt streit.

La oss sammenligne litt ... FarCry får 9 i Sound, og det er spillet som for min del introduserte begrepene "Your ass is grass" og "I think I saw someone, but I just don't care". Voiceactingen er i tillegg totalt mislykket, et punkt hvor Doom 3 faktisk briljerer.

Value? FarCry får 9 i Value. Jeg ble ganske lei av det halvveis, mens jeg nå, halvveis i Doom 3 allerede gruer meg (på en god måte) til den høyeste vanskelighetsgraden som skal pløyes gjennom før jeg sier meg ferdig med spillet.

Neh. Synes Doom 3 fortjener bedre. Det burde omtales som hva det er, et bortimot perfekt og utrolig skremmende run&gun-spill, og ikke en liksom-taktisk opplevelse som FarCry. Multiplayeren er dårlig? Jeg vet ikke enda ... har ikke prøvd. Og den interesserer meg heller ikke så mye. Unreal Tournament 2004 er det første online-spillet som ikke har provosert meg på en stund, så jeg holder meg til det inntil jeg finner noe bedre.

Da var jeg uenig :p
83238​
Nja lille venn. Først vil jeg si at jeg er enig i deg i endel ting. Lyden i Doom3 er det beste i manns minne. FarCry hadde for det meste måkeskrik og kjedelig bakgrunnsmusikk. Men skal ha pluss for situasjons sensitiv musikk (når du blir jaktet på og AIen ikke ser deg = tens musikk, når det er kamp= action musikk) Men Doom 3 sin lyd er utrolig stemningsskapende og den gjør sitt til at du sitter på kanten av stolen din til enhver tid. Det slår det meste jeg har hørt.

Jeg er derimot uenig i at FarCry var "langt dårligere singleplayer-opplevelse". FarCry overgår Doom3 kraftig på 2 punkter: 1. Bedre og "smartere" AI og 2. mer varierte brett.

Først vil jeg si at jeg syns Aien oppførte seg "realisktisk", særlig da de oppererte i gruppe. Det var grusomt spennende å stå bak en tre og skyte mot noen fiender når du hadde mistanke om at andre kunne luske i buskene bak deg, det var også et stort pluss at de ikke "magisk" oppdaga deg, slik som AIen på Doom 3 gjør til stadighet. Kanskje de var veldig flink til å gjemme seg bak trær, men ville det vært mer gøy om de storma mot deg som zombier? (ojoj, dobbel betydning!) På grunn av denne taktikken kunne du jo også bruke granater mer (ikke like gra gjenomført som på Halo, men dog), og personelig er jeg stor fan av granater. I Doom 3 er de så godt som ubrukelige siden desverre.

Brettene var jo også mer varierte i FarCry som sagt, selv om de ikke var like pent laget som brettene på Doom 3. Men variasjon teller mer for meg.

Når det gjelder Gamespots poeng summer så er det viktig å ta en ting i betraktning. Husk at FarCry var det første "next-gen" (for et grusomt begrep) fps spillet som kom. Og det knuste alle andre fps ned i gjørma. Da Doom 3 kom var vi allerede lettere bortskjemt på slike visuelle nytelser og "ohhh" og "wow" faktorene var ikke like høy lenger. Hvem vet hvordan poengsummen til FarCry hadde sett ut om Half-Life 2 eller Doom 3 kom først? Spekulerer jeg nå? Ja, helt klart! Men det er ikke vanskelig å tenke seg til at Gamespot har tenkt slik.

Så jeg mener at poengsummen til Doom 3 er rettferdig, men at poengsummen til FarCry kanskje heller burde vært lavere. Det hadde jo tross alt sine feil det og, og de var ikke så små som differansen i poengsum mellom de to nevnte spillene skulle tilsi.

Huff, kan hende jeg høres ut som en idiot nå, men lurer jeg så spør jeg :)

Når du tar bilder ingame, via spillets shot-modus, åssen får jeg åpnet bildene?
Sikkert dødelig enkelt, men jeg har tatt nesten 200 bilder som jeg skal sende over til en kompis, lol.¨

Spillet er FETT btw, men det kan nok skyldes den enorme nostalgi-følelsen dette spillet klarer å gi meg.

Bildene er i et filformat som ikke er støttet av alle program. Microsoft Picture It! og Photoshop kan hvertfall åpne dem. Det jeg gjorde var å åpne dem i Photoshop, og så lagre dem i .jpg.

Om du ikke vet hvor bildene ligger; De ligger i screenshot-mappa, under base, tror jeg.

Novastrum

Feminist-elitist
Spillet er fantastisk, ingen tvil om det, men jeg der faktisk helt enig med GombaCube når det gjelder Doom 3 Versus Far Cry. Jeg fikk ikke like mange "WOW"-øyeblikk i Far Cry, men helhetlig sett hadde jeg, og har jeg det morsommere med Far Cry. Jeg har ikke testet Doom3 på noe høyere enn recruit enda, så jeg vet ikke om AI-en blir noe vettugere da. Hittil synes jeg AI-en i Far Cry er bedre. Det er fler og bedre scriptede hendelser i Doom3, det høyner kvaliteten, men det som virkelig trekker ned for min del er mangelen på god fysikk. Jeg er en fysikkhore, og jeg liker ikke fysikken i Doom3. Jeg forstår ikke hvorfor monstrene absolutt skal bli borte. Jeg hadde likt det bedre hvis de hadde ligget der litt lenger. Det trekker ikke ned på hastigheten på min maskin iallefall. En annen ting er variasjon, som det er mye mer av i Far Cry. Ikke det at det er lite variasjon i Doom3, men Far Cry gjør det eksepsjonelt.
Nja.. alt i alt ville jeg gitt Far Cry 9.0 og Doom3 8.5

Nå håper jeg virkelig Half-Life2 knuser all motstand. Det tviler jeg egentlig ikke mye på. :flau:

Selvfølgelig! Photoshop er jo en selvfølge... Det jeg glemte er at jeg har formatert Windows-partisjonen, så alle programmer gikk fyken og automatikken like så.

Takker for hintet :)

Opprinnelig skrevet av Shadar@06.08.2004, 20.52
Nova: Det finnes en Corpses Stay-patch. Bare Google etter det. Det øker også mengden blod og bæsj med en hel del prosent. Det er da du ser at fysikken i Doom 3 vasker gulvet med den FarCry, selv om det egentlig er åpenbart fra det første øyeblikket du skyter på noen i min øyne.
83784​
Nå skal eventluelle karakterer settes på spillets "out of the box" tilstand, det er den flesteparten spiller på. Dessuten så er det ikke alle som liker å tweake på spillet slik som vi gjør. Hva er poenget med en god spill-motor, når utviklerne ikke gir oss en åpenbar mulighet til å utnytte den? De kunne enkelt ha lagt inn en mulighet til å la likene ligge, og enkelte eksempler som dette trekker ned i det fulle og hele bildet.

Lodin

Der Waaaah
Og hva bringer jeg så i kveld? Vel, intet annet en den klassiske Doom tegneserien fra det liflige 90 tallet. Med linjer som "You are huge! That means you have huge guts!" og "Now I'm radioactive! That can't be good!" er dette et av de viktigste kunstverkene som ble lagd på den tiden. Det hjelper også at den er skikkelig lekker å se på.

LINKH

Novastrum

Feminist-elitist
Opprinnelig skrevet av Shadar@06.08.2004, 19.52
Nova: Det finnes en Corpses Stay-patch. Bare Google etter det. Det øker også mengden blod og bæsj med en hel del prosent. Det er da du ser at fysikken i Doom 3 vasker gulvet med den FarCry, selv om det egentlig er åpenbart fra det første øyeblikket du skyter på noen i min øyne.
83784​
Vi får se, vi får se. Jeg kommer nok til å få et bedre syn på tingenes tilstand. Men at Doom 3 vasker gulvet med FarCry-fysikken kommer jeg nok aldri til å gå med på. ^_^
Folk (zombier) lander feil og rart annenhver gang de faller. Det er ikke til å komme bort ifra. Fysikkmotoren har en slags limiter som gjør at kropper "må" ligge stille hvis de ikke blir manipulert på så-så lang tid. Det må være en slik grense, for at ikke kropper skal ligge å "tvitsje", men limiten er for kort på Doom3. Den er også litt for kort på FarCry, men den er bedre. Det er også et par andre ting jeg ikke liker helt, men kanskje det går bort når jeg får patchen. Mer blod høres utrolig ut, det holder egentlig at den blir på veggene. Blod er det nok av fra før, men uansett kult.

Half-Life 2 sin fysikk vasker forøvrig ræva si med de nevnte.