Duke Nukem 4 ever! SG-tråd nummer 496

Det er styggere enn Duke Nukem 64. Nå kan det være at Xbox 360-utgaven er vastly inferior av pc-utgaven da, har ikke testa den. Det ser bare jævlig ut. Popins overalt. Lysene ser jævlig ut. Det er som om grafikken ble laget i 1999 også la de bare et slags 2010-filter oppå det. Det er også der kontrollene kommer inn. De føles stive, upraktiske og motarbeidende. Jeg er ingen engasjert FPS-mann på konsoll, men jeg har testa en del og aldri før har det vært så klumpete kontrollere før, ikke siden PS1/PS2-dagene. Igjen, det føles som et gammelt FPS men det er ikke akkurat den nostalgien jeg er ute etter heller.

Og mens vi er inne på nostalgi, hvem er egentlig målgruppa? De som likte Duke 3D liker ikke dette, og dagens tolvåringer har ikke noe forhold til Duke Nukem. Hvem er det egentlig som skal like dette spillet? De som skal digge det ironisk? Duke kan være morsomt men humoren føles bare så påtvunget. Alt fra den dårlige timingen på replikkene til Duke til de pinlige vitsene i resten av spillet. Det virker bare uferdig, rushet sammen bare for å få det ut så kjapt som mulig. Det er det som gjør det til Et Dårlig Spill, ikke pga. butthurt over lang utviklingstid. Jeg vil neppe hatt en annen mening om dette hadde vært snekra sammen i løpet av et halvår, men det er klart det spiller inn at de har brukt 12 år på dette og likevel funnet ut at man skal høre den samme "hugghh"-lyden hver gang man hopper. Hver gang.

Ellers heves det både ett og to øyebryn at det er dette spillet oerhört skal forsvare, men det passer jo fint inn med stereotypen at man skal ha motsatte meninger med alle andre bare fordi atte.

PS: Har bare spilt det i en halvannen time, så det kan hende det blir mye bedre etterhvert da.
 
Det er styggere enn Duke Nukem 64. Nå kan det være at Xbox 360-utgaven er vastly inferior av pc-utgaven da, har ikke testa den.
Det høres sånn ut. PC-utgaven ville vært konkurransedyktig rundt 2006 – stort sett er den omtrent på nivå med Quake 4 og Prey og sånt. Ikke slik å forstå at dét er en estetikk jeg har spesielt mye til overs for, men 1997 it ain't.

Det er også der kontrollene kommer inn. De føles stive, upraktiske og motarbeidende. Jeg er ingen engasjert FPS-mann på konsoll, men jeg har testa en del og aldri før har det vært så klumpete kontrollere før, ikke siden PS1/PS2-dagene. Igjen, det føles som et gammelt FPS men det er ikke akkurat den nostalgien jeg er ute etter heller.
Blir nesten nysgjerrig på å prøve Xbox-utgaven her.

Ellers heves det både ett og to øyebryn at det er dette spillet oerhört skal forsvare, men det passer jo fint inn med stereotypen at man skal ha motsatte meninger med alle andre bare fordi atte.
Ja, der har du meg. Jeg er spillkritikkens Robin Hood – jeg tar fra de sterke og gir til de svake.

Og, igjen, at du velger deg ut faens Duke Nukem Forever som noe verdt å forsvare er litt gåtefullt.
Da kan jeg avsløre svare på gåten: Det er ikke verre enn at jeg synes det er litt gåtefullt når jeg hadde det ganske moro med DNF (la oss si 5-6/10), mens folk sier spillet er verre enn Aids.

Det er et par sekvenser i løpet av den 12-13 timers kampanjen som er ordentlig ræva; ellers er det helt streit underholdning. Og jeg ser ikke noe iboende, fundamentalt problem med bosser som krever at du skal fylle dem med bly. Jeg liker plattformoppgaver. Jeg trives med kjøresekvenser og fjas som at du blir liten eller at du skyter ned jagerfly eller at det er et brett som foregår i en burgersjappe.

DNF er selvfølgelig ikke spesielt veldesignet, men det er heller ikke verre designet enn en hel masse andre spill som folk skryter og sleiver i vei om, og dét har en tendens til å vekke rettferdighetssansen min.

Den ene tingen som gjør meg ukomfortabel er måten mannssjåvinismen håndteres, og man kan godt fordømme spillet på det grunnlaget, men det er også det eneste grunnlaget jeg ser for å si at det er katastrofalt dårlig.
 
Likte DNF ganske godt før man kom til demningen. Kurant skyting med fiender som ikke står i en gang og venter på å bli meia ned, grei pacing med puzzles og kjøring. HL2-vibber.
Humoren er like ræva som den var i 3D og humrer fint av lamejokes. Mye irritasjons i designvalgene dog og da tenker jeg først og fremst på mengden våpen man må bære, at man må holde inn div. taster for å utføre en handling. Hva grafikken gjelder så ZzzZZzzzZZZ
Klarer ikke helt å se hvordan dette er så aidsræv og spiller det glatt over møl som Halo og CoD. Det kunne vært Turok liksom.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Da kan jeg avsløre svare på gåten: Det er ikke verre enn at jeg synes det er litt gåtefullt når jeg hadde det ganske moro med DNF (la oss si 5-6/10), mens folk sier spillet er verre enn Aids.

Det er et par sekvenser i løpet av den 12-13 timers kampanjen som er ordentlig ræva; ellers er det helt streit underholdning. Og jeg ser ikke noe iboende, fundamentalt problem med bosser som krever at du skal fylle dem med bly. Jeg liker plattformoppgaver. Jeg trives med kjøresekvenser og fjas som at du blir liten eller at du skyter ned jagerfly eller at det er et brett som foregår i en burgersjappe.
Det er heller ikke noe iboende, fundamentalt gæærnt med å slenge inn saker som dette (sett bort fra at det var stor stas for snart ti år siden og dermed automatisk blir anakronistisk, men whatever), hadde det bare ikke vært for at skytinga ikke er tilfredsstillende, plattformgreiene er upresise og klønete, jagerflyskytinga har mindre engasjerende gameplay enn Incoming, og kjøringa bare ligger noen hakk over Big Rigs. Riktig så fett at du setter pris på variasjonen DNF byr på, ikke like lett å overse at det er skrikende dårlig laget på de aller fleste måter det går an å lage noe.

Jeg legger ikke lista spesielt høyt når jeg spiller skytere, nettopp fordi det er en enkel formel man skal gjøre en innsats for å kløne til. Nettopp derfor setter jeg skikkelig lite pris på spill som dette og Call of Duty.
DNF er selvfølgelig ikke spesielt veldesignet, men det er heller ikke verre designet enn en hel masse andre spill som folk skryter og sleiver i vei om, og dét har en tendens til å vekke rettferdighetssansen min.
Litt vanskelig å si noe på dette all den tid du ikke nevner noen eksempler, men men. Hvis det er Call of Duty du har i tankene så får du ingen protester fra meg, iallfall. Bulletstorm er vanskeligere å godta, siden det faktisk lykkes i å realisere en ny vri på skyter-formelen. Ikke en spesielt ambisiøs eller variert vri, men likevel.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Enspillerdelen, vel å merke. Har fortsatt til gode å teste flerspiller i DNF (og Moderne Farfar 3, for den saks skyld).