EA grabber til seg NFL lisens

Kilik

Lokal moderator
#22
Da blir det spennende å se hvordan NHL, PGA, MLB reagerer på lignende tilbud fra EA...
 

SHDR

Gullmedlem
#23
Det blir nok ikke særlig vanskelig å gjette seg til det.

*Representant for ukjent, barnslig drittbransje med altfor mye penger står foran PGA-kommiteen.*
EA: Hei. Jeg vil gi dere usannsynlig mye penger for å få bruke navnet deres på et produkt ingen av dere kommer til å se eller bruke noengang.
PGA: Høres ut som en fin idé.
*Representant går*

Det som irriterer meg er at ingen innser at dette går mot et konkurransefritt marked, All-American Style. Hadde spillbransjen vært noe mer enn en kvasibransje med usannsynlig stive priser på produkter og helt usannsynlig uerfarne New Media-konsulenter i spissen, ville konkurransemyndigheter allerede reagert temmelig kraftig på at EA dominerer nesten 30% av verdensmarkedet. Smak på det tallet. Det er vel faktisk ingen andre selskaper jeg vet om som dominerer markedet sitt så til de grader. Du har kanskje Microsoft på hjemmemarkedet, men siden det er server- og bedriftmarkedet som står for de virkelig store pengene, er jeg ikke helt sikker på om sammenligningen er rettferdig.

Men for å gjøre sammenligningen rettferdig: EA kjøpte nylig opp Criterion. Som vi alle bør vite er det Criterion som har laget RenderWare. GTA-serien kjører Renderware. Alle sportsspillene du kan huske å ha spilt kjører Renderware. Burnout 3 kjører Renderware ... det er den mest utbredte middleware-motoren på markedet, og EA står fritt til å kreve royalties i nye lisenser. EA er med andre ord ustoppelige når de kontrollerer en teknologikilde som faktisk er vital for bransjen. Perspektiv: Dette er som om Apple og Microsoft slo seg sammen og kjøpte opp SCO. EA kontrollerer teknologien som driver bransjen. De er faktisk mektigere enn Nintendo og Microsoft i konsollbransjen. Hvis de bestemmer seg for å boikotte XNA og istedet pushe Renderware som standard, eller om de velger å droppe Nintendo i neste Renderware, har de drept to av bransjens pådrivere. Uten at det koster dem noe som helst. Faktisk vil de bare tjene penger på et unified system som krever deres produkter for å fungere. Hva blir det neste? At de pusher Sony for PlayStation 4 og krever forskjellige anti-piracy measures eller urimelige optimaliseringer for deres Renderware?
 

Kilik

Lokal moderator
#24
Hm, lillesøsteren min fikk Sims 2 i julegave, men når det skulle installeres på familie-PC'en dukket følgende melding opp:"Sims 2 checks your computer and will not run when active CD Emulation software is detected by the copy protection on the game CD". Det samme gjelder visstnok også for alle EA-spill av nyere dato. Her vil altså EA ha meg til å fjerne Nero, Clone CD og lignende lovlige programmer for å kunne kjøre produktet deres. Og her hjelper det ikke å bare lukke de respektive programmene, de må faktisk slettes fra harddisken.

Ironisk nok lastet jeg ned en warez-versjon for å få kjørt spillet, i stedet for å la EA diktere hvilke programmer jeg skal ha på harddisken...
 
#25
EA Sports - It`s in the License!
hehe...

EA gjør det jeg alldid har ventet på at microsoft skulle gjøre. EA fikk vel blod på tann da de klarte invadere westwood studios. husker overskriftene om at NOD (Les EA) hadde beseiret GDI (Les Westwood Studios) og hadde nå sikret seg den berømte C&C serien i egne rekker...



:tommelned:
 
#26
EA er virkelig på krigsstien, nå har de knust Sega Sports ESPN Sportserie:

Electronic Arts, ESPN hook up in exclusive 15-year deal

ESPN brand and programming to surface in EA sports titles on all platforms; deal is second blow to Sega Sports and Visual Concepts.
Electronic Arts broke the calm of a national holiday today by announcing a licensing deal of epic proportions. For the next fifteen years, EA will be the sole licensee of the ESPN brand in the area of sports games, which will include console, handheld, PC, and wireless games.


Games with leverage the ESPN brand will make their way to retail sometime during calendar year 2006, "upon the conclusion of ESPN’s existing video game licensing commitments."

The news is the second blow to current license-holder Sega (and its Visual Concepts development studio). It recently lost the right to publish sports games using the NFL license when EA scooped that license up. Now, it loses the right to the ESPN brand as well.

In a statement released just minutes ago, the world's largest game publisher said, "The relationship will include established EA SPORTS franchises--which will be enhanced by ESPN telecast, print and online content--as well as new sports games to be published by EA based on ESPN media properties."

The agreement is for fifteen years "with an option to terminate after ten years under certain conditions," the statement said. The agreement gives the publisher "exclusive first rights" to all ESPN content for simulation sports games.
Kilde
 

Kilik

Lokal moderator
#27
Synd for Sega og Konami. Har hatt stor sans for ESPN NHL Hockey og ESPN International Track & Field. 15 år er ikke småtteri. Vi snakker tross alt om 3 konsollgenerasjoner fram i tid...