EDGE 10 year anniversary edition

Opprinnelig skrevet av Darkstorm@23.06.2004, 18.24
Hmm... vis hele verden er trangsynte så er det jo '' deg '' det er noe galt med...
:rulleøyne:
Du forstod kanskje ikke innlegget mitt.

Jaja... Here it goes...

Poenget var det at:

1. Noen klager på at andre mener FFVII er det beste spillet. Kleevah gikk så langt som å si at folk måtte sperre opp øynene for andre spill enn de på Playstation. Han kalte dem med andre ord 'trangsynte'.

2. Det er flere ganger blitt spurt om man har prøvd alle spillene på listen. Tror du seriøst noen har prøvd alle spillene? Hvis ja (Noe som sikkert er sant.), tror du seriøst noen har rundet alle spillene på listen? Hvis ja (Noe som sikkert er sant til en viss grad.), tror du virkelig noen kjenner alle spillene inn og ut?

3. Om man slår sammen punkt 1 og 2, noe som, etter min oppfatning av hans post, virker ganske logisk for for eksempel Kleevah, finner man at folk som ikke har spilt alle på listen og kjenner dem inn og ut er trangsynte. Rett og slett fordi de uttaler seg om noe de ikke vet noe om.

Det er faktisk ikke jeg som sier verden er trangsynt. Med fare for å legge ord i munnen på noen her, vil jeg påstå at det er det noen her i emnet mener. En påstand jeg finner helt feil...

Er du med nå?

Kleevah

Livsfarlig amatør
Siamez: Jeg prøvde ikke å gjøre dette mer turbulent enn det det er. Jeg vet at FF er ett ømt punkt for mange og jeg respekterer det. Men prøv og fortså meg her: Folk som har PSX er IKKE brødhuer, folk som har FF7 på PSX er HELLER IKKE brødhuer. MEN folk fra Playstation-generasjonen som første spill var FF7, som ALDRI har tatt i noe annet rollespill, som har null respekt for eldre spill og synes at 2D er den slappeste grauten menneskeheten noen gang har funnet på, og som kritiserer alt som ikke er av merket Square, ER TØRRERE I HUE ENN EN OVERKLOKKA FRYSETØRKER. Square lager gode rollespill, det er jeg helt enig i, men blant de 10 beste EVER? ...NEI!

Nok en gang; Jeg mener IKKE at alle som har PSX er trangsynte eller idioter, jeg mener heller IKKE at alle som har eller liker FF7 er trangsynte eller idioter. MEN jeg mener at de som vipper over i 'fanatisk' kategorien, som risser inn "Cloud" i panna, onanarer til bilder av Tifa, og har bygget en shrine i bakgården til minne om serien burde ta en titt rundt seg. Bra at du liker en serie veldig godt, men for all del IKKE tro at fordi du og vennene dine elsker den at hele verden skal gjøre det samme. Og for all del, IKKE tro att alt 'ditt' alltid er best, det er ren egoisme.

"Hovmod står for fall" - rip det inn i chassis'ene deres!

Opprinnelig skrevet av Kleevah+23.06.2004, 09.06-->
<!--QuoteBegin-GarlandG
@23.06.2004, 08.53
Og det er et faktum at veldig mange liker spillet så godt fordi det var det første rollespillet de spilte og at de hadde en utrolig førstegangsopplevelse med det. Skal ikke legge skjul på at jeg er en av dem.
BINGO

PSX'en rekruterte hauger av horder til konsollenes verden, alle hadde jo en for pokker. Og når Final Fantasy i tillegg, av merkelige grunner, ble så ultrapopulært på plattformen som det ble, er det ikke så rart at man ser så umenneskelig mange fanboys rundtomkring.

MEN til alle dere som aldri har eid noe før PSX, og som sverger til FF serien, opp med øynene! Det finnes flere spill der ute. Og mesteparten er bedre IMHO. [/b]
Vel.. Jeg tipper at de fleste som er arge på at FFVII ikke er med på den listen har vært borti fler RPG'er enn FF. Ikke gre alle under en kam.. Hvis du har spillt FFVII selv burde du han såpass god selvoppfattning at ett så genialt spill som FFVII burde vært med. Du må vite hva som gjør ett rpg spill bra, og jeg mener at i FFVII har alt det som gjør ett rpg spill bra. Greit nok, det er kanskje det første RPG spillet til mange her i verden, men hva har det si? Du kan jo spørre deg selv hvorfor så mange elsker FFVII, det er 1000-vis av folk som elsker dette spillet selvom de kanskje har spillt all verdens av RPG'r.

Kleevah

Livsfarlig amatør
Opprinnelig skrevet av Cloud Strife@23.06.2004, 21.54
Vel.. Jeg tipper at de fleste som er arge på at FFVII ikke er med på den listen har vært borti fler RPG'er enn FF. Ikke gre alle under en kam.. Hvis du har spillt FFVII selv burde du han såpass god selvoppfattning at ett så genialt spill som FFVII burde vært med. Du må vite hva som gjør ett rpg spill bra, og jeg mener at i FFVII har alt det som gjør ett rpg spill bra. Greit nok, det er kanskje det første RPG spillet til mange her i verden, men hva har det si? Du kan jo spørre deg selv hvorfor så mange elsker FFVII, det er 1000-vis av folk som elsker dette spillet selvom de kanskje har spillt all verdens av RPG'r.
Jeg nekter ikke for at FF7 er ett godt spill, det er jo det, MEN det var aldri så revulosjonerende eller breathtaking som de fleste skal ha det til. Jeg har hatt konsoller siden Amstrad var fett, med andre ord PSX var IKKE min første konsoll. Når jeg fikk meg FF7 tenkte jeg ok, fett nok, MEN IKKE NOE MER. Dette var ikke nytt for meg. MEN FOR TUSENVIS AV ANDRE, som aldri hadde sett slikt noe slikt før OG FIKK PSX MED FF7 TIL JUL ble dette en opplevelse uten like. Det var nytt, det hadde 3D, hell yes, det kom tilogmed fra Japan! Dette brant seg inn i hjernen og ble sittende, og sitter tydeligvis, to some extent, ennå.
Spør du en rpg-spiller med litt erfaring, som har testa litt mer enn PSX, om hva som er det beste rpg-spillet vil du da få FF7 til svar? Etter det jeg har erfart, NEI.
Spør du samme spørsmålet til en yngre spiller, som kanskje ikke har testa like mange spill hva får du til svar? Nettop...

Fatter du nå hva jeg ville frem til i argumentet mitt over?

ja, jeg skjønner veldig godt hva du mener. Men jeg ble bare irritert over at du tok alle under en kam i innlegget ditt. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke er noen erfaring RPG spiller en dog jeg har spillt meg igjenom Chrono Trigger, Skies og Arcadia, Xenogears + alle FF spillene. Det er mye jeg har prøvd også, men som jeg ikke har fått no spesielt bilde av.

Det er som sagt mange som forguder FFVII, kanskje det er mange fanboys og kanskje det er mange erfarene som elsker deg også. Men beklager, jeg har dessverre ikke tall på hvor mange i verden som liker FFVII, har du?

SHDR

Gullmedlem
Kleevah: vil du bli mitt barns andre far? Jeg er helt enig. Final Fantasy VII er bra, men det er ikke så hot shit. Dagens unge spillere spilte FFVII, mens jeg spilte ting som Ultima, Rogue og Dragon Quest. Jeg har fonder memories av de spillene der, og jeg har langt mer erfaring med hensyn til spill enn de som var 9 år gamle og fikk en PSX. Jeg har kanskje ikke bedre smak, men jeg har bredere referanserammer og større erfaring med genren.

Jeg har spilt mye rollespill. FFVII er ikke best. Det er faktisk ikke på lista engang. Men det er et godt rollespill, ingen tvil om det.

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Opprinnelig skrevet av Vampire_man@23.06.2004, 17.11
Alle

hatet det og gjorde narr av armene til Barret
Fy faen som slike ting irriterer meg. Folk som ser

en negativ ting med et spill og bestemmer seg for å hate det. Da jeg selv begynte å spille

FFVII for litt over tre år siden, var alle kameratene mine grand Diablo 2-tøser og kom med

de mest utrolige argumentene mot Final Fantasy. Men hva skjedde da de fikk prøve det? Jo, de

fant fort ut at det var jævlig bra. Tok ikke lange tida før de fleste av dem hadde gått

gjennom både FFVII og FFIX.

MEN folk fra Playstation-generasjonen som

første spill var FF7, som ALDRI har tatt i noe annet rollespill, som har null respekt for

eldre spill og synes at 2D er den slappeste grauten menneskeheten noen gang har funnet på,

og som kritiserer alt som ikke er av merket Square, ER TØRRERE I HUE ENN EN OVERKLOKKA

FRYSETØRKER.
Skal si meg enig i det. Folk som kun har spilt

FFVII, eller kanskje et par andre FF-spill, har null rett til å angripe lista. Det irriterer

meg også at folk kritiserer de eldre spillene bare på grunn av 2D-grafikken. Der bør de

tenke seg om litt, for FF-serien, og da spesielt FFVI, har noe av den aller beste

2D-grafikken man kan tenke seg. Bare se på byene. De er nydelige. Jeg har riktignok ikke

spilt RPG som ikke er laget av Square, men den tid kommer. Men til gjengjeld har jeg spilt

de fleste FF-spillene og kan ihvertfall uttale meg litt. Men dessverre oppdaget jeg RPG så

sent at jeg har altfor mye å ta igjen...

Ingen har gjort det enda, men hvis noen

kaller meg en FFVII-fanboy, blir det juling. Jeg har kontakter. :cool2:

Ja, her kan alle ta tak i årer, dere.Robååten har god plass.

Kleevah: Flott, da er vi enige. Med litt godvilje var det utrolig lett å feiltolke din forrige post. :p Jeg fikk hvertfall vite at det ikke bare er to sider ved saken. :)

Operation Stealth var mitt første point'n'click noensinne. Likevel synes jeg Monkey Island 2 er det beste point'n'click ever.

Kick Off 2 var det første skikkelige fotballspillet jeg spillte. Likevel synes jeg SWOS er det beste noensinne.

Commodore 64 var min første maskin noensinne. Likevel er Amiga min absolutte favoritt.

Elvira - Mistress of the Dark og Eye of the Beholder var de første RPG'ene mine noensinne. Likevel synes jeg... øh... nei, jeg liker egentlig ikke pc rpg :p

Chrono Cross var det første Chrono spillet jeg spillte. Likevel synes jeg Chrono Trigger er et langt bedre spill.

Final Fantasy VII var det første konsoll-rpg'et jeg spillte. Dette er et unntak av en ellers så åpenbar regel hvis du leser gjennom over. Ergo, FFVII er ikke favoritt fordi jeg spillte det først. Folk er ikke så trangsynte som en skulle tro.

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Opprinnelig skrevet av Shadar@24.06.2004, 11.12
Garland: Du

begynte å spille FFVII for 3 år siden? Det må jo vært halvåret før FFX kom ut. Hvordan

klarte du å unngå spillet i 1997? Såvidt jeg kan se er du like gammel som meg, og jeg spilte

faktisk FFVII da jeg var 13 år gammel.
Jeg spilte FFVII første gang i februar 2001, altså

15 måneder før FFX kom i mai 2002. HVordan jeg unngikk det i 1997? Nei, jeg vet ikke helt.

Fikk liksom aldri noen sjanse til å prøve det før 2001. Leste en del om FF og slik og at det

var bra, men det hørtes så rart og komplisert ut at jeg aldri gadd å gjøre noe selv for å

prøve det. Var for det meste FFVIII jeg leste om. Leste faktisk aldri noe om

FFVII.

Uansett, i 1997 hadde jeg ikke PSX. Hadde kun NES, men spilte en del PSX hos

naboen, men da gikk det mest i Need For Speed, Crash Bandicoot, Twisted Metal og slik. Final

Fantasy så bare ikke interresant ut. Men så, den 16. februar 2001 ringte en kamerat og sa at

han hadde kommet over FFVII og at han kom opp med det senere om kvelden. Kult tenkte jeg, nå

får jeg endelig funnet ut hva dette er for noe rart noe. Og rart var det. Hadde aldri spilt

noe lignende før, så det hele virka bare merkelig. Ga meg med å spille den dagen, men jeg

bestemte meg for å gi det en sjanse dagen etter, og da var det gjort...

Neverwinter er et godt spill, ja.
Men det jeg lurer på er hvor Elder Scrolls 2 og 3 har blitt av....!

Opprinnelig skrevet av Shadar@22.06.2004, 16.43
Neverwinter Nights er ikke et rollespill, din brødfrukt. Det er en isometrisk slaktesimulator med kjedelig historie og begredelige dialoger. Knights of the Old Republic, derimot, og Planescape: Torment, samt Morrowind, er skikkelige rollespill.
Hehe, jeg måtte bare plukke frem denne finurlige posten din.

Jeg vil bare spørre, hva er det i Knights of the Old Republic og Morrowind som er så annerledes enn Neverwinter Nights og gjør at NWN ikke kan kalles for "rollespill"?

Jeg vil nå si at hvis jeg skulle velge mellom Knights of the Old Republic, Neverwinter Nights og Morrowind, så ville jeg nå si at Neverwinter Nights fortjener plassen på lista si langt mer enn de andre. Jeg har ikke spillt Planescape: Torment, men har lett etter det i butikkhyllene, og kjøper det nok når jeg kommer over det. Jeg har også prøvd Baldur's Gate II og synes det virket veldig interessant, men siden jeg har svært lite trening i PC RPG så fikk jeg litt sjokk i og med at jeg måtte passe på alle karakterene samtidig (samt at de hadde elendig AI). Jeg likte atmosfæren og musikken og det hele virket veldig lovende, men jeg begynte på Neverwinter istedenfor. Synes også det virker som et bedre spill akkurat nå.

Men det jeg ikke fatter, det er at du slår ned på Neverwinter, mens du hyller spill som er i og for seg ganske kjedelige til sammenligning. Jeg liker også KotOR, men seriøst... bedre enn FFVII? Hva gjør at KotOR gjør seg mer verdig til en plass på listen enn FFVII for eksempel? Hva er det som er revolusjonerende med KotOR?

Eller Morrowind, det er jo utrolig ensformig og har utrolig lite varierte omgivelser? Eller historien, er det noen som faktisk bryr seg om den? Hva er så super revolusjonerende med det?

Jeg vet også at KotOR ikke har fått så store omtalene på PC, som det fikk på Xbox. Jeg kan jo bruke samme argument som det mot FFVII. KotOR gjør ingenting nytt som ikke har blitt gjort på PC før (annet enn at det var Star Wars i RPG). Det er bare det at det var det FØRSTE konsoll-rpg som var NESTEN like dypt og varierende som pc-rpg'ene. Det er ganske... lite fresht om man tenker på det. Ganske simpelt spill er det også. Hvor dypt er det egentlig?

Jeg har hvertfall fått langt bedre inntrykk av Neverwinter Nights enn av både Morrowind og KotOR. Jeg har brukt omtrent like lang tid på alle spillene, og Neverwinter Nights er langt mer interessant og... morsomt rett og slett... å spille.

EDIT: glemte å nevne at alt dette var bare min egen personlige mening, og synes Shadar og de som prakker ned på FFVII (eller klager på at FFVII ikke er på lista) også må respektere det. Neverwinter Nights er like mye er RPG som Morrowind og KotOR og Baldur's Gate II. Det er konsoll-rpg'ene som har minst ekte rpg-elementer, og FFVII kan i mine øyne kalles mer for et adventure-rpg eller noe i den dur. Jeg mener også at det burde havnet på listen, kanskje blant de 3 beste av de jeg har spillt. Morrowind ville kanskje ikke vært med engang, men Neverwinter, KotOR, Grandia og Skies of Arcadia ville nok vært med.