Opprinnelig skrevet av Shadar@22.06.2004, 16.43
Neverwinter Nights er ikke et rollespill, din brødfrukt. Det er en isometrisk slaktesimulator med kjedelig historie og begredelige dialoger. Knights of the Old Republic, derimot, og Planescape: Torment, samt Morrowind, er skikkelige rollespill.
Hehe, jeg måtte bare plukke frem denne finurlige posten din.
Jeg vil bare spørre, hva er det i Knights of the Old Republic og Morrowind som er så annerledes enn Neverwinter Nights og gjør at NWN ikke kan kalles for "rollespill"?
Jeg vil nå si at hvis jeg skulle velge mellom Knights of the Old Republic, Neverwinter Nights og Morrowind, så ville jeg nå si at Neverwinter Nights fortjener plassen på lista si langt mer enn de andre. Jeg har ikke spillt Planescape: Torment, men har lett etter det i butikkhyllene, og kjøper det nok når jeg kommer over det. Jeg har også prøvd Baldur's Gate II og synes det virket veldig interessant, men siden jeg har svært lite trening i PC RPG så fikk jeg litt sjokk i og med at jeg måtte passe på alle karakterene samtidig (samt at de hadde elendig AI). Jeg likte atmosfæren og musikken og det hele virket veldig lovende, men jeg begynte på Neverwinter istedenfor. Synes også det virker som et bedre spill akkurat nå.
Men det jeg ikke fatter, det er at du slår ned på Neverwinter, mens du hyller spill som er i og for seg ganske kjedelige til sammenligning. Jeg liker også KotOR, men seriøst... bedre enn FFVII? Hva gjør at KotOR gjør seg mer verdig til en plass på listen enn FFVII for eksempel? Hva er det som er revolusjonerende med KotOR?
Eller Morrowind, det er jo utrolig ensformig og har utrolig lite varierte omgivelser? Eller historien, er det noen som faktisk bryr seg om den? Hva er så super revolusjonerende med det?
Jeg vet også at KotOR ikke har fått så store omtalene på PC, som det fikk på Xbox. Jeg kan jo bruke samme argument som det mot FFVII. KotOR gjør ingenting nytt som ikke har blitt gjort på PC før (annet enn at det var Star Wars i RPG). Det er bare det at det var det FØRSTE konsoll-rpg som var NESTEN like dypt og varierende som pc-rpg'ene. Det er ganske... lite fresht om man tenker på det. Ganske simpelt spill er det også. Hvor dypt er det egentlig?
Jeg har hvertfall fått langt bedre inntrykk av Neverwinter Nights enn av både Morrowind og KotOR. Jeg har brukt omtrent like lang tid på alle spillene, og Neverwinter Nights er langt mer interessant og... morsomt rett og slett... å spille.
EDIT: glemte å nevne at alt dette var bare min egen personlige mening, og synes Shadar og de som prakker ned på FFVII (eller klager på at FFVII ikke er på lista) også må respektere det. Neverwinter Nights er like mye er RPG som Morrowind og KotOR og Baldur's Gate II. Det er konsoll-rpg'ene som har minst ekte rpg-elementer, og FFVII kan i mine øyne kalles mer for et adventure-rpg eller noe i den dur. Jeg mener også at det burde havnet på listen, kanskje blant de 3 beste av de jeg har spillt. Morrowind ville kanskje ikke vært med engang, men Neverwinter, KotOR, Grandia og Skies of Arcadia ville nok vært med.