[Multi] Elder Scrolls V: Skyrim

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
Mye bedre enn Oblivion sitt altså, kamper føles faktisk som kamper nå. Ikke perfekt, men mye bedre enn hva jeg forventet.
Ja, men hvordan bedre?

Samtlige filmer jeg har sett viser følgende;

* Bakoverstrafing mens man veiver med våpenet.
* Virker som om det er litt dårlig feedback for når man treffer (ie. bare en HP-bar som blir mindre og litt blodpartikler mens det EGENTLIG ser ut som hele slaget wiffer).
* At våpen bare har en "mode", ie ikke noe thrust/overhead/swing; bare SPAMSPAMSPAM; "LOL GIEF XP"
* Så en snutt der han kappet i beina på en kar, som falt, også knuste skallen hans med en klubbe, og det så veldig bra ut (Er det slik? Eller er det, hva jeg liker å kalle; "Dårlig RPG (tm)"?). Resten har vært skyting på en drage med elendig feedback (det ser, pardon my american, EPIC ut, men ser ikke ut til å føles noe særlig epic).
* Innmari mye meny-hopping, menyene ser mye bedre ut, heldigvis! Men er det noen måte å mappe ting som ikke fører til at hele spillet blir så start-stop med mindre man bare vil spamme en skill/våpen?

Magi & Bue-greia virker greit nok, men det er fortsatt veldig mye old-school bakoverstrafing, som er, i min bok, veldig stakkarslig og kjedelig.

Men det virker ikke så mye _bedre_, siden feedback ikke er der (men jeg kan jo ta feil). Bedre som i "vanskeligere"?

Det er vel egentlig det som har plaget meg med Elder Scrolls & Fallout 3, at combat var le-pants; og siden spillene, you know, handler om å denge og drepe drit, så er det "litt" meh at det er så usystematisert, mens det fortsatt skal være så innmari RPG. Men ikke med noe-WoW/Diablo-esque combo-layering av skills, bare spam it till it dies (nei, jeg forventer ikke Diablo3 tilstander, men en forbedring!).

Og det appelerer ikke så veldig å "utforske" en statisk, scripta og "immersive" verden med et par randomly genererte quests jeg gir litt blaffen i.

Men men, YMMV.
 

Lodin

Der Waaaah
Jeg er ikke videre imponert over kampsystemet, men så har jeg ikke brukt det fryktelig mye. De fleste ting dør av litt piler og dualblast fra flammenevene mine. Uansett fungerer det stort sett som Oblivion bare at man ikke lenger kan forutsi hvilken retning man angriper fra med retninga man går. Smått dumma ned med andre ord. Kill movesene er dog jævla fete og veier opp.
Må vel nesten prøve litt melee i dag, men jeg tror jeg dropper dualwielding siden man ikke kan blokke med det.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Er enig at elder scrolls generelt alltid har hatt slik Age of Conan-syndrom på feedbacken til kampene. Mocap en dude som svinger med zweihander, sleng på litt blodpartikler, og se om det finnes no rester igjen fra gårsdagens middag til lunsj.

Etterlyser mer eksplosjoner og laserlyder når man får inn et skikkelig treff. Men så er kanskje ikke jeg helt den rette målgruppen da, siden jeg foretrekker når ting er litt stilisert og over-the-top.
 

Lodin

Der Waaaah
Ihvertfall er den biten småkjip å gå fra når det forrige FPspillet man dreiv med var Dead Island siden det objektivt sett har det beste meleesystemet noensinne.
Men som sagt, helheten er det som teller med ES og da går de fleste irritasjonsmomenter meg hus forbi (og så kommer jeg her å ræger over dem).
 
Har spilt et par timer nå, men så ble jeg avbrutt og ta meg en høyst ufrivillig tur ut de neste par timene. Jaja.

Forsøkte å knerte en mammut i stad. Sneik meg bak en stein i stealth, lada bua og lot det stå til. En relativt dårlig ide, for den mammuten hadde 5-6 kompiser som alle la på sprang etter meg. Jeg løp unna og gjemte meg inni en vindmølle. Kom meg ikke ut derifra så jeg reloada den siste saven. (Som var rett før jeg skjøt etter mammuten for jeg visste det var en dårlig ide å prøve å knerte den)
 

Terje

mostly harmless
Så, fikk kjøpt detta her igår og pre-loada det. Samvittighetsfull som jeg er satt jeg verken oppe i natt eller skulka jobb, så da jeg endelig fikk satt meg ned og skulle prøve det i ettermiddag: Insta-kræsj etter Bethesda logoen. Yay!

Etter litt søk rundtom så viser det seg at spillet kan trøble med å kjøre lyd i høy kvalitet. Har et lydkort som kjører på med klokkeklar klang i fideliteter du ikke har hørt om engang, og måtte justere det ned til "reiseradio" for at spillet skal funke. :argh:

Vel vel, så etter å spilt et par timer så er det bare å gjenta hva alle sier. Dette ser ut til å eie kraftig så langt. Som riktignok ikke er så veldig langt enda. Skal bli artig og se hvordan dette levelsystemet utvikler seg etterhvert.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Jeg fulgte linken til Yetipants (takk!) og ordna lyd i 24 bits før jeg startet. Så fjernet jeg vsync og musbevegelsesutjevning. Kampene er foreløbig litt stive, men når jeg får ordnet meg noen fete spells blir det sikkert bra.
 

Novastrum

Feminist-elitist
Vil anbefale alle med PC-versjonen å teste uten v-sync og musebevegelsesshit. Det er helt tragisk at dette er default på. Spillet blir utrolig mye mer responsivt uten.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Musebevegelsesutjevning er noe av det vprste de siste års konsollifisering har smittet PC-spill med.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ja, Half-Life 1 var virkelig heilt førrjævlig konsollifisert aka hold kjeeeeeft.

Har luska meg ut av tutorialen nå, og jeg så også Faen Da rett ved siden av sagbruket. Førsteinntrykket så langt er at jeg lurer litt på når jeg skal slutte å tenke på "Olof Myfriendsaregay"-sketsjen fra The Simpsons hver gang han Rolf åpner brødsaksa. Han har seriøst eksakt samme intonasjon. Men ja: Pen grafikk, animasjonene er litt mindre søppel enn ellers, og Kalli har rett angående kampsystemet som er like lite engasjerende som i Oblivion. Hvor mye jeg gidder å bry meg om det, er derimot en annen sak.
 

Lodin

Der Waaaah
Det er rimlig opplagt at de har leid inn det som fins av skandinaviske stemmefolk hvor enn dette er tatt opp. Forøvrig en av tinga som overasker positivt at arbeidet for en gangs skyld er veldig kompetent. Ikke bare de sju samme folka fra ES3, 4 og Falloutene igjen.

Ellers da? Her er den luskete dunmeren min. Fokuserer foreløpig på stealth og magi.


Jeg fokuserer ikke på enchantment. =D
 
Fy faen dette jævla spillet. Så intenst overvelmende, men det er akkurat sånn det skal være. Nye quester dumper til en hver tid inn i journalen din og da er det bare å dure på. Hvor mange quester har jeg tatt? Ikke mere enn tre. Hvorfor? Fordi hvor enn jeg går et sted dukker det opp noe på veien jeg må sjekke. Enten det er en fjellsti, en hule, en halvveis ruinert borg eller hva det skal være så må jeg sjekke plassen ut før jeg kan vandre videre. Har fått kembojuling noen steder men så da får jeg heller komme tilbake senere. Grafikken ser ganske greit for 360 å være. Det kjører forholdsvis godt, og de fjellene er så jævlig innbydende. Gleder meg til å gå opp i fjellene og holde helvete. Det blir å eie. Til og med voiceactinga er brukbar nå. Er dette virkelig Bethesda?

Har meldt meg inn i Companions nå, og har et mål om thieves guild og dark brotherhood også. Må bare finne ut hvordan jeg får invite.
 
Er visstnok slik at du får dårligere teksturer hvis du installerer på 360. Gøy.
 
Har spilt et par timer nå, men så ble jeg avbrutt og ta meg en høyst ufrivillig tur ut de neste par timene. Jaja.

Forsøkte å knerte en mammut i stad. Sneik meg bak en stein i stealth, lada bua og lot det stå til. En relativt dårlig ide, for den mammuten hadde 5-6 kompiser som alle la på sprang etter meg. Jeg løp unna og gjemte meg inni en vindmølle. Kom meg ikke ut derifra så jeg reloada den siste saven. (Som var rett før jeg skjøt etter mammuten for jeg visste det var en dårlig ide å prøve å knerte den)
Prøvde på dette selv.. Pila en mammut, deretter endte jeg opp med alle mammuter OG giants i området løpende etter meg. Er det chaina? :confused: - Endte hvertfall med et one-shott slag fra en giant og fly omtrent flere hundre meter opp i lufta. Det var drøyt..

Men ellers så har jeg spilt en 7 timer totalt nå. Kampsystemet synes jeg er betraktlig enklere og bedre enn i Oblivion, kunne aldri tenke meg å lage en magic dude i Oblivion, som nå virker mye mer innbydende i Skyrim. Enkelt å bytte fra 1h og shield til 2h, eller bue, eller magi eller whatever. Kanon!

Edit: Kjører det rett fra disc på 360 jeg. Det er greit med tekstur der.. Ikke så mye å klage på når det kommer til grafikk eller loading tid i Skyrim..
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Spille Elder Scrolls på konsoll ja, det høres jo artig ut.

Uansett, har bare såvidt dyppa tåa i spillet ennå, er akkurat kommet til første ånklie byen (skal prate med jarlen om no greier) og tok et par quests ved sagbruket man kommer til på starten; fikk en kis banna fra den eneste butikken på stedet fordi han var en dick og ville at jeg skulle sende et brev til ei dame på vegne av en annen, så jeg bare prata med han som var det tiltenkte offeret og gjorde om på det. Grunnen er så klart at jeg spiller som rasist; han sniken var alv og han som skulle snikes var Nord sånn som kjerringa mi er. Fant også en gyllen klo i et tempel, der var det også et Shout jeg ikke kan bruke ennå. Merker også at de bruker samme låsplukkinga i Skyrim som i både Capital og Mojave-wastelands, interessant.

Sånn ellers leste jeg en bok og da jeg så navnene de hadde brukt måtte jeg jammen knegge litt og klaske meg på låret, nei makan de Bethesda-folka du hva gir'u meg!


Og dette er da Snus Kjerra i Skyrim, også sett i blant annet Mojave Wasteland, Lordran, jorda om litt over tusen år, og så videre:


Det morske uttrykket kommer av at hennes brennende tro på egen rases overlegenhet fornærmes av nærværet til en møkkete alv. Seriøst spille som alv i Elder Scrolls, kanskje hvis de ikke så ut som spedalske hele gjengen. Som man kan se går det i stål her i går'n, barbarer trenger itt'no skjold må vite. Mens andre blokkerer og lurer litt på hva de skal gjøre når de ser en skumling, frigjør Snus Kjerra ryggraden fra resten av skumlingen. Ja, slåssinga mangler feedback, føles treg og repeterende, men det føles rimelig greit å toge rundt og slenge folk veggimellom med en meter stål så da er jeg fornøyd. Har også en bue jeg bruker til å få inn sneak crits og skyte ned oljelamper slik at de deiser ned i påfallende velplasserte oljedammer og brenner faener.

For de som måtte bry seg så er dette Skyrim med FXAA, uten MSAA, på High med en del visibility skrudd et godt stykke opp. FPS ligger rundt 40-60 men siden det er et faens rollespill og det ikke forekommer tearing er det hva jeg kaller rimelig greit. Bugs og problemer finnes garantert siden dette er Bethesda, men jeg har ikke sett noen ennå.

Edit: Jo, faen, det har jeg. Var ute og promenerte nattestid og nøt det svale månelyset, så jeg skotta opp og så månen... i motsatt himmelretning av der lyset kom fra. Så det var jo fint.