Electronic Arts

SHDR

Gullmedlem
#1
Og da er man blitt provosert til å gjøre en aldri så liten artikkel.

Electronic Arts har blitt store. Veldig store. Med rundt 20% markedsandel i det globale spillmarkedet er det ikke til å legge skjul på at de praktisk talt definerer den lønnsomme forretningsmodellen. Electronic Arts tar sikte på å bli den absolutte utvikler/utgiver. Sammenligninger er blitt trukket mellom EA og Disney, og direktør Larry Probst legger ikke skjul på at de ikke vil stanse før de dominerer markedet totalt. Som han selv sier: "Jeg ser ikke hvorfor vi skal stanse ved 20% ... herfra er det ikke langt til 25% og 30% (...) Se på Nike, som i enkelte nasjonale markeder holder en andel på mellom 65 og 70%".

Store ord. Men Electronic Arts ser ut til å kunne innfri dem. Med en projisert omsetning på over 20 milliarder kr. og rom for vekst selv utover dette, er de uten tvil den mest innflytelsesrike aktøren på markedet. Hvordan skal de fortsette veksten? Disneys forretningsmodell baserte seg i stor grad på å dominere markedet med kvalitet, ettersom gamle Walt var en svært stolt mann. Generasjoner har kommet, og Disneyer har gått. De siste årene har Disney, med Eisner i direktørstolen, blitt synonymt med utbytting og misbruk av etablerte franchiser og storsatsninger innenfor marked som i utgangspunktet var mettet. EA har gått den samme veien. Fra innovatør til trendskaper, og deretter utbytter. Utviklingen av franchiser ser ut til å ha stanset hos EA, og de satser først og fremst på syklisk utvikling av spill innenfor nøkkelfranchiser (sportsspill, Need for Speed, Medal of Honor, et cetera) og selvsagt den evinnelige lisensieringen. Dominasjon gjennom overflod. Hvert femte spill i butikkhyllene er utgitt av Electronic Arts, og de har til og med makt til å stanse utviklingen av hardwareplattformene. Larry Probst sier selv at han helst så utgiverene ha kontroll over plattformene også. Hvem vet hva slags bredside EAs umiddelbare fornektelse av X-Box Live egentlig var? Hva annet enn ønsket om økt innflytelse kan ha motivert en slik boikott?

"The Only New James Bond Movie This Year". Slik lyder markedsføringen for Electronic Arts siste Bond-spill. Og koblingen er gjort. Electronic Arts er ikke lenger bare en utgiver av videospill, de er med på å forme filmindustriens satsning. Stadig i underdanig rolle, som et ledd i markedsføringen av en mediepakke (Harry Potter, James Bond), men på vei opp. EA ser ut til å bli den første av de store utgiverne til virkelig å nå opp til Hollywood. Eidos prøvde, og feilet, med Tomb Raider, og Rockstar vil holde seg langt borte. Fallhøyden er stor når du insisterer på å satse på etablerte titler i et usikkert marked. EA har tatt den andre veien, og har utelukkende utviklet på lisens fra store filmselskaper heller enn å satse på å introdusere egen IP til filmmarkedet.

Hva bringer dette oss spillere? EAs forsøk på å tekkes filmbransjen har lyktes, men har de egentlig bidratt til spillindustrien i prosessen? EAs modell med total satsning på etablerte franchiser og lisenser har ført til en stagnasjon i markedet. EA lykkes med sine franchiser, og lokker samtidig andre utgivere til å gå den samme veien. Lisenser snappes grådig opp, de mest usannsynlige konsepter blir forsøkt realisert så lenge de har et kjent navn knyttet til seg selv. Markedet blomstrer, selvsagt, da selv fullstendig tilfeldige spillere blir tiltrukket av navn som Harry Potter og James Bond. Men er det egentlig denne retningen vi ønsker å se industrien gå? Et franchisemettet marked brukt først og fremst som markedsføringsredskap av en større industri? En slags gigantisk, interaktiv billboard. Spillere tilbys reklame som underholdning.

Hvem lager reklame? Veldig sjeldent kunstnere, og det synes i større og større grad. Kreativitet belønnes ikke lenger i spillindustrien, og det tvinger en til å spørre hvor utviklingen går. Dersom markedet fortsatt skal domineres av de nåværende aktørene vil sanne kreative unngå bransjen som helhet. Hvem utdanner seg i 4 år for å lage et halvhjertet reklameprodukt basert på Vin Diesels siste film? Ja, dette er å skjære alle over en kam, men brutale metaforer er ofte mest effektive. Det er ingenting som tilsier at et spill basert på en filmfranchise nødvendigvis må bli uinteressant, eller en gang uinspirert, men det er nærliggende å tro at et spill som tvinges til å overholde nøkkelpunkter i en filmlisens og samtidig presentere en spillopplevelse vil måtte ta snarveier. Vil massemarkedet ha et interessant hybrid-spill av typen Beyond Good & Evil i Matrix-franchisens navn? Nødvendigvis ikke. Umiddelbart engasjement er mer interessant. Et spill skal imponere på butikknivå. Dersom en kunde tester et spill, skal han fatte avgjørelsen umiddelbart. Slikt krever lett gjenkjennelig bruk av personer og konsepter, og belønner grunne, lettfattelige konsepter.

Og vi lider under det. Jada, det er sikkert mange av oss som setter enorm pris på lisensspill, som spiller spill først og fremst fordi de kan være James Bond en stakket stund. Og for resten av markedet er det alltid et alternativ. Tror man. Alltid? Tiden har vist at markedet straffer mindre smidige aktører. Man risikerer rett og slett å presses ut av markedet dersom man forsøker å gå bort fra den satte standarden med lisenser og etablert IP. Hva var EA uten sportsspill og Harry Potter? Svært lite. Og hva er Interplay? Hva var Interplay? En utgiver totalt blottet for massemarkedspotensiale. Dungeons & Dragons er kanskje en gullbelagt lisens, men det kan ikke nå opp til Harry Potter. En dråpe i mediehavet, en mild bris når det brygger opp til storm. Denne utviklingen vil fortsette. Trender vil definere behovet, og til sist vil vi ha et heldekkende marked. Spill vil møte samme aksept som film, og dermed appellere til alle. Kan du tenke deg et spill basert på Martha Stewart eller Oprah? Ikke jeg heller, men dersom det er hva som må til for å få mor til å spille videospill, kommer det.

Dersom EA skal dekke 60% av et marked må de spenne alle interesseområder. Sport og film når bare så langt, og til sist vil alle harde kanter være slipt vekk. Hvor mange filmer hvert år appellerer til et nisjemarked? Veldig mange, sant, men hvor mange sett i forhold til flommen? Spillmarkedet ser ut til å gå i samme retning. Tusenvis av titler, titalls lyspunkt. Dette kan høres kjent ut for enkelte ... Åttitallet var også dominert av en enkelt utvikler som ønsket å dominere software- såvel som hardwaremarkedet, og gjorde det via massekanalene. Og leverte kvalitet deretter. Tilfeldige spillere ble tiltrukket av enkelttitler, og kjøpte aldri et spill igjen. Det samme gjelder i dag. Hvor mange PS2-eiere har konsollen sin kun for å spille FIFA2003? Svært mange. Atari gikk nedenom og hjem på midten av åttitallet og førte med seg en markedskrise. Investorene trakk seg ut av alle prosjekter, ingenting ville kunne gjenopprette troverdigheten, trodde man. Selvsagt tok man feil, men kollapsen satte industrien tilbake med mange år. Kan det skje igjen? Tegn tyder på at det ikke er umulig. Neida, omfanget vil ikke være det samme, men en kollaps kan skje. Sett at EA flopper? Sett at båndene til Hollywood brytes? Sett at Disneymodellen blir fulgt for tett og man ender opp med absolutt kvantitet fremfor noen som helst kvalitet? Tall fra Japan viser at veksten i spillmarkedet er iferd med å stanse, og kan til og med synke iløpet av året. Har man tatt seg vann over hodet?

EA med sin 20% markedsandel synes ikke det. De vil ha mer. Men betyr det at vi får mer?


(Denne ble veldig lang ... en ferdig artikkel vil siden erstatte denne, men den presenterer synspunktene mine.)
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#2
Veldig god artikkel, jeg er enig med det du skriver.

Faktisk så leste jeg nettopp en annen artikkel om EA, fra da de var nyoppstartede.

Utdrag:
« EA's first great innovation was its then-revolutionary policy of not treating their employees like crap. In an industry where software designers were commonly considered little more than assembly line workers and rarely acknowledged for their work as a matter of policy, Electronic Arts stood apart. The company likened its employees to rock stars, crediting their work and even going so far as to include their photographs on packaging and magazine ads, all while giving them a generous share of the profits.»

Artikkel @ 1UP.com
 
#3
Vil de bruke Disney's forretningsmodell, som baserer seg på kvalitet..?

HAH! Det er det dummeste jeg har hørt. EA lager bare dritspill, som bare pga at de har lisenser, gjør at de selger.
 

Endre

Ødela forumet
#5
Opprinnelig skrevet av philantropist@23.05.2004, 17.36
Vil de bruke Disney's forretningsmodell, som baserer seg på kvalitet..?

HAH! Det er det dummeste jeg har hørt. EA lager bare dritspill, som bare pga at de har lisenser, gjør at de selger.
Leste du artikkelen? :mad:

«De siste årene har Disney, med Eisner i direktørstolen, blitt synonymt med utbytting og misbruk av etablerte franchiser og storsatsninger innenfor marked som i utgangspunktet var mettet. EA har gått den samme veien.»
 
#6
Opprinnelig skrevet av ILiuz+23.05.2004, 17.11-->
<!--QuoteBegin-philantropist
@23.05.2004, 17.36
Vil de bruke Disney's forretningsmodell, som baserer seg på kvalitet..?

HAH! Det er det dummeste jeg har hørt. EA lager bare dritspill, som bare pga at de har lisenser, gjør at de selger.
Leste du artikkelen? :mad:

«De siste årene har Disney, med Eisner i direktørstolen, blitt synonymt med utbytting og misbruk av etablerte franchiser og storsatsninger innenfor marked som i utgangspunktet var mettet. EA har gått den samme veien.» [/b]
Ja, faktisk...Jeg ble bare overrasket over at de faktisk vil bruke denne modellen, som har blitt kritisert for å lage uoppfinnsomme filmer. Og hvis EA vil ta over nesten hele markedet (hmmm, hvor leste jeg dette), er det nettopp den modellen de IKKE burde følge...Dust
 
#7
Meget bra artikkel Shadar.
Hmmm, boikott, anyone? Uanz, dagen jeg fikk vite at EA tok over Westwood var en trist dag.. :mad: :grine:
 

Endre

Ødela forumet
#8
Opprinnelig skrevet av philantropist+23.05.2004, 18.17-->
Opprinnelig skrevet av ILiuz@23.05.2004, 17.11
<!--QuoteBegin-philantropist
@23.05.2004, 17.36
Vil de bruke Disney's forretningsmodell, som baserer seg på kvalitet..?

HAH! Det er det dummeste jeg har hørt. EA lager bare dritspill, som bare pga at de har lisenser, gjør at de selger.

Leste du artikkelen? :mad:

«De siste årene har Disney, med Eisner i direktørstolen, blitt synonymt med utbytting og misbruk av etablerte franchiser og storsatsninger innenfor marked som i utgangspunktet var mettet. EA har gått den samme veien.»
Ja, faktisk...Jeg ble bare overrasket over at de faktisk vil bruke denne modellen, som har blitt kritisert for å lage uoppfinnsomme filmer. Og hvis EA vil ta over nesten hele markedet (hmmm, hvor leste jeg dette), er det nettopp den modellen de IKKE burde følge...Dust [/b]
Hadde du fått med deg helheten i artikkelen hadde du ikke behøvd å henge deg opp i at EA bruker den modellen. For ja, de bruker den, men nå har den backfired og den gjør de intet godt. Vel, i alle fall ikke for min del, og siden du uttrykker deg negativt mot uoriginale og lisensierte spill tror jeg det samme gjelder for deg.

Beklager at jeg ble litt hissig, men jeg liker ikke at folk mistolker ting og tar det ut av sammenhengen. Skal prøve å skjerpe meg. :p
 
#10
Jeg er svært enig i det du skriver her. Jeg eier faktisk ikke et enste spill utgitt eller utviklet av EA og det er jeg stolt av (har ikke gått inn for noen boykott). Poenget mitt er: for min del kommer det kun dritt fra EA.

Det at kreativitet ikke belønnes lenger, er jeg også ening i. Har spillet et kjent navn (foreksempel et spill basert på en kjent film), har det null problem med å selge. EA sitter på en rekke kjente lisenser og de spillene selger automatisk bra uansett hvor lite kreative og spillbare de er.
 

Halky

Veteran bruker ;)
#11
Hmmmm, jeg syns EA er gode jeg da :) Og det er vel ikke de som lager selve spillene er det, det? Trodde de bare var utgivere for andre spill makere jeg :p Og EA gir ikke ut bare dritt spill!! Bare se på FIFA, NHL og NBA serien dem gir ut årlig, de spillene er ikke dårlige, men kanskje heller ikke de beste men dem selger og det er vel alt som teller eller hva? For produsente selvfølgelig, men hva vi brukere syns er jo en helt annen sak.
 
#12
Opprinnelig skrevet av Don_Corleone@23.05.2004, 20.58
EA gir ikke ut bare dritt spill!! Bare se på FIFA, NHL og NBA serien dem gir ut årlig, de spillene er ikke dårlige, men kanskje heller ikke de beste
FIFA er dårlig (det er i hvert fall ikke i nærheten av PES/WE).

Følgende spill har jeg som EA enten har laget eller utgitt
Harry Potter and the Sorcerer's Stone (GBA) - Eurocom - Electronic Arts
Harry Potter and the Chamber of Secrets (GC) - Eurocom - Electronic Arts
Black & White (PC) - Lionhead Studios - Electronic Arts
Command & Conquer Generals (PC) - EA Pacific - Electronic Arts
Command & Conquer: Red Alert 2 (PC) - Westwood Studios - Electronic Arts
Command & Conquer: Red Alert 2 Yuri's Revenge (PC) - Westwood Studios - Electronic Arts
Freedom Fighters (PS2) - Io Interactive - Electronic Arts
James Bond 007: Everything or Nothing (PS2) - Electronic Arts - Electronic Arts
SSX 3 (PS2) - EA Canada - Electronic Arts

De tre førstnevnte spillene kunne jeg godt klart meg uten. Det første fikk brodern til Jul, mens det andre følgte med GC-pakka jeg kjøpte. Det tredje var på tilbud. Men nå er jo Black & White laget av Lionhead Studios, så kanskje litt feil å ta med det. Mens resten av spillene synes jeg er ganske gode egentlig. Så jeg synes ikke EA kun slenger ut dritt. Men de kommer vel aldri med noen innovative spill heller. Det er for det meste bare OK spill som selger (som regel på lisenser).
 
#14
Selv om EA får større og større andeler av markedet har dette egentlig veldig lite å si. Hvorfor?

Et selskap som gir ut bare dårlige spill kan ikke overleve. Hvis EA hadde fått monopol, ville det være nødt for å gi ut gode titler. Hvis alle spill bare var ræva så vil det heller ikke selge.

Det er teit å si at spill som for eksempel FIFA er dårlige, for de er så absolutt ikke dårlige. Forskjellen med fotballspillmarkedet og andre marked er at du vanligvis bare kjøper et eksemplar i året. Mange mener at Pro Evolution Soccer er den beste, mens andre mener at FIFA er den beste. De færreste kjøper begge deler. Det er også smak og behag. Sesongspill kan vel egentlig ikke sammenlignes med vanlige spill generellt på kvalitetsgrunnlag, siden ingen ville vel vurdere å kjøpe FIFA etter å ha kjøpt PES, eller motsatt. Du kjøper heller et annet spill.

Men det var ikke det som var diskusjonen. Jeg mener at det er meg likegyldig om EA eller Konami styrer markedet, siden jeg kjøper ikke dårlige spill uansett. Derfor er det egentlig opp til den enkelte å bestemme suksessen til et selskap. Det betyr også at hvis du er så dum at du driter i å kjøpe et spill bare fordi det er fra et spesielt selskap så er du bare med på å ødelegge. Et godt spill fortjener gode salgstall, uansett selskapet som produserer det.

Hvor ble det av "det er spillene som teller" prinsippet? Synes det å være Anti-Sony, Anti-Microsoft, Anti-Nintendo, Anti-EA er bare dumt. Mange som holder på de samme fordommene når de vokser opp, men dette fanboy vaset er som regel bare en fjortis-ting.
 
#15
FIFA er dårlig i forhold til hvor mye det selger. Eneste grunnen til at det selger, er at det har alle lisenser, men FIFA er blottet for gameplay.
 
#16
Har en god stund hatt en boikott av EA, siden de har altfor lenge gitt ut spill hvor potensialet ikke har blitt utnyttet i nærheten av det som var der. Siden de ikke hadde konkurrenter, gav de ut spill bare for å gi ut spill. Heldigvis har bl.a. SEGA kommet på banen med en glitrende sportsserie som har satt igang EA-maskineriet slik det fungerte på tidlig 90-tallet. Se på NHL 2004 i forhold til 2003, en enorm forskjell da SEGA året før kom med et spill overlegent på alle områder. Dette gjelder forsåvidt alle serier, FIFA 2004 er også et meget bra spill, og er et langt steg nærmere PES sin standard enn de forrige års utgivelser.

Om dagen ser jeg faktisk lyst på visse deler innenfor EA, men med alle de elendige spill som blir gitt ut med filmlisenser klarer jeg ikke helt å tenke på annet enn den dominansen de hele tiden søker etter. Harry Potter er opplagt spill det ikke er lagt altfor mye vekt på, men dette har de heldigvis forandret i Bond-serien. Siste spillet var faktisk meget spillbart, i motsetning til Nightfire som var... dårlig. Og kjedelig. Meget kjedelig.

Glitrende artikkel Shadar, må si meg enig i det meste av det du sier (godt skrevet var den og).
 
#17
Det har jeg ikke nektet på men det er på grunn av at de har klart å bygge opp varemerket FIFA (som spill) over så lang tid. Men vi ser jo også at PES har klart å komme seg til respektable høyder når det gjelder salg det også, og det kan godt hende at spillet til slutt ender med å selge like mye eller mer enn FIFA. Det tar tid å bygge opp et navn, og siden FIFA begynte såpass tidlig så vil det selvsagt ta tid for andre å klare å slå de ut. Jeg kan ikke tenke meg mange som brydde seg om Konamis fotballspill for noen år siden, men fremgangen de har hatt med PSone og PS2 titlene sine er veldig bra, og de er godt i gang med å utkonkurrere og tvinge FIFA til å forbedre seg og fornye seg.

Hva betyr det? Jo generellt betyr det at det ER de gode spillene som seirer til slutt, men ting tar tid. Man kan vel ikke forvente at FIFA skal gå fra å være verdens mest solgte fotballspill til å bli utkonkurrert av nykommerne?

Mange sier vel kanskje at Konami er nykommere, men det er de egentlig. Selv om de har gitt ut fotballspill i mange år så har de riktignok aldri klart å bestemme seg for hva de skal satse på, og de har heller ikke akkurat klart å fikse på de største feilene. Det handler litt om hvor mye penger de er villige til å legge i det (for de HAR penger, det er ikke snakk om noe annet... litt rart om en skal tro at et selskap som har et av spillindustriens dyreste spillserie - Metal Gear Solid - ikke skulle ha råd til å bruke det de måtte ønske på et fotballspill).

Og skal jeg være ærlig så JA, jeg synes valgmuligheter og ekte navn på spillere og slike ting er viktige i et spill. Det er vel omtent like viktig som det er å ha ekte biler i bilspill. Derfor er FIFA valget til mange ennå, selv om spillet har noe dårligere gameplay enn PES. Det er også en grunn til at mange velger Dead or Alive og Tekken fremfor Virtua Fighter, selv om de fleste vel er enige i at VF er det beste av det, alt i alt.
 
#18
EA er ok, men de er altfor opptatt av lisenser. Jeg liker mange EA-spill, men samtidig er det nok flere dårlige enn gode. Et eksempel på spill jeg synes er ok er:
Lord of the Rings: Return of the King (forøvrig eneste filmbaserte spill jeg har likt, som jeg kan huske)
SSX 3
James Bond: Everything or Nothing
Freedom Fighters
Battlefield 1942 (ikke prøvd Vietnam)

Sikkert flere òg.

Men de er for opptatt av å skaffe seg lisenser!

---
Det å drive en boikott er forresten teit. Man kjøper spill man liker, og man holder seg unna spillene man ikke liker. Det er ikke så kompliserte saker at man må drive boikott.

EDIT:
En oppmerksom Psycho Mantis tipset meg på MSN om at jeg også liker GoldenEye, som de fleste vet er basert på en film...
 

Kilik

Lokal moderator
#19
Om det er EA, Treasure eller Nintendo som har laget et spill betyr ingenting for meg. Kun kvaliteten på spillet teller.

Men det er skremmende å se at et selskap er i ferd med å få så mye makt i en så stor industri som spill har blitt.
Jeg tror faktisk EA var hovedårsaken til at Sega måtte legge inn årene som hardwareprodusent etter at EA droppet Dreamcast-support. Det har blitt slik at uten et FIFA-spill (Madden-spill for amerikanere) så selger en konsoll faktisk ikke bra nok.
Mon tro hva som hadde skjedd hvis EA droppet Gamecube-support? Nei, da tror jeg ikke vi hadde sett GC-maskiner i butikkene lengre...

Og denne trenden vil nok fortsette. Utviklingskostnadene foran neste generasjons spill er ventet å øke med 50-100%. Små team med 10-20 utviklere vil være en saga blott. Et storspill vil ta 100 utviklere to år å lage. Dette er det bare de største studioene som blant annet EA som har råd til.
 
#20
Opprinnelig skrevet av Jani@23.05.2004, 22.25
Lord of the Rings: Return of the King (forøvrig eneste filmbaserte spill jeg har likt, som jeg kan huske)

Gjør deg selv en tjeneste og test Goldeneye 007 til N64...