Er kroppen din klar til Nintendo skal på klokka 18?

Kilik

Lokal moderator
Nintendo-ansatte må være blant de mest produktive i verden hvis man regner markedsverdi/ansatt. Sony har 168 000 ansatte, Nintendo har 4 000... Sony minner en god del om Nokia, et tungrådd selskap med omtrent like mange ansatte som MS og Apple til sammen. Nokia har tapt enormt med markedsandeler de siste fem årene og er nå tilbake på 1998-nivå i verdi. De skvises av innovative Apple på den ene siden og billige Android-produkter fra Kina på den andre siden.

En kjapp markedsanalyse basert på hva som er presentert til nå:

For gamle Nintendo-fans virker Wii U lovende.
Bare tanken på Zelda og Metroid i flott HD-grafikk faktisk vil bli en realitet er nok for å bli hypet. At man har med en mer tradisjonelt kontrolloppsett vil nok også glede mange fans. Mest skuffende er at ingen konkrete Nintendo-spill ble vist fram, men vi vet at Pikmin 3 er på vei og trolig blir et lanseringsspill. Smash Bros. 4 ble også annonsert til stor jubel, men utviklingen av spillet starter ikke før til høsten, så vi ser neppe spillet i butikken før om 3-4 år. Det beste er kanskje at tredjepartssupporten er tilbake. Spill som Assassin's Creed, Ninja Gaiden, Battlefield og Tekken blir endelig tilgjengelig for Nintendo-gamere. Billige spinoffs og skammelig nedskalerte 360/PS3-spill er endelig en saga blott.

For den typiske gameren er nok Wii U lite spennende.
Jeg tenker på de som nå foretrekker PS3/X360 framfor Wii. De som kjøper Call of Duty, Resident Evil, Mass Effect og FIFA framfor familiespillene som Nintendo stort sett står for. Mange her ser på Nintendo som barsnlig og ikke noe reelt alternativ for dem. Gameren er opptatt av grafikk og der har man så langt ikke overbevist om at den er tydelig bedre enn PS3/X360. Riktignok får konsollen etterlengtet HD-grafikk og et velkjent kontrollsysemt. Spillstøtten er allerede klart bedre, men for øyeblikket er det ingen eksklusive spill som vil lokke denne gruppen til konsollen. De fleste hardcorespillene annonsert så langt kommer ut på de to andre HD-konsollene først. PS3/X360 vil nok koste rundt 1500 kroner når Wii U blir lansert, så den vil ganske sikket være det klart dyreste alterativet. Fortsatt også tvilsomt om onlinesystemet vil være på nivå med f.eks. Xbox Live.

For casuals er nok Wii U rimelig forvirrende og ikke like appelerende som Wii.
Wii-konseptet var genialt i sin enkelhet. Alle forsto Wii Sports. Det var en fantastisk lanseringstittel og perfekt demonstrasjon av Wii. Wii U-konseptet er langt mer avansert og høyteknologisk. Selv her på forumet var det folk som trodde at Wii U var bare en kontroll til Wii. Dermed har Nintendo en stor utfordring til å forklare konseptet til de som er helt ferske på spill og teknologi. Man trenger en killer-app på linje med Wii Sports, men det har vi ikke sett noe til så langt. Den støtter i det minste gamle Wii-spill og kontrollene, så Wii U kan nok leve litt videre på Wii-hypen, men at den blir dyrere og mer komplisert enn Wii gjør nok at Nintendo vil miste en stor del av casual-skaren.

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Angående det Shadar skrev, skavvise, problemet er ikke bare den første nedgangen men at den dagen etter sank 5.2% til, så aksjekursen har siden de viste fremm WiiU sunket 10.9% som er veldig, veldig mye (plukket seg opp bittelitt i går). Igjen er det egentlig ikke så interessant (i nøyaktig denne sammenheng) hvordan aksjekursen til Microsoft og Sony er siden det er utviklingen mot sin egen tidligere kurs som er poenget. Ellers enig alt.

Lodin

Der Waaaah
Og Ubisoft vinner såklart nok en gang ost for årets mest bullshitete trailer.

Er dog litt informativ om åssen spilla kan bli.

Haha, oh wow. :D Det lille man fikk se av interaksjon mellom padda og skjermen virka kult nok, men.

SHDR

Gullmedlem
Angående det Shadar skrev, skavvise, problemet er ikke bare den første nedgangen men at den dagen etter sank 5.2% til, så aksjekursen har siden de viste fremm WiiU sunket 10.9% som er veldig, veldig mye (plukket seg opp bittelitt i går). Igjen er det egentlig ikke så interessant (i nøyaktig denne sammenheng) hvordan aksjekursen til Microsoft og Sony er siden det er utviklingen mot sin egen tidligere kurs som er poenget. Ellers enig alt.
Ja, utviklingen mot tidligere kurs er negativ, men så gjenstår det å se om det er spekulanter eller storaksjonærer som har lempet papirene sine. Husk at kursen til Nintendo gikk ned etter Wii-annonseringen også, og at aksjemarkedet er blitt nokså pervertert av hedge funds de siste ti årene, og de er irrasjonelle i følge markedsteori fordi de aldri tenker langsiktig -- merk også at store, store mengder av salgene på heavily traded aksjer gjøres av bot-er som lemper fordi alle andre gjør det.

Og jo, når vi snakker om aksjepriser er prisingen relativ til konkurrerende selskapers aksjekurs nokså relevant. 10% verditap er *jævlig* mye, ja, men hvis fallet er forårsaket av at spekulanter trekker seg ut og trading bots følger dem så har det egentlig ingenting å si. Sånn sett er den stadig høye prisen (som altså er høyere enn konkurrentene) ganske viktig, og det eneste vi har lært er at mekanismer ikke har et intelligent forhold til markedsdynamikk -- big whoop der, gitt.

På den annen side kan det jo også påstås at Nintendos valuering de siste fem årene har vært en boble som følge av ufundert markedsoptimisme. Gah, jeg må skaffe meg noen kilder i finansinstitusjoner.

Novastrum

Feminist-elitist
Jeg kjøpte en splitt ny GC nr. 2 for 500,- da lefdals slutta å selge nintendostuff fordi de trodde det var for babby.

shdr skrev:
mens Microsoft er et godt stykke ned fra topprisingen sin i 2000. Microsofts aksjepris har forøvrig sunket jevnt og trutt de siste fem årene, sannsynligvis fordi hele selskapet er like smidig som en isbre og de egentlig ikke har noe håp om å dominere i noe annet marked enn tekst- og tallbehandlingspakker samt operativsystemer, og de kommer til å tape der også før eller siden.
Dette var litt for enkelt gitt. :)
Mannen i gata tror MS lever av at folk kjøper klientoperativsystemer fordi det er det de ser når de slår på maskinen sin og de ser at Windows er overalt. MS lever stort sett av å levere infrastruktur og applikasjonsplattform, i tillegg lever de av applikasjonspakker og rammeverk. Eksempler er; MSSQL, Sharepoint, AX/NAV/CRM, Office, inkl. Visio og Project, Live, Exchange, Azure, Visual Studio, og i det siste har de faktisk klart å karre seg nogen lunde tilbake i virtualiseringsgamet med Hyper-V. I tillegg driver de flere operativssystemplattformer hvor de har veldig gode konfigurasjonsplattformer på plass, både for applikasjonsdrift, applikasjonspresentasjon, applikasjonsvirtualisering (App-V), og svært avanserte metoder for konfigurasjon og kontroll av PC-er, virtuelle klienter, servere, mobile plattformer (SCCM/SCOM), etc. Samarbeidet med Citrix gjør at du kan bruke et fysisk/virtuelt Windows-OS på en hvilken som helst device og med god ytelse; iPad, androidtelefon, tynnklient, etc. Det samme kan man gjøre med VMWare.
De har fordelen ved å drive stordrift og er ekstremt flinke til å gi bedrifter muligheter for integrasjoner. I tillegg er de flinke til å gjøre produktene sine enkelt å drifte, og supporten er av en annen verden (på en god måte).
Det koster gjennomsnittlig mindre å drifte en Windows-server enn en Linux-server, selv når man tar med lisenskostnader. Det finnes mer (håndfast og helhetlig) kompetanse på microsoft-produkter i markedet og det vil ta årtier før denne kompetansen blir distribuert på samme måten for Linux/Open Source-alternativer.
Selv når flere tjenester flytter seg ut i skyen trenger man fagapplikasjoner med integrasjoner, og da vil man slite med plukk og finn-metoden, og open source alternativer. Noe så enkelt som å knytte en fagapplikasjon mot en kommunikasjonsløsning kan være et heftig prosjekt.

For fremtidens markedsmuligheter har de ryddet opp i Windows, og gjort folk kjempefornøyde med Windows 7 og Internet Explorer 9.
I tillegg ser Windows 8 helt ekstremt friskt ut.

Årsaken til at MS har falt er at apple og cloud "truer" den gamle måten å tenke på. Det er også vanskelig å få komplett oversikt over hva MS driver med, da dette er så mangt, og derfor er mange auksjonærer usikre på fremtiden. Inntjeningen er det ingen i veien med, så jeg vil tro aksjen går opp igjen så lenge de klarer å vise kursen sin tydeligere.

SHDR

Gullmedlem
Novastrum skrev:
Dette var litt for enkelt gitt. :)
Du har rett, enkelt og greit. Jeg bruker ingen Microsoft-produkter utenom de jeg må (Windows, Office, Visual Studio), og ser først og fremst consumer-facing sida av selskapet deres (som er hårreisende). Jeg vet egentlig veldig lite om hvordan de funker på Enterprise-sida.

Så MS er egentlig mer som IBM og Oracle enn jeg tenker?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
For fremtidens markedsmuligheter har de ryddet opp i Windows, og gjort folk kjempefornøyde med Windows 7 og Internet Explorer 9.
Windows 7 er gullgodt, Internet Explorer må minst opp til versjon 14 og tilby sugeturer med hver browserøkt for at jeg skal bruke det skaberakket igjen. Har IE9 på maskinen, men det holder igrunn å se hvordan det ser ut før jeg sukker litt, lukker faenskapen og starter opp Firefox igjen. Heldigvis er det ingenting som krever IE lenger.
Når dette er sagt. Xbox 360 er det verste produktet de har levert, og samtidig selger det som hakka møkk.
Windows Millennium Edition vil ha et par ord med deg.

Men ja, dette innlegget satte jeg pris på. Har liten erfaring med Microsoft i jobbsammenheng (kommunen holder det cutting edge med Windows XP og Office 2003), det er interessant å lese om noen som har bredere og mer oppdatert erfaring med Microsofts bedriftsløsninger. Som forbruker prøver jeg å holde meg oppdatert på Microsofts nye skytjenester og sånne greier, men for hver veldig kjekke gratisting (Windows Live Movie Maker er midt i blinken hvis du skal drive med videoredigering i skolen) er det noe stæsj jeg aldri kunne tenkt meg å bruke. Fikk noe sky-opplegg med Office 2010 (et annet glimrende MS-produkt), som ga meg en brøkdel av plassen jeg har på Dropbox uten noen andre synlige fordeler for å nevne ett eksempel.

Edit: Ja, og Visual Studio er framifrå og jeg elsker at du kan laste ned gratisutgaver av det.

Novastrum

Feminist-elitist
Jeg tok bort den siste linja om kjeksboks fordi den ble for flåsete. :p

SHDR: Jepp, Oracle og IBM er ikke dårlig sammenligning!

Lodin

Der Waaaah
Den derre Zelda-greia hvor Link fighter edderkoppen fra Devil May Cry var faktisk ikke prerendra bullshit. Backstage viste de demoen og tricka belysninga og sånn ala hvordan Kojima viste fram MGS4 i sin tid. Så ja, det er åssen spilla kan se ut.

E: Starfox har online MP! :yoshi: