Er kroppen din klar til Nintendo skal på klokka 18?

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Jeg husker en som klarte å ødelegge R-knappen på en SNES-kontroll. Aner ikke hvordan det gikk til.
Jo nå skal du høre. Du spiller Street Fighter 2 i en alder av 10 år mot sagat på det vanskeligste. Så går du stille inn i kottet, henter en hammer og dunker løs. Det kan hende at de andre knappene også blir ødelagt.

Det eneste jeg har ødelagt av spillutstyr var en Dual Shock-stikke jeg kasta i veggen etter at jeg dreit med ut i siste svingen av et enduranceløp i Gran Turismo 3 og ragequitta spillet i flere måneder. Jeg klarte å fikse den igjen sånn halvveis, men etter at jeg måtte punge ut 400 spenn for en ny har jeg alltid behandlet utstyret pent.

Har delvis ødelagt ein DSL, men den var fiksbar på garanti og greier. Var kun skulderknapp det var snakk om, og den lå ofte ubeskyttet i sekken etc. Har lært. Men likevel, dette er robuste greier. Og ser spennende ut!

Kjenner jeg er veldig skeptisk til Wii U. For øvrig har jeg herpet en NES, samt halvparten av knappene på ene N64-kontrollen min. Stikken er derimot i god form. Kontrollene til PS3-en har blitt utsatt for store mengder reparasjon hjemme, men sånt må til når man blander Tekken med alkohol.

Lodin

Der Waaaah
Påminnelse om at Nintendo er veldig flinke på reprasjoner av konsoller. Om garantien er gått ut gjør de det som oftest til kostnadspris og porto.

Noen som vet om det er bekreftet at du kan bruke dine hardt innkjøpte Virtual Console spill på den nye Wii U? Eller må man kjøpe alt på nytt?

Høres betryggende ut. Liker ikke at den ikke støtter GameCube spill dog, men da har jeg en grunn til å ta litt bedre vare på min lille lilla kube som for øyeblikket står på rommet til jentungen.

Lodin

Der Waaaah
Skjønner forsåvidt hvorfor de gjør det siden de sikkert sparer litt på å ikke stappe masse komponenter fra GCen inni der sånn som på Wiien. Kommer sikkert til å selge spilla online.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Trodde Wii-en fikk gratis GameCube-kompatibilitet ved at den i det store og det hele består av en overklokka GameCube med mer RAM, men men.

Synes det er på tide at bakoverkompatible konsoller blir standard. Spillene har blitt såpass avanserte teknisk sett nå, at det er mye som skal til for at spill fra PS2 generasjonen ikke skal være like spillbart i fremtiden. Når man hopper over generasjoner med bakoverkompatibilitet (PS2 ikke kompatibel med PS3 nå lenger, Wii U ikke kompatibel med GC) så forsvinner litt av poenget med denne funksjonen. Jeg var glad for at Wii støttet Gamecube spill, for da trengte jeg i prinsipp ikke tenke på å ta vare på maskinen, eller i hvertfall ikke koble den til hver gang. Nå når Wii U kommer, så gjør den Wii overflødig siden den støtter Wii spill, men når den skipper GC, så blir jeg plutselig nødt for å ta vare på enten en Gamecube eller Wii igjen (og da er det vel strengt tatt mest logisk å ta vare på GC'en).

Så enden på visa er at bakoverkompatibilitet må alltid sees på som en midlertidig løsning. Dersom du vil være sikker på å kunne spille dagens spill i fremtiden, må du ta vare på dagens konsoller. Det ser kanskje ut som det ikke er nødvendig i en generasjon eller to, men så plutselig må du dra den fram igjen.

D

Doctor Downs

Gjest
Hvor mye plass tar egentlig dillet man trenger til å spille av GC spill? 3DS er vel så godt som en håndholdt GC?

Jeg har lånt bort GC-en min siden Wii kom, så jeg kunne i grunn krevd den tilbake og solgt Wii-en. Men så kommer plutselig Wii U Th3y og kan ikke spille av Wii-spill så jeg angrer på å ha solgt den også. :/

Lodin

Der Waaaah
Den kan spille alt av Wii-spill. :ehm:

Jævla Nintendo ass, spanderer ikke porter for NES, SNES og N64 på Wii Uen i samme slengen.

Jævla Nintendo ass, spanderer ikke porter for NES, SNES og N64 på Wii Uen i samme slengen.
Jævla Nintendo fanboy. Jeg snakker selvsagt om min irritasjon over bakoverkompatibilitet generellt, og at det ikke kan regnes som en sikker løsning for fremtiden, ikke Nintendo spesifikt.. Jeg hadde hvertfall håpet at den hadde støtte for alle sine konsoller som brukte optisk medium, på samme måte som jeg hadde håpet at PS3 kjørte både PS2 og PS1 spill, og at PS4 kjører både PS1,2 og 3 spill.

At PS3 ikke kjører PS2-spill irriterer meg så det synger etter. Hvordan skal jeg nå få spilt Psychonauts?

CyberK

Finner ikke på noe.
For PS3 sin del var det jo den berømte kostnadskuttingen som gjorde slutt på PS2-kompatabilitet. Min launch-PS3 kan fortsatt spille PS2-spill, så det er vel den eneste grunnen jeg har til å smugge det opp om at jeg brukte seriøst mye penger på den. Men nå som prisen på maskinvare har fortsatt å synke, burde det vel snart være mulig for Sony å lansere en Retro-PS3 som gir mulighet til å spille PS2 igjen. (Men det får kanskje ikke plass i Slim-kabinettet da.)

SHDR

Gullmedlem
Og jo, så Shadar nevnte på Twitter alle meldingene om at Nintendoaksjen har droppet så mye siden de viste frem maskinen, og sutra litt da Sony og Microsoft-kursene visstnok er lavere. Poenget er naturligvis ikke hva kursen er i forhold til konkurrenter (selv om det sier noe om Nintendo da de er verdt såpass mye mer) men hvordan markedet reagerer på linja Ninty legger seg på, og analysen etter konferansen tilsier investorer ikke er imponert og dermed faller aksjekursen, og i dette tilfellet har kursen falt mye i prosent. Skal jeg tippe kommer dette av to ting, først at Nintendo ikke viste noe "nytt" (det aller meste var spekulert i fra før, ingen ordentlige overraskelser) og at presentasjonen var rotete og for lite konkret.
Tror du har rett, det er skikkelig forvirring blant nettsvin flest. "Er det bare et tilbehør til Wii?" "Hvordan ser den nye konsollen ut?" Tipper Nintendo prøvde seg på samme greia som de gjorde med Wii, altså vise fram kontrolleren først for å få folk til å fokusere på den heller enn maskinkraft. Istedet forvirret de publikum og gjorde det uklart hva det egentlig er de tilbyr, og hvem den er rettet mot. Jeg er ikke udelt begeistret over at de liksom skal svinge inn på core-markedet igjen, men om de klarer å gjenta suksessen til Wii (neppe) og selger 80 millioner enheter (harr de harr harr) så har de basically vunnet denne konsollgenerasjonen også uten å egentlig delta før den var over. Trukke det vil skje, da.

Spørsmålet er om én kontroller er nok, og om dette egentlig er den glupeste veien inn på tablet-markedet. Jeg er ikke megafan av de to analogstikkene og kontrollen er svær. På den annen side, diverse journalister har sagt at det ikke er noe problem og at den er lett og god å holde -- men diverse journalister har også gitt CODBLOPS 9/10, så jeg tror hva jeg vil om den saken.

5.74% nedgang på Nintendo-aksjen, da ligger de fortsatt høyere enn MS og mange, mange ganger høyere enn Sony. Sony har forøvrig aksjepris som en griserøkter i Sudan, mens Microsoft er et godt stykke ned fra topprisingen sin i 2000. Microsofts aksjepris har forøvrig sunket jevnt og trutt de siste fem årene, sannsynligvis fordi hele selskapet er like smidig som en isbre og de egentlig ikke har noe håp om å dominere i noe annet marked enn tekst- og tallbehandlingspakker samt operativsystemer, og de kommer til å tape der også før eller siden.

Det jeg blir oppgitt over er at narrativet er Nintendo is d0med, mens de FORTSATT er den eneste konsollprodusenten som faktisk driver med profitt. Sier litt om hvordan spillpressen funker, men men så sånn er det i kommunist-spillbransjen.

D

Doctor Downs

Gjest

("Wii U Th3y" som i Wii "3")

Blir vel bare n¢dt til å ta vare på alle disse konsollene uansett. Ikke verdens ende, for¢vrig.