Piratvirksomhet er en farlig business ja, de fleste aner ikke hvor lett det er mulig å bli tatt.
DC er helt latterlig når det gjelder "sikkerhet", det er så åpent at alle de "slemme mannene" nærmest kan klikke seg frem til husdøra di.
Bit Torrent er litt mere sikkert, helt til de samme slemme folka kommer seg på trackeren. Der står alt av trafikk, ip-adresser og logger ført opp. Så der ligger man tynt an og.
Sånn fungerer i prinsippet alle p2p program, de er åpen og myndighetene kan uten store problemer logge seg inn å se hva du gjør.
Men hvorfor blir ikke flere tatt? RIAA gir en god faen i om du har 4 Vengaboys mp3'er på pcen sin, de er ute etter de "store gutta" for å sitere dem selv. De gangene de tar mindre folk er det bare på måfå for å bruke de som skremselspropaganda mot menigmann på fildelingsnettverkene.
En annen grunn til at flere ikke blir tatt er fordi det ikke er en konkret lovgivning mot dette enda. Mange misforstår piratvirksomhet og fildeling. Det som er 100% ulovlig er salg av kopiert materiale. Når det gjelder fildeling er fortsatt lovgivningene såpass vage at de ikke kan begynne en massearrestasjon.
Sett at du har en film, og lånte den til noen kompiser, skal du bli arrestert for det? Likhetstrekkene mellom dette og fildeling er såpass store at det er stor usikkerhet for hva myndighetene kan gjøre med fildeling.
En annen ting er at RIAA _ikke_ har lov til å kontakte brukeren direkte. De må igjennom ISP for å sjekke opp ip-adresser o.l, og da blir også ISP innblandet i saken, og i noen tilfeller stilt som ansvarlig.
Til konklusjon vil jeg si at det er spennende tider i møte, vil det bli flere latterlige lovforslag som den omtalte "mp3-loven" eller vil det fortsatt være fritt fram å laste ned fordi lovgivingen ikke er god nok? Det er vanskelig å si, men en ting kan jeg si: Piratkopiering og fildeling vil aldri ta slutt, sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være.
Du som babla om ip-filter og sånt: Det hørtes ut som du hadde vanvittig mye peiling på data. Hvorfor har jeg aldri hørt om dette? Hvor kan jeg laste det ned?
For å være ærlig så stiller jeg meg svært tvilende til dette.
Det er nok ikke så enkelt å slippe unna