1. Wii Sports – ikke så mye pga. ettermælet; spill i 2013 ser stort sett ut som spill i 2005, dessverre – men enkelt og greit fordi det var en radikal helomvending av fokus og beviste hvor suksessfullt slikt kan gjøres. Jeg husker fortsatt diskusjonene om hvorvidt det var et bra sportsspill eller ei – selv mente jeg (den gang som nå) at man lett kunne gå glipp av poenget ved å sammenlikne spillet med Tiger Woods og Virtua Tennis.
2. Portal – ikke først og fremst fordi det er smart og meta, men fordi det har hatt stor innflytelse på indieutvikling og hvordan folk forstår god gåtespilldesign. I tillegg tror jeg det har vært med å gjøre det salgbart å eksperimentere med historiefortelling i førsteperson, jf. Dear Esther, Gone Home, osv.
3. Farmville – banebrytende innen det å pushe spillerne veldig, veldig hardt til å "spre ryktet". Farmville etablerte mange av de effektive konvensjonene som gjorde Facebook-spill-scenen så eksplosiv ... inntil Facebook begynte å redusere synligheten til slike spill i økosystemet. Så selv om mange spill samlet drev utviklingen i denne retningen, var Farmville både tidlig ute og respektløst/djervt nok til å gjøre det skarpt.
4. Geometry Wars – etablerte XBLA som en kanal for spill som krevde oppmerksomhet, og Xbox 360 (i flere år framover) som Plattformen hvor man spilte slike spill. Det er veldig synd at Microsoft ikke later til å skjønne hva de hadde.
Plass nummer fem er jeg ikke sikker på; funderte på om Left 4 Dead var toneangivende nok innen både horde-modi, samarbeidspilling, samt endatil zombietematikk til å havne på lista, men jeg er ikke sikker. Minecraft har selvsagt vært en enorm suksess, og hatt en viss inflytelse på spill som Terraria og Steamworld Dig, men mye viktigere er måten det utklasset LittleBigPlanet hva gjaldt å engasjere folkekreatørene til å finne fram spetten. Gears of War har hatt enorm innflytelse på actionsjangeren, men innflytelsen har vært av det heller uinteressante slaget, så jeg har ikke lyst til å lovprise den franchisen noe videre.
Nei, med fare for å angre i ettertid tror jeg kanskje rett og slett at valget må falle på 5. Canabalt. Ikke at spillet er det helt store, men innflytelsen har vært monumental, fra Robot Unicorn Attack til Tiny Wings, samt tusenvis av mer eller mindre kreative/vellykkede varianter på App Store. (Som generell representant for App Store-gullrushet kunne det selvsagt vært fristende å ta fram (for n-te gang) Angry Birds, hvis ikke det spillet hadde vært noe surrete skvip, men da lar vi det være med tanken.)
Åpen verden-spill av ymse varianter er for min del ikke lenger "viktige" i den forstand at Elite, Ocarina of Time, Outcast, GTA 3 og Morrowind etablerte vokabularet for lenge siden.
Andre definerende spill for generasjonen har vært Trials 2, Space Giraffe, Excite Truck, Drop7, Metroid Prime 3 og Deadly Premonition, men jeg har ingen god unnskyldning til å kalle noen av dem viktige. Til sist er det fristende å nevne Broken Age/Double Fine Adventure som kanskje det aller viktigste spillet denne generasjonen i den grad det lanserte Kickstarter som reelt alternativ for alternativ spillfinansiering, men spillet er jo ikke ute enda, så det teller kanskje ikke?