Fem viktigste spill fra denne generasjonen!

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#21
Ja de kom heldigvis alle med, min joker var Portal og CoD: MW. Men spennende, hvorfor Gears of War og Starcraft 2? Ikke helt uenig men morsomt å høre.
 
#22
Gears of War fordi det definerte hvordan en tredjepersons-shooter skal fungere, og så og si alle tredjepersons-spill har lånt fra GoW i større eller mindre grad siden 2006.

Starcraft 2 fordi det eksploderte på esport-scenen men ikke i like stor grad som LoL, derfor ikke på Topp 5 :)
 
#25
RE4 var et flott spill og det er utvilsomt hovedinnflytelsen på Gears of War - men det er GoW som satte standardene for spillmekanikkene som brukes i dagens tredjepersons-shootere.


Hvordan er gears of war nå for tiden? Jeg Har ikke tatt i det siden det første.

Små forbedringer her og der, artig historie, og Horde Mode fra Gears 2 er veldig moro i multiplayer. Men ellers ikke noe så banebrytende som Gears 1.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#26
Jeg er greit enig ang. GoW, jeg har veldig sansen og respekt for spill som på en eller annen måte setter standarden for sjangeren sin, og GoW gjorde definitivt det. Ikke bare for tredjepersonsskytere, men actionspill generelt og satt tonen for en hel konsollgenerasjon.

Virker lenge siden nå! :gammel:
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
#27
Starcraft 2 fordi det eksploderte på esport-scenen men ikke i like stor grad som LoL, derfor ikke på Topp 5 :)
Jeg føler det spillet ikke beviser annet enn hvor langt i bakevja Blizzard er på dette feltet nå for tida. Noen år etter release og ingen gir en sur faen lenger. Heldigvis har de alltids SC1, åh vent.. de drepte hele den koreanske scenen der også.
gg
 
#28
Det var en periode, kanskje den er over nå, men det var en periode der Starcraft 2 hadde ganske stort appell på esportscenen på GLOBAL basis.
 
#29
De 5 viktigste spilla for meg denne generasjonen må være:

World of Warcraft. (Monopol på EmmEmmO sjangeren 10 år etter lansering)

Wii Sports (en liten revolusjon ved bruk av bevegelses gameplay)

Gears of War (onlinespilling på konsoll eksploderte jo med dette)

Oblivion (første store OMG spillet som kom denne generasjonen. kan fortsatt slå det på for å drepe en landsby eller to)

Super Mario Galaxy. (Perfeksjonisme av platformformelen)

Ikke den mest originale lista i verden, men men...
 
#30
1. Wii Sports – ikke så mye pga. ettermælet; spill i 2013 ser stort sett ut som spill i 2005, dessverre – men enkelt og greit fordi det var en radikal helomvending av fokus og beviste hvor suksessfullt slikt kan gjøres. Jeg husker fortsatt diskusjonene om hvorvidt det var et bra sportsspill eller ei – selv mente jeg (den gang som nå) at man lett kunne gå glipp av poenget ved å sammenlikne spillet med Tiger Woods og Virtua Tennis.
2. Portal – ikke først og fremst fordi det er smart og meta, men fordi det har hatt stor innflytelse på indieutvikling og hvordan folk forstår god gåtespilldesign. I tillegg tror jeg det har vært med å gjøre det salgbart å eksperimentere med historiefortelling i førsteperson, jf. Dear Esther, Gone Home, osv.
3. Farmville – banebrytende innen det å pushe spillerne veldig, veldig hardt til å "spre ryktet". Farmville etablerte mange av de effektive konvensjonene som gjorde Facebook-spill-scenen så eksplosiv ... inntil Facebook begynte å redusere synligheten til slike spill i økosystemet. Så selv om mange spill samlet drev utviklingen i denne retningen, var Farmville både tidlig ute og respektløst/djervt nok til å gjøre det skarpt.
4. Geometry Wars – etablerte XBLA som en kanal for spill som krevde oppmerksomhet, og Xbox 360 (i flere år framover) som Plattformen hvor man spilte slike spill. Det er veldig synd at Microsoft ikke later til å skjønne hva de hadde.

Plass nummer fem er jeg ikke sikker på; funderte på om Left 4 Dead var toneangivende nok innen både horde-modi, samarbeidspilling, samt endatil zombietematikk til å havne på lista, men jeg er ikke sikker. Minecraft har selvsagt vært en enorm suksess, og hatt en viss inflytelse på spill som Terraria og Steamworld Dig, men mye viktigere er måten det utklasset LittleBigPlanet hva gjaldt å engasjere folkekreatørene til å finne fram spetten. Gears of War har hatt enorm innflytelse på actionsjangeren, men innflytelsen har vært av det heller uinteressante slaget, så jeg har ikke lyst til å lovprise den franchisen noe videre.

Nei, med fare for å angre i ettertid tror jeg kanskje rett og slett at valget må falle på 5. Canabalt. Ikke at spillet er det helt store, men innflytelsen har vært monumental, fra Robot Unicorn Attack til Tiny Wings, samt tusenvis av mer eller mindre kreative/vellykkede varianter på App Store. (Som generell representant for App Store-gullrushet kunne det selvsagt vært fristende å ta fram (for n-te gang) Angry Birds, hvis ikke det spillet hadde vært noe surrete skvip, men da lar vi det være med tanken.)

Åpen verden-spill av ymse varianter er for min del ikke lenger "viktige" i den forstand at Elite, Ocarina of Time, Outcast, GTA 3 og Morrowind etablerte vokabularet for lenge siden.

Andre definerende spill for generasjonen har vært Trials 2, Space Giraffe, Excite Truck, Drop7, Metroid Prime 3 og Deadly Premonition, men jeg har ingen god unnskyldning til å kalle noen av dem viktige. Til sist er det fristende å nevne Broken Age/Double Fine Adventure som kanskje det aller viktigste spillet denne generasjonen i den grad det lanserte Kickstarter som reelt alternativ for alternativ spillfinansiering, men spillet er jo ikke ute enda, så det teller kanskje ikke?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#33
Kan gjøre et forsøk jeg også. Dette er en objektiv liste i Sjutten-forstand, så selv om Farmville og Angry Birds så klart har gjort stor (om enn midlertidig) skade, kommer ikke de til å være på lista mi.

5: World of Warcraft - Jadda. Spillet som - til slutt - solgte meg på MMOs. Og, til slutt, gjorde meg lei av MMOs. Det jeg likte best i WoW var å dasse rundt og utforske aleine, queste litt dann og vann og finne nye områder og fiender. Det er fortsatt hovedappellen i MMO-spill, men jeg har ikke akkurat tid til det nå om dagen.
4: Gears of War og Dead Rising - Delt fjerdeplass siden Dead Rising var spillet som fikk meg på next-gen-bølgen, og Gears var spillet som sementerte konsollspilling/Xbox Live som et reelt alternativ til PC-spilling hos meg. Halo 3 kan også være med her, forøvrig.
3: Minecraft og LittleBigPlanet-serien - Selvskreven, siden Minecraft sementerte det som nå kalles "Early Access"-modellen. Og, vel, Minecraft har også gjort stor skade med tanke på at det nå er en greie å ha klossegrafikk og sandkassetjohoi gående. Ikke at det gjør så mye, da. LBP er med fordi det har en del DNA felles med Minecraft og fordi LBP må med på lista.
2: Fallout: New Vegas, Mass Effect-serien og The Witcher 2 - New Vegas fordi det viser at det ikke er så farlig om ikke next-gen-tjohoiet er helt på stell så lenge man har en detaljert verden og et fantastisk manus. Ja, og fordi det alene rettferdiggjør DLC-modellen siden det er den beste implementeringen av DLC jeg har vært borti. Sammen med Mass Effect- og The Witcher-spillene er New Vegas det beste RPG-spillet denne generasjonen, og RPG er den beste sjangeren.
1: Super Mario Galaxy 1 og 2 - Fordi de er Super Mario Galaxy, spillene som er så fantastiske at ingen andre har klart å lage noe i nærheten noensinne. Ikke en gang Nintendo selv. Så bra at de stæler plassen fra den beste sjangeren.

Honourable mentions er alle Zelda-spillene jeg har spilt og likt (dvs. alle som har kommet denne generasjonen), de er ikke med fordi Zelda har stått stille siden 1998 og har dermed ikke definert noe som helst siden da. Jeg er fortsatt glad i Zelda-spillene fordi de aldri har glemt den eventyrfølelsen som hekta meg da jeg var sju, men øh det hadde vært fint om de snart hadde satt ut på noen nye eventyr selv der nede i solens rike.
 
#34
Enig som bare det med 2 og 1, selv om mine problemer med å like Witcher 2 er veldokumenterte. Ville likevel dytta Skyrim der, siden det har perfeksjonert fantasy-RPGer.
 
#35
De spillene som har vært viktigst for meg personlig er nok Skyrim, Halo 4, Mario Galaxy 1 og 2, samt Bayonetta

Men det reflekterer kun min personlige smak :)
 
#37
Jeg er fan av Todd Howard sine spill men Skyrim virker som det første der de virkelig klarte å innfri på det aller meste av målene sine

mod: ingen grunn til å sitere innlegget over
 
#38
Fullstendig uenig i at verden i Skyrim føles tom. Man kan knapt røre på seg uten å snuble over en ny quest eller noe annet tjafs å styre med.
 
#40
Jeg er enig med Buggz. Skyrim føles tomt. Ikke i den forstand at det er lite å gjøre, for det er det opplagt ikke. Det jeg har problem med, er at verdenen føles statisk, kulissaktig og avhengig av at spilleren "vekker" verdenen til live. Den eksisterer ikke på egenhånd lizm.