Fem viktigste spill fra denne generasjonen!

#41
Alle Bethesda-spill har en følelse av å være litt teaterstykke som venter på å starte til du faktisk ankommer stedet. Jeg syns allikevel de lykkes i stor grad med å selge meg på verdenene og rollefigurene. Skyrim lykkes best av alle.
 
#43
Både Fallout 3 og Skyrim er jo forholdsvis "ensomme" spillopplevelser der mye av poenget nettopp er at det bare er du (eller avataren din) alene mot miljøet, naturen og omgivelsene. Det er i hvert fall slik jeg tolker de spillene.
 
#45
Både Fallout 3 og Skyrim er jo forholdsvis "ensomme" spillopplevelser der mye av poenget nettopp er at det bare er du (eller avataren din) alene mot miljøet, naturen og omgivelsene. Det er i hvert fall slik jeg tolker de spillene.
Det er slik jeg også tolker Skyrim, men det er også der det faller litt sammen for min del. Jeg tror opplevelsen hadde vært mer givende og interessant om Skyrim var like brutalt som landskapet og klimaet ga uttrykk for.
 
#46
For meg er Skyrim en uforbeholden suksess og jeg har sjelden levd meg så mye inn i et rollespill. Jeg syns også det er utrolig moro at Elder Scrolls plutselig ble et mainstream-fenomen etter å ha fulgt serien siden Morrowind.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#47
Edit: Etter Mopey sin post
Samtidig forventer jeg kanskje en middelalderverden som den Skyrim ønsker å levere føles mer levende enn Fallout 3 post-apokalyptiske setting.

Personlig er det no contest da jeg har brukt tredve ganger så mange timer i Fallout 3 som i Skyrim.

Edit igjen: Nå var vel også Oblivion en ganske stor kommersiell suksess?
 
#49
Edit: Etter Mopey sin post

Edit igjen: Nå var vel også Oblivion en ganske stor kommersiell suksess?

Oblivion var ikke i nærheten av å ha den mainstream-appellen som Skyrim hadde, og fremdeles har. Se på hvor mange sangcovere som er lastet opp på youtube, med flere millioner views. Skyrim har til de grader penetrert mainstream-kulturen. Vi snakker nesten Call of Duty-popularitet.

Edit: Sist gang jeg sjekka hadde salgstallet for lengst passert 10 mill.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#50
Dersom man har spilt tidligere Fallout-spill føltes Fallout 3 som en happy-go-lucky tyggegummiversjon av universet. Gameplayet og følelsen av å være alene i ødemarka fikk de til, men figurene og fortellingene ga meg ikke helt Fallout-følelsen. New Vegas fiksa mye på akkurat det inntrykket. Det samme kan på en måte sies om Skyrim vs Oblivion.

Bethesda tør ikke nok for å skape den brutale virkeligheten som ville vært toppen av kransekaka for mange; de gir spilleren for mye makt for lett. Mulig det er for å kunne nå ut til flest mulig spillere? Mods fikser veldig på dette, men er selvfølgelig avhengig av at man spiller det på en plattform som gjør modding mulig.
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
#51
Skyrim og Oblivion er jo rene inkrementelle oppgraderinger av serien, klarer ikke helt å se på dem som "viktige" i det større bildet her. Jeg kan kanskje strekke meg til at Oblivion kan nevnes som introduksjonen av ræva DLC på konsoll, noe vi fortsatt sliter med den dag i dag...


Ellers satt jeg og prøvde litt å lage min egen liste, men jeg kom bare fram til at jeg virkelig hater listeemner og at rangering bare er tull. Dog noen kommentarer har jeg jo. WiiSports er nevnt før, men jeg ville gruppert hele Nintendos blå-sjø-strategi, spesielt trifektaet WiiSports, Brain Training og Nintendogs. Jeg synes fortsatt det er litt uvirkelig hvor uhyre effektivt dette viste seg å være, men det sier vel kanskje litt mer om hvor inngrodd industrien var på den tiden (og kanskje fortsatt er?).

Portal ble godt diskutert tidligere, men det er virkelig The Orange Box (HL2:Ep1, Portal, TF2) som er stjernen her spør du meg. Episode 1 introduserte episodebaserte spill som en legit publiseringsmodell og TF2 er en utrolig suksesshistorie om hvordan man kan fornye og reintrodusere en gammel multiplayer-IP for et nytt publikum, samt hvordan man vedlikeholder communitiet i et sånt spill år etter år.

Oerhört nevnte Geometry Wars på XBLA som jeg tror er uendelig mye viktigere enn veldig mye annet nevnt her. Ikke bare var det med på å legitimere ren digital distribusjon på konsoller, det markerte også starten på den moderne indiebølgen.
 
#52
Er uenig at episodebaserte spill er så veldig legit, det er stort sett bare Telltale som har lykkes i å drive på denne modellen. Valve klarte det ikke. Ellers enig at Orange Box var en Big Deal (TM)

Edit: forresten kom ikke Geometry Wars på tampen av Xbox 1 sin levetid?
 
#54
Det er grusomt ironiskt at de bestemte seg for å følge opp Half-Life 2 med episode-baserte spill for å spare tid og for å unngå lange ventetider mellom spillene.

hmm....
 
#55
Geometry Wars: Retro Evolved kom ikke akkurat fra en indieutvikler (Bizarre Creations, folka bak Project Gotham Racing osv). De moderne indiespillenes "fødsel" henger selvfølgelig veldig sammen med oppblomstringen av Xbox Live Arcade, men da bør du heller finne en representant som overlapper i større grad. Braid, f.eks.

Og i forbindelse med XBLA kan man jo også nevne Shadow Complex, som viste – noe forut for sin tid – at velproduserte, trippel-A-aktige short'n'sweet spillproduksjoner absolutt har noe for seg. Hvem var det som kalte Shadow Complex "viktig" ved lansering? Jo, det var denna karen.
 
#56
Du kunne spille geometry wars fra et arkade kabinett når du gikk rundt i garasjen din på Project Gotham Racing 3.

Kan ikke huske å ha sett det spillet før 360 kom.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#57
Jøss, andre nevnte grunnene mine for ikke å ha med verken Geometry Wars eller Skyrim (for de som lurer så liker jeg begge veldig godt). For rekorden så var Geometry Wars med i PGR2, Retro Evolved-utgaven kom på 360 som standalone.

Angående Skyrim så kan jeg ikke med god samvittighet si nei til den mest overbevisende magisk viking-simulatoren som eksisterer, men det er et par divisjoner mellom Bethesda og Obsidian. Bethesda har for meg alltid vært OCD-geeksa som pakker spilla sine smekkfulle av dilldall, men som ikke ville klart å skrive en engasjerende historie om det så sto om livet (dette gjelder Fallout 3 også). Obsidian klarte å få meg til å bry meg om en bifigur i New Vegas til den grad at jeg måtte fram med juksekoder for å hindre at hun ble irriterings på meg (Brotherhood of Steel-subplottet, dere forstår). For min egen del så er et nytt Elder Scrolls-spill først og fremst en kontrakt mellom Bethesda og fansen på den måten at jeg føler meg sikker på at et par uker etter launch ligger alle modsene jeg kan ønske meg klare til nedlasting. Skyrim har i så måte overgått alle forventninger.
 
#58
Da var Gamer.no ut med sin liste:

http://www.gamer.no/artikler/feature-spillene-fra-2005-til-2013/154090

Bioshock
League of Legends
Gears of War
Wii Sports
Portal
Journey
Assassin's Creed
Uncharted
Super Mario Galaxy
Mass Effect
Braid
Angry Birds
LittleBigPlanet
Skyrim
CoD4: Modern Warfare
Minecraft

Uenig i Uncharted, Skyrim, og Mass Effect men ellers kan man vel argumentere greit for resten.

Uncharted var ganske nøyaktig 50/50-splitt mellom Gears of War og Tomb Raider, med kjipere skyting enn GeoW og veldig mye kjipere plattforming enn TR. Uncharted 2 kan man vel med mer hell kalle "viktig", siden det drev drømmen om spillhollywood mer enn noe annet spill denne generasjonen, men det er ikke nevnt. Skyrim på sin side kaller vel ikke Gamer egentlig "viktig" i teksten, de sier bare at det var mange som likte det veldig godt. Og det er jo sant.

Men ja, Mass Effect. Viktig? Hvorfor?

Jeg har masse kjærlighet å gi til Mass Effect, men av helt andre grunner enn de som blir nevnt. Dialogene i spillet er ofte oppstyltet og veldig drevet av behovet for eksposisjon, for eksempel. Gamer sier: "dialogene [er] fortsatt blant det aller beste vi har sett i mediet". De skriver også "det [er] umulig å komme bort fra det mangfoldige, velskrevne spilluniverset, fylt til randen av spennende kulturer og planeter." Nå spiller jeg faktisk Mass Effect (fortsatt) om dagen, og selv om det er mye veldesignede utenomjordiske raser, kan jeg ikke akkurat si at spillet byr på mange "spennende" kulturer og planeter. Det er masse planeter, men de er alle øde og kulturløse. Og å prise spillet for de moralske dilemmaene grenser til det komiske.

Jeg elsker Mass Effect til tross for hvor klønete det er på de fleste områder, ikke på grunn av dem. Jeg elsker den røffe følelsen av å utforske ødemarken, av å samle mineraler, av å skravere boksene på spillets lange liste med gjøremål. Jeg liker spillsystemene og absurditeten, jeg elsker scifi-musikken, stemningen, produksjonsdesignen (settene, rasene, skipene, bakgrunnene, fargebruken), og jeg har mye glede av hvor corny dialogene sitter ("Hei! Min personlighet er å representere denne filosofiske ideen!") og alle de pussige forsøkene på å lage "relevant" videospill – dilemmaene i spillet er underholdende, men det er fordi de er så klønete og corny, og fordi de gir deg valg (mao. rom til å utforske spillets utfallsgraf), ikke fordi de føles viktige eller troverdige.

Dessuten liker jeg fantasi-elementet Mass Effect forsøker å legge opp til, måten det insisterer på å la enkelte ting eksistere kun i mitt hode, og ikke på skjermen. Det er arvemateriale her fra de gamle tekst-RPG-ene, i den grad at Mass Effect fyller inn med tekst alle hendelsene Bioware ikke hadde råd til eller ønsket å visualisere. Type "Dette kan vi ikke vise deg med animasjon, men basically har du nå lært at slik-og-slik, og forresten er sivilsasjonen <sumtn> nå utryddet og oppdraget ditt her er over." Det minner meg om Fighting Fantasy og D&D, og det får meg til å føle meg litt som om jeg er tilbake på gutterommet rundt 1992, da vi laget våre egne teksteventyr i GW-BASIC.

Men å prise det for moralske valg og dialoger? Atte hæ?
 

Lodin

Der Waaaah
#59
Jeg er enig med alt untatt LOL, Angry Birds og COD. De har solgt mye, men de er ikke viktige på noe som helst vis.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#60
Ikke lest lista på ganer.no, kun det som blei kutta/limt inn her. Nå har jeg heller ikke veldig kjennskap om LoL og MOBA, men var det ikke LoL som lanserte genren mer eller mindre populært?
Ser faktisk både COD og Angry Birds veldig godt. Selvom man ikke liker det eller er gira på det, så har COD satt en bransjestandard innen korridorbasert manneslakt. Angry Birds satte jo mobilspill på kartet med et faens imperie, så å si at det ikke er et viktig spill i denne sammenhengen er litt fåfengt