Jess. Har vært riiimelig sliten i det siste så da blir det mindre tid til overskuddsprosjekter som f.eks. mulekalenderen. Jeg kan jo røpe at ingen har gjetta en dritt på kvissen ennå, så her er det fortsatt muligheter. Fram til i kveld (mandag altså) siden tirsdag er begynnelsen på fasiten. HINT.
Vi får plukke opp slakken med...
17. desember: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain!
Joda, det er mindre fokusert enn alle tidligere spill bortsett fra Peace Walker og Metal Gear Portable Ops. Nei, det er ikke en dritt å finne i 90% av områdene i spillet (omtrent). Joa, jeg hører historien er ræva etter hvert (har ikke kommet lengre enn at jeg skal finne Quiet).
Men altså,
systemene. Vakt-AI-en er vel ikke spesielt mye mer enn en detaljert state machine og masse navmesh, men jeg er solgt. Hele spillet er igrunn bare å bryne seg på et vanvittig omfattende og granulært AI-nettverk, og det er bare sååååå tilfredsstillende når du klarer å renske et helt område uten å bli tatt. Noe som skjer cirka en av hundre tusen ganger når jeg spiller, for jeg er sykt dårlig i spillen. Men det er fortsatt dønn moro.
Og all den tomme ødemarka? Veit du, hele poenget med den er at den
er der, og skaper kontekst til alle vaktpostene, festningene, landsbyene, palassene osv. som du skal infiltrere. Ett eller annet sted ute i ørkenen er det en ruin av et jævla palass og klokka 20:00 kommer en vaktpatrulje til å kjøre derfra mot depoet seks kilometer nord, utføre et oppdrag (jeg har sjekka, og oppdraget er stort sett alltid "stå stille i et rom i fem minutter"), og så kjøre ned igjen. Noe som, i teorien, betyr at du kan rigge den jeepen med C4, vente på at den skal kjøre runden sin, snike rundt og redde fanger og samle loot, og så - rett før jeepen kommer tilbake - starte et sabla rabalder rundt innkjøringen til basen. Og så skygge banen og detonere sprengladningene akkurat idet soldatene du har terga svermer rundt kjerra.
Det kommer mest sannsynlig til å både funke som planlagt, gå til hælvete og forårsake noen utilsiktede bieffekter, samtidig. Og det er noe av gleden med MGSV. Det er både en destillasjon og en ekstrem utvidelse av snikeparadigmene etablert gjennom de tidligere spillene, og det finnes ingenting annet som kan måle seg.