fett hesten´s mulekalender

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#43
OK, jeg har en ide til et ekstraspørsmål som kommer på SELVESTE JULAFTEN og vil gi flere mulighet til å bli med. Hvis noen gidder, da.

TOPP 2!!! 23. desember: Undertale!

Seff. Skrev jo en del om dette tidligere, men vi tar gjerne en runde til.

For det første: Undertale er det mest videospillete videospillet jeg har spilt på aldri så lenge. Det er masse meta-greier, men det føles aldri forced fordi du lærer ganske tidlig at alt i spillet henger sammen og sånn skal det være. Musikken henger sammen med grafikken henger sammen med brukergrensesnittet henger sammen med mekanikkene henger sammen med systemene henger sammen med historien. Stort sett alt man forventer at et spill inkluderer, er blitt naturlige bestanddeler og en integrert del av opplevelsen på en måte jeg ikke har sett før. Dette er, for meg, den store Greia Undertale gjør, og årsaken til at det er det nest beste spillet i 2015.

For det andre: Historien er kanskje grunn og (til dels) forutsigbar, selv i sin uforutsigbarhet, og figurene blir aldri mer enn typer og innimellom mindre enn selv det (minst et par er bare interaktive memes), MEN alt er så godt skrevet og karakterisert at man fint tilgir. Selv den ultra-dorky og innmari lite sannsynlige kjærlighetshistorien som tar fokus etter hvert føles ålreit å være med på fordi du får umiddelbar sympati for figurene (litt fordi de er manipulativt skrevet, seff). Og... vel, å si noe mer her blir spoilery, men dette er igjen bare et utgangspunkt for en ny, aldri tidligere sett vri på velkjente spilltroper. Det er innmari smart laget, dette her, og det blir bare smartere jo lengre du kommer.

For det tredje: Spill dette da vel hva er gæærnt med deg.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#45
Aner ikke hvorfor eller hvordan, men det har gått meg hus forbi at dette var noe annet enn bare en nedtelling. Blargh
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#46
Må følle me vettu. Følle me. Heh.

Men ja, kombinasjon av selskap til dritseint hver kveld pluss varierende grader av slitenhet/matkoma har sørga for en liten pause. I morra kanskje? Dvs. i dag. Da kommer det ENDA EN KONKURRANSE som blir skikkelig ræva men drit i det.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#47
Eller bare nå, da.

TOPP 1!!!!!!! 24. desember (heh): Bloodborne!

Til ingens overraskelse. Bloodborne er spillet jeg kjøpte meg en PS4 for, det første spillet jeg har orka å grinde meg til platina i siden Nier, og det nest beste Souls-spillet.

For dere som ennå ikke har funnet ut av hva Bloodborne går ut på, så er det veldig enkelt sagt en utforskning av de samme systemene som i Dark Souls; vanskelige men rettferdige utfordringer, intrikat og minneverdig områdedesign hvor alt er unikt og de fleste veier kveiler seg tilbake til et tidligere område, og - kom jeg akkurat på - det mest intense, medrivende og opprivende (i bokstavelig og billedlig forstand) kampsystemet noen sinne. Bloodborne fjerner helt sword-and-board-tryggheten du hadde tidligere i Souls, men gjør til gjengjeld figuren din mye kjappere og mer kapabel uavhengig av hva du kler henne i. Samtidig fjerner det bredden i Souls' tradisjonelle våpenutvalg, og går isteden i dybden på noen få, utvalgte og omhyggelig designede våpen.

Etterhvert som du blir dreven på timing både av fienders og dine egne angrep, klarer du å få til noen helt utrolige kombinasjonsangrep. Oppgraderingssystemet er også strømlinjeformet og lar deg enkelt tilpasse våpnene dine etter situasjonen. Det eneste jeg ønsker meg, er at man kunne lagret ulike sett med Blood Gems og byttet mellom dem etter behov (bare smell på en lang cooldown for å unngå misbruk). Kombinasjonsangrepene dette spillet lar deg boltre deg med er av typen hvor du kan gølve en dækel med en laaang kombostreng, se ditt snitt til å lade opp et Charge Attack fordi du føler at du rekker det før neste angrep lander, og så bare fullstendig ruinere den du treffer med sverdet ditt, som for anledningen er plassert i slira og dermed er blitt like langt og tungt som en voksen mann. Eller kanskje du vil bruke sverdet som kan klinkes fast i ei diger fuck-off slegge, spydet med sagtaggete blad og påmontert hagle, piske-spaserstokken, et digert kjerrehjul med kniver på, osv. osv.

Bloodborne er forøvrig også det skumleste og mest creepy spillet jeg har spilt i år. Frenzy er en egen stat du har som stort sett bare betyr "fy faen du er så jævlig ute å kjøre". Når du får høy nok Frenzy mister du mesteparten av livet ditt (eller resten, hvis du er litt skadet), og hvem klarer å gjette om dette blir utnyttet mot slutten av spillet? Det er en fiendetype som for det første ser så grotesk ut at bare synet framkaller en fysisk reaksjon, men i tillegg får du Frenzy bare av at de ser på deg. For å få tak i den gjeveste droppen i spillet, må du dykke ned i selve hjemstedet til disse skapningene. Det er årets kjipeste (men på en god måte) spilløyeblikk i 2015.

Det nest beste spilløyeblikket i 2015 var da jeg drepte sistebossen for siste gang og kunne innkassere et platinatrofe.

Det beste spilløyeblikket i 2015 kommer i en annen tråd, selv om det ligner ganske mye på det nest beste.

Så ja, god jul! Nå er det jo julaften så dere skal vel spise middag og åpne pakker hehe kos dere da.

Konkurranse når jeg har blitt edru.
 
#48
Denne posten er en placeholder for dem som mest føler for å brofiste denne tråden som helhet.

Trampeklapp til Fetthesten, oppdaget denne tråden først nå men fortsatt digg med så mye god lesning.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#49
Men ja, da er det tid for en



KONKURRANSE. Sånn, da fikk alle det med seg.

Konkurransen går fram til æh tredje januar fordi det er siste dag før jobbings. Oppgaven er ganske enkelt å anbefale meg noe jeg burde spille som jeg ikke har prøvd. Utfordringen er at det er bøttevis med spill jeg HAR prøvd som IKKE er med på lista. Da er det sånn at du kommer med maks fem forslag på PM og så får du ett lodd for hvert forslag jeg ikke har prøvd. De som gadd å tippe i den forrige kvissen får ekstra lodd for sine riktige forslag. Vinneren får gavekort pålydende ??? kronasjer til den spilltjenesten de ønsker (PSN, XBox Live, Steam, Nintendo eShop, garantert lovlydige russiske gråmarked-sider osv.). Spørsmålstegnene byttes ut når jeg ser hva som er praktisk men hallo gratis penger.

Kjempebra konkurranse, nå var jeg flink.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#51
Jævlig lite, det er hva som skjera. Totalt har tre ulike personer svart noe på de til sammen to rundene av denne konkurransen, så dette kan vel bare kalles en heidundrande suksess. Skal prøve å få tid til å konkludere noe i morra.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#52
Men et spill du ikke har spilt er så vagt lzm, og man vil ikke anbefale No dritt heller. Så da begynner man å gruble fælt, men ikke på den kunnskapsmåten, men den derre: hmmm. Hva med dette da? Neeeeeei det har han jo seff spilt. Også blir det en slags slitsom prossess også tenker man. Jada. Svarer i kveld, men så blir ikke tråden bumpet av noen andte heller så da glemmer man det
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#53
Slime Rancher.

Er i pre-alpha (men mer stabilt enn noen AAA-tittel i 2015), men det er noe med det som kiler både Harvest Moon og Animal Crossing.

FPS med en støvsuger-ish greie som suger inn diverse slim, frukt/ grønnsaker/ høner og bæsj. Bæsjen selger du for cash. Og man lager en gård for å ha slimebe der. Er også et utforskningsaspekt der man tasser rundt i tegneserieaktige omgivelser som er herlig fargerike.

Man bygger åkre, hønsehus, bur, etc og oppgraderer disse. Man får mulighet til å trade (som mini fetch-quests) og det er et slags aksje-system der verdien på de forskjellige bæsjetypene varierer fra døgn til døgn i spillet

Personlig elsker jeg det greine der. Kjøper du spillen får du alpha'en på kjøpet. Måtte ut med ca 189,- for det, men verdt hver krone.

 

ganon

The Boshy
#54
Jævlig lite, det er hva som skjera. Totalt har tre ulike personer svart noe på de til sammen to rundene av denne konkurransen, så dette kan vel bare kalles en heidundrande suksess. Skal prøve å få tid til å konkludere noe i morra.
Det er ikke bare bare å få med folk på konkurranser her på bruket, ta det fra en med erfaring ;) Men jeg håper at du ikke gir opp håpet helt enda! Noen av konkurransene jeg har holdt slo ikke an, men Jeg fikk veldig mye tilbake for julekalenderen i form av herlige gjett og dyptgående analyser (Takk Terje). Legg gjerne ut svarene du har fått her i tråden så alle kan sjekke de ut :)