[X360] FEZ (nei, ikke flyplassen i Marokko)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#1
Ellers da? Fez kommer som kjent i løpet av april, og alle hjerter gleder seg (eller bør, iallfall). Alle Arcade-spill må jo ha et cover-bilde, og hvem er det som har tegna cover-bildet til Fez? Jo, Bryan Lee O'Malley.



Hvis noen lurer på hva annet Bryan Lee O'Malley har gjort, så anbefaler jeg å sjekke ut tegneserien Scott Pilgrim.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#3
Fredag den trettende er også Fezdag den trettende (oi så du den eller), dvs. at Fez kommer til Xbox Live Arcade i løpet av dagen. Hvis skolten din ikke er klar ennå, kan du jo lese hva gamer av europeisk art synes spoiler 10/10 som forventet. Gler mæ ja.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#4
Siden Fez er et sånt spill som Yetipants kommer til å skrive mye om får det liksågodt egen tråd.

1UP har anmeldt spillet og de sier det er veldig bra, men buggy som bare helvete:
It doesn't help that Fez's reach often exceeds its grasp on a technical level. It's easily the glitchiest game I've played on my 360... and yes, I played Skyrim on my 360. Even if you overlook the occasional hard freeze or loading screen hangup, Fez is littered with bugs both large and small. Any kind of interactive item Gomez can pick up is bound to give you fits, whether it's bombs that refuse to budge or boxes that move when you don't want them to (or simply vanish from the game when you stack them). Entire areas of the world map disappear when you're trying to plot a route from one location to another, forcing a reload.
 
#6
Har vært interessert i dette siden det ble vist frem for... 2 år siden? Føles slik. Er det bare XBLA?
 
#8
Hum, merker at eg hadde hatt mest lyst på dette spelet i portabelt format, så eg står over så lenge. Men det ser flott ut, ingen tvil!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#10
Dette er meg nå:



Dettane er godsaker ass. Som Lodin nok har funnet ut, er det lett å gå litt surr i hvor man har vært og ikke vært, men greia er at det ikke er så himla farlig. Var på et stilig sted hvor det var mange svevende øyer ute og gikk, og så fant jeg det jeg skulle ha og ville tilbake, og så tenkte jeg "æsj må jeg dra hele den lange veien tilbake" og så begynte jeg på det og så var det like artig som å dra dit jeg akkurat hadde vært. Fant en ny hemmelighet også.

Men ja, Fez er da et 2D-plattformspill som egentlig er i 3D, dvs. at du (etter en kort intro) kan rotere verden slik at du kan se den fra en annen vinkel. Plattforminga er alltid 2D, men siden verdenen er tredimensjonal kan du få fire ulike perspektiver på samme scene, slik at du hele tiden bytter fram og tilbake. Forvirrende i starten, men etter kort tid lærer du deg å bare gå med strømmen og da er du i sonen. Fez har ingen fiender eller feller, bare plattformhopping og klatring; hvis du tryner, respawner du der du hoppa i døden. Det er sånn skikkelig kosespill, med andre ord. Fet musikk også.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#11
Hvor mye cash-money er det for spillen?
 

Lodin

Der Waaaah
#12
800 morrobukker.
Og jeg er egentlig ikke så :psyduck:, konseptet er bare litt mye å sette seg inn i. Når man åpner kartet første gang og bare woah, men så viser det seg at det er totalt logisk og ganske genialt. :p
 
#13
Så er det NOEN ord om å gi ut dette på noe annet enn ecks backsen?
 

Lodin

Der Waaaah
#14
PC og PS3 er blitt hinta om ja. Tipper porter allerede er så godt som klare, men MS sitter på eksklusivitet.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#15
Hvis det jeg gløtta halvveis på i credits stemmer, er Fez programmert med XNA og da tar PC-porten tre sekunder å lage (ok da, litt mer hvis du skal ha støtte for tastetur og flere oppløsninger og sånt). PS3-port, derimot, blir litt verre.

Uansett, har spilt noen timer til nå, og... vel. Det er latterlig pent, og siden det eneste du faktisk gjør er å dille rundt og samle små kuber, er det utsikten og brettdesignet som i praksis utgjør hovedopplevelsen. Kartet ser dritkomplekst ut i starten, men du fersker greia ganske fort; det er også massevis av teleportspeil som lar deg komme dit du vil raskt. Jeg liker at selv om du finner alle kubene og kubebitene i et område, så er det ofte noen hemmeligheter igjen å finne der, også markert på kartet. Aner fortsatt lite av de hemmelige kodene og språkene som er spredd rundt; har funnet noen hint, men aner at det er noen pickups jeg må ha som jeg ikke har funnet ennå. Liker at det er mer å gjøre enn bare å samle, liksom.

Og så har vi det jeg absolutt ikke liker. Når du har plukka opp stæsj et sted, dukker det ofte opp svarte kuber som fungerer som høl i verdenen; kommer du borti en sånn suges du inn, og må prøve igjen. Jeg fatter at det er ment som en pådriver, for å få deg til å utforske andre steder, men i praksis blir det mest en meningsløs greie som sier at jeg ikke får lov til å dille der jeg har lyst. Det er liksom greia med Fez, å loffe rundt og se på saker mens man hører på fin musikk, og da ødelegger de bare opplevelsen uten å gi noe tilbake. Noen steder kan du manøvrere rundt dem; andre steder sperrer de ganske enkelt veien slik at det er noen ruter som blir avskåret, og det liker jeg ikke.

Uansett, det er også det eneste jeg ikke liker. Angående glitcher og sånt er det eneste jeg har opplevd på ca. fem timer at spillet hakker og harker litt når det skal laste inn nye områder (det er en stilig svosje-animasjon når du går fra ett område til et annet som er direkte tilknyttet), og ved ett tilfelle var området jeg skulle til helt lilla fram til jeg dukka opp der. Så, ikke noe verdt å nevne hittil, iallfall.
 
#16
Opplever massevis av bugs under de overgangsanimasjonene mellom øyer. Det lugger kraftig, jeg ser ofte at assets loades inn og ut og noen ganger kutter det over til en kort loadingskjerm rett før kamerakjøringen er over. Alt dette oppå hverandre blir en clusterfuck av styggheter og er en STOR blemme på et ellers helt nydelig spill og det gnager ganske mye for meg ihvertfall. Spillet eier, men jeg vil anbefale alle med et snev av tolmodighet til å vente på PC-versjonen evt. en patch.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#17
Gammal eller ny Xbox?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#19
Hm. Har en slimete Xbox selv, som vel er omtrent ett år gammal nå. Litt rart at det tydeligvis er såpass store ulikheter ute og går.