Hvis det jeg gløtta halvveis på i credits stemmer, er Fez programmert med XNA og da tar PC-porten tre sekunder å lage (ok da, litt mer hvis du skal ha støtte for tastetur og flere oppløsninger og sånt). PS3-port, derimot, blir litt verre.
Uansett, har spilt noen timer til nå, og... vel. Det er latterlig pent, og siden det eneste du faktisk gjør er å dille rundt og samle små kuber, er det utsikten og brettdesignet som i praksis utgjør hovedopplevelsen. Kartet ser dritkomplekst ut i starten, men du fersker greia ganske fort; det er også massevis av teleportspeil som lar deg komme dit du vil raskt. Jeg liker at selv om du finner alle kubene og kubebitene i et område, så er det ofte noen hemmeligheter igjen å finne der, også markert på kartet. Aner fortsatt lite av de hemmelige kodene og språkene som er spredd rundt; har funnet noen hint, men aner at det er noen pickups jeg må ha som jeg ikke har funnet ennå. Liker at det er mer å gjøre enn bare å samle, liksom.
Og så har vi det jeg absolutt ikke liker. Når du har plukka opp stæsj et sted, dukker det ofte opp svarte kuber som fungerer som høl i verdenen; kommer du borti en sånn suges du inn, og må prøve igjen. Jeg fatter at det er ment som en pådriver, for å få deg til å utforske andre steder, men i praksis blir det mest en meningsløs greie som sier at jeg ikke får lov til å dille der jeg har lyst. Det er liksom greia med Fez, å loffe rundt og se på saker mens man hører på fin musikk, og da ødelegger de bare opplevelsen uten å gi noe tilbake. Noen steder kan du manøvrere rundt dem; andre steder sperrer de ganske enkelt veien slik at det er noen ruter som blir avskåret, og det liker jeg ikke.
Uansett, det er også det eneste jeg ikke liker. Angående glitcher og sånt er det eneste jeg har opplevd på ca. fem timer at spillet hakker og harker litt når det skal laste inn nye områder (det er en stilig svosje-animasjon når du går fra ett område til et annet som er direkte tilknyttet), og ved ett tilfelle var området jeg skulle til helt lilla fram til jeg dukka opp der. Så, ikke noe verdt å nevne hittil, iallfall.