FFVII-guidene

#21
Opprinnelig skrevet av Egle@17.04.2004, 20.47
Gleder meg også til fortsettelsen din GarlandG.

Men når kommer deres (Solitz og Sisamez) fortsettelser da?
har hatt problemer på den fronten for tiden, siden min stasjonære gamle hulk ikke befinner seg i samme hus som PS2en... og den bærbare har vært til reperasjon.. og....jeg har ikke hatt tid... Men den kommer, stol på det...
 
C

cloud_fan

Gjest
#22
Ehhh.... jeg skjønte ikke dette helt, gjennomføre spillet på level 28?!

Je var jo over level 80, eller har jeg misforstått dere, for hvis du bare trener 3 karakterer får de andre høyere level uansett! :nirvana: :confused: ^_^ :svette:
men bra jobba! :kos:
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#24
Stemmer nok det ja. Prøv utfordringen hvis du synes spillet er for lett.

Har forresten startet å skrive en ny guide nå. En Speed Walkthrough. Denne gangen på engelsk. Hjelp. Som sagt så er ikke jeg noen mester i å skrive på dette språket. Har litt vanskeligheter med å uttrykke meg riktig og slik, men så lenge folket forstår guiden, går det nok bra. Har sett guider med mye værre engelsk enn min.

For de som lurer på når jeg skal fortsette på universalfilguiden, så kan jeg fortelle at det kommer til å skje i sommer. Har utsatt det helt siden februar nå, for jeg har rett og slett ikke hatt orket. Har hatt mange andre spill å spille og slik. Men den kommer, det lover jeg. Jeg begynner aldri på noe uten å fullføre det.
 
#25
fett at du skriver walktrough GarlandG :tommelopp: .. respekt.. bruker ikke walktrough jeg når jeg spiller FF spillene.. mendet er til STOR hjelp til de som bruker det... har ikke leita noe spesielt etter walktroughs til FF, men har aldri sett en på norsk før.. skal kanskje prøve og bruke den walktroughen når jeg runder FF VII for 5 gang :D

men når jeg spiller i FF VII så har jeg alle limit break'ene til Cloud.. og jeg har fått tak i all creation til han.. men jeg får den ikke til og funke.. han sier bare at den ikke har noe med han og gjøre.. har ikke fått den eneste gang av 4...


LotR & Final Fantasy Forever
 
#26
Opprinnelig skrevet av lotrfan@30.06.2004, 20.02
men når jeg spiller i FF VII så har jeg alle limit break'ene til Cloud.. og jeg har fått tak i all creation til han.. men jeg får den ikke til og funke.. han sier bare at den ikke har noe med han og gjøre..
All Creation er Yuffies beste limit break, så den har ikke noe med Cloud å gjøre.
 
#27
Hallo GarlandG!

Du husker meg kanskje fra GameFAQs (for et halvt år siden da vi snakket om low-level FAQen din).

Uansett; Ser du har oppdatert den en del! Som jeg har sagt før: Supert arbeid.

Har enda ikke fått brukt den da.

PS: Som du sikkert vet finner du mine guider (for det meste kart) på GameFAQs, IGN, NeoSeeker og GameSpot hvis du har lyst til å ta en titt ;) (tror ikke jeg har laget noe mer enn to nye kart til FFX).

Holder for tiden på med en SSBM Guide da. Lages både i en HTML-versjon og i en .txt versjon.

Lykke til med supert arbeid!
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#28
Heisann!

Jepp, husker deg fra Gamefaqs, og jeg husker godt FFX-guiden din. Kjempeflott arbeid det også. Ser den er på 1787k nå. Ikke rent lite det. Den jeg hadde lagret på maskina mi var ikke på mer enn 1300-og noe.

Uansett, takk for positiv tilbakemelding. Nå for tiden jobber jeg med en Speed Guide, og den vil være oppe på Gamefaqs i løpet av måneden. Helst i løpet av en uke.
 
#29
Høres bra ut!

Engelsk er langt i fra min sterke side så jeg får holde meg til normale FAQs, Walkthroughs og kart inntil videre.

Gleder meg til å se den nye guiden din ;)
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#30
Hehe, engelsk er ikke min sterke side heller, men jeg har gjort mitt beste. Sikkert en del her som vil fnyse av det, men det skal da være forståelig. :p Vi finner ihvertfall ut det om Gamefaqs godtar guiden.
 
#31
Det er ingen stil man skriver når man skriver guider. Det eneste viktige er at man forstår det som står. Var ikke den ene guiden din først på engelsk?

Jeg har EN guide som ikke er kart på engelsk, og det er en butikkliste til FFX-2 o)..

Holder fortsatt på med SSBM-guiden min. Håper på rundt 500 kB, men regner ikke med så mye mer enn 100 siden jeg er ganske lat for tiden. Lager den i HTML også :D. Lager også en MS-Paint guide da...
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#32
Opprinnelig skrevet av ABlaster@02.07.2004, 18.53
Det er ingen stil man skriver når man skriver guider. Det eneste viktige er at man forstår det som står. Var ikke den ene guiden din først på engelsk?
Nettopp. Jeg garanterer at alt som står i guiden er forståelig. Er en fyr som tester guiden, og han har ikke klaget på språket enda. Han har ikke engelsk som morsmål selv, men uansett har han ikke klaget. Ingen av guidene mine har vært på engelsk før nei. Dette er den første.

Regner med at denne vil bli på omtrent 200 kb. Da skal den være så komplett som mulig.
 
#33
Da blandet jeg deg enten med Wingly eller han andre guideskriveren fra GameFAQs.

Det finnes alt for få av de norske guideskriverne. Det er morsomt å skrive guider!

Vet bare om fire stk (gjennom godt over et år som guideskriver over nett).

Det var en annen norsk under nicket "CuBiC" som også skrev guider, men han gjorde det vist på engelsk (skilled innefor faget da). Han har heller ikke skrevet særlig mye (en liten guide til et ubetydelig spill tror jeg det var).

Hvor mange vet du egentlig om som skriver norske guider/FAQs?

Det er i det heletatt veldig få norske guider i butikkene eller på nett hvis du medregner de som er laget av proffe folk som får betaling.

Spør du meg er det ikke bortkasting av tid ettersom du lærer omtrent ALT om spillet bare ved å skrive om det (tro meg når jeg sier dette. Ingen e-mails angående FFX har satt meg fast enda.. og jeg har fått godt over 50 til sammen). For ikke å snakke om den rene gleden under skrivingen. Reisen mot slutten av Walkthroughen.. ahh. Og i det heletatt gleden når du er ferdig med det! Se hvordan folk hyller deg for resultatet. Se hvordan e-mailsen strømmer inn. Virkelig føle du har brukt tiden til noe nyttig!

Det er omtrent like gøy å skrive guider til et spill som det er å spille det ofte. Du går sakte men sikkert gjennom spillet mens du tar notater til guiden din og virkelig føler eventyret enda sterkere kanskje enn det du ville gjort under en vanelig gjennomgang.

Du lærer jo også et par faglige ting av å skrive guider. Både bedre til å skrive blir man, og raskere på data.

Du bruker tiden bedre under guideskrivingen enn det du gjør under selve spillingen! Alle spillere bør prøve ut det å skrive guider. En guide du bruker et par uker på kan sette opp et par hakk i livets lys i flere år!

*puster dypt inn og kommer tilbake fra drømmeland*

Så.. GarlandG. Hvor finner man egentlig guidene dine? hvis ikke du skriver dem eksklusivt for noen/noe bør du sette dem ut der flest mulig kan se dem. Jo flere som leser guidene dine, jo mer var arbeidet verdt :tommelopp:

IGN er verdens største spilleside, men de kontakter deg kanskje hvis du gir guidene til GameFAQs (som ligger på andreplass). Hvis du legger dem på GameFAQs kommer den også på GameSpot som er en gigantisk side. Hvis den er på noen av disse kan det også hende NeoSeeker kontakter deg. Jeg la ut FFX-guiden min på EN side (GameFAQs) og nå har hvertfall rundt ti sider klart å få fatt på den! (en del av dem har tatt uten lov, men jeg orker ikke bry meg). Hvis du faktisk får en e-mail av IGN hvor de trygler om guidene dine (som på meg) kan du spørre om et gratis IGN-medlemskap for en stund. Dette har virket for mange! Og guidene til de det har virket for har heller ikke vært eksklusivt for IGN. Hvis du bestemmer deg for bare å skrive engelske guider kan du også gjøre det i HTML og skrive eksklusivt for IGN (da du får betaling for guidene i tillegg til nye spill du skal skrive for). Uansett vet jeg ikke så mye mer enn det jeg har hørt ang. det siste.

Poenget er vel bare det at guidene blir mer brukt da, men jeg vet ikke om du allerede har gjort noe av dette da. Når du først skal lage guider bør du la flest mulig se dem!

Arbeidet er langt i fra ferdig når den er ferdigskrevet har jeg funnet ut.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#34
Først og fremst, jeg er helt enig med alt du sier om at det er morsomt å skrive. Det er det absolutt, og mange flere burde prøve det. Jeg har lært noen ting jeg ikke kunne fra før da jeg utforsket FFVII ned til det dypeste. Nå har jeg bare gjort ferdig disc 1 av universalfilguiden min, men jeg skal fortsette ganske så snart. Er ferdig med disc 1 på speed guiden også, så jeg nærmer meg ferdig med den. Utrolig moro med positive tilbakemeldinger også. Det øker ihvertfall lysten til å skrive. Mye bedre å skrive når man vet at folk setter pris på det man gjør.

Bortsett fra de du nevnte, vet jeg ikke om mange norske guide-skrivere. Eneste er vel solitz, som skriver universalfilguide til Kingdom Hearts. Sisamez begynte på en FFIX-guide, men hvem vet hva som skjedde med det prosjektet.

Guidene mine er enda ikke å finne på noen bestemt side. Jeg har en ferdig guide nå i dag, og det er en low level guide til FFVII. Denne skal jeg muligens skrive om enda en gang, men det blir i fremtiden. Det går nemlig an å få enda mindre EXP enn det jeg sier i guiden, men det er fremdeles en god guide som den er nå.

Gamefaqs sier at de ikke godtar in-depth guider, som mine guider er, på andre språk en engelsk, så jeg vet ikke om jeg får opp mine norske guider der. Interresant dette med IGN iallfall. Hadde vært bra om flere kunne lese guidene. De tar norske guider på IGN også altså?
 
#35
Nesten alle tar norske guider (Gamespot, Neoseeker, GameFAQs, IGN, FFHangout++). Er klar over at GameFAQs ikke tar in-depth-guider, men de bør seriøst gjøre et unntak denne gangen. Hvis du ser til Zelda: Ocarina of Time er det et par Svenske in-depth-guider hvis ikke jeg husker feil.

Disse var postet før reglene var fullt så strenge som de er nå, men du MÅ jo ikke nevne at det er en Low-Level-guide? Jeg mener; reglene brytes ikke med tanke på at det er en Walkthrough, bare med en liten vri. Å skrive "FAQ/Walkthrough" som type er faktisk helt rett. Hvis CJayC finner det ut og egentlig ikke godtar det er jeg sikker på at han lar guiden din stå. Det VERSTE som kan skje er at han fjerner den fra siden (noe jeg er 99% sikker på han ikke gjør).

De fleste har jo allerede fullført Final Fantasy VII. Det er ikke fullt så brukbart med normale Walkthroughs lengre. Alt de snakker om på FF7-forumene er slike utfordringer som du skriver guider til. Det dumme er at GameFAQs nå har en ny administrator fra CNET som BARE følger reglene uansett! Derfor er det ikke sikkert du får den inn hvis du skriver at det er en "Low Level Guide".

Jeg ville prøvd uansett. Enten det er med "FAQ Walkthrough" eller om det er med "Low Level Guide" du prøver får du uansett ikke straff 1000% sikkert.

Det kan hende CJayC blir mer glad for denne typen enn en vanelig Walkthrough (som allerede finnes på Norsk der).

Hva jeg vil anbefale deg: Prøv å send inn guiden din der du er 100% ærlig på alt (der du velger å skrive "Low Level FAQ/Walkthrough"). I notater til administratoren kan du skrive at guiden din ikke er ute noen steder og at dette er en FULL gjennomgang av spillet i siste versjon i motsetning til den andre norske guiden som allerede er ute.

Winglys og min guide var ikke en gang ferdige da de ble postet på siden. Du fortjener kanskje enda mer å få opp guiden din der!
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#36
Jeg får prøve å være helt ærlig på det. Liker best det. Men jeg tror jeg skal vente til jeg har skrevet om guiden min til LAEPC (Lowest Amount og EXP Possible Challenge) Walkthrough. Det er ingen som har noen slik guide der enda, så da kan jeg få den inn på engelsk også.

Har tenkt å gjøre ferdig speed guiden min i dag og muligens sende den inn. Den kommer nok inn uansett, siden det ikke finnes noen slike guider der fra før.

Uansett, Wingly kaller seg Yevon på dette forumet her, og han er her støtt og stadig. Vet ikke om han har planer om å gjøre ferdig guiden sin, men det kan han muligens besvare selv hvis han kommer over dette emnet her.
 
#37
Okay.. så han er Yevon ja. Så et innlegg av han ja. Han har en avatar med en merkelig alien-baby på tror jeg det var. Noe sånt.

Uansett skulle jeg kanskje skrive ferdig FFVII-guiden hans en gang. Hvertfall skrive en del av den (noe jeg fikk tillatelse til).

Kunne vært morsomt med en guide skrevet av tre norske forfattere også (han fullfører sin siste del, jeg tar midtpartiet og du kunne tatt resten). Dette er bare en merkelig drøm som sikkert ingen av oss gidder å tenke noe mer over. Selv om jeg liker tanken.

Da måtte så klart du og Wingly/Yevon blitt med på det ^_^

Uansett så lurer på en liten ting: Hvor mye skriver du i strekk egentlig? hvor mange kB eller sider eller % av spillet skriver du egentlig på en dag? Du virker som den mest ivrige skriveren av oss nå til dags GarlandG.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#38
Det varierer egentlig etter humøret. Noen ganger skriver jeg bare litt for å komme videre, mens andre ganger klarer jeg ikke å legge det fra meg i det hele tatt. Denne speed guiden begynner det å bli sånn med at jeg bare vil bli ferdig, og at jeg mister litt motivasjon, men jeg avslutter alltid noe jeg har begynt på.

Kunne sikkert vært interresant at alle bidro til en guide, men vi får se om det blir noe av. Måtte isåfall blitt en stund til. Jeg kommer til å legge fra meg spillet en god stund etter at jeg har gjort ferdig de guidene jeg har planlagt nå.

* Universalfilguide (omtrent halvferdig, tror jeg)
* LAEPC (Lowest Ammount of EXP Possible Challenge) Walkthrough (ikke startet, men jeg kan ta mesteparten av infoen fra den vanlige Low Level guiden)
* Low Level No Materia Walkthrough (ikke startet)
 
#39
Yup,.. og hvis det hadde blitt noe av hadde sikkert jeg vært klar enda senere enn deg også siden det er mye som skjer nå.

Men hvor mye har du egentlig spilt FFVII?

Jeg så på (og holder på med) testen din. Hvis du har kunnet det du sa i hodet beviser det at du virkelig vet mye om FFVII. I det heletatt er utfordringene i guidene dine ganske syke også. Kan forestille meg du har spilt spillet mye.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#40
Tok alt fra hodet bortsett fra noen av sitatene. Hadde jeg tatt testen selv, ville jeg nok klart alt bortsett fra et par sitater og noe scramble. Mulig jeg lagde scramble-delen for vanskelig, men det er slik at når man lager scramble selv, ser det så altfor lett ut. Hittentil har ingen klart noe på vanskelig. Jeg hadde også vært litt usikker på spørsmålet om hvem som holder til i 4. etasje i Wutai Pagoda. Jeg tok bare spørsmålet ut av det blå, men måtte sjekke svaret for å være sikker.

Jeg har spilt FFVII 17 ganger. Med denne gjennomgangen og den jeg har begynt på på universalfilguiden blir det 19. Jeg tror det er dette spillet jeg har spilt mest, men Metal Gear Solid var det jeg hadde spilt mest før, med 60 gjennomganger.