Jeg ble ferdig med det her om dagen, og jeg har noen tanker å dele!!
Før spillet kom ut synes jeg å huske at utviklerene snakket om at de hadde lyst til å gi oss følelsen av å spille Advent Children, og på mange måter synes jeg det er fin måte å se spillet på; som en slags forlengelse av dét formatet snarere enn av de to sistes og de tidligere mer linære forgjengerenes. Hele spillet kan nemlig ganske enkelt deles i to hvor man i den ene hånden har Advent Children med en ny verden og nye figurer, og i den andre har et system å knekke. Så godt som ikke i det hele tatt, med unntak av det rent visuelle, møtes disse to hendene; noe slikt som å kjøre motorsykkel eller å holde øye med hovedpersonens temperatur mens du klatrer opp et kaldt fjell er ikke å se noensteds. Selve fortellingens struktur har videre mer til felles med Advent Children enn med noen av de tidligere spillene. Mens man selv i Final Fantasy XII for eksempel kræsjer innom hjembyen til Fran spiller ingen detaljer som ikke har noe med den overhengende hovedkonflikten å gjøre noen rolle i dette, og mens alle Final Fantasy-spill jeg har spilt har en sånn A Day in the Life-bølgeform har vi en veldig standard, klatrende spenningskurve å gjøre med her. Ingen lureslutter eller subplott. Dette går utover skalaen også. Mens for eksempel Final Fantasy VII sin fortelling utspiller seg i løpet av flere uker, er det i Final Fantasy XIII natt, etter det jeg kan huske, fire ganger, og bare én gang, etter det jeg kan huske, slår de leir noensteds.
For meg føltes det dermed ikke som om jeg var på en reise, slik som i de tidligere spillene, men at jeg så på en veldig flashy, fin, spennende, CG-animert actionfilm som i blant ble avbrutt av store mengder ostehøvling pakket inn i fine omgivelser. Spillet, på sitt beste er når du etter å ha høvlet uendelige mengder med ost endelig blir belønnet med mer av filmen, og følelsen av å se noe fint og kult blir blandet sammen med følelsen av å ha jobbet hardt og du sitter der og tenker føkk yeah.
Altså. For å, øhm, konkludere. Ja, jeg likte det. Det var et kult spill. Men jeg skjønner også at folk ikke liker det, spesielt hvis du har forventninger om andre ting, og jeg hadde nok ikke hatt noe i mot,
hvor enn upraktisk de skal ha det til å være, om de gikk tilbake til en form som minner mer om det de dillet med før selv om jeg helt klart er for dette med å gjøre noe nytt hver gang.