Forumspill: No mafian

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#1
Mafia er et ganske populært forumspill så jeg tenkte vi kunne prøve det her og!

Spillet foregår i en fiksjonell by hvor hver spiller mottar en rolle. De fleste spillerne er Innbyggere med ingen spesielle egenskaper. Men, standardspill har vanligvis i tillegg til det, Mafia, en Engel, og en Inspektør. Deres identiteter er hemmelige, f.eks vet kun Inspektøren hvem Inspektøren er. Unntaket er at mafiaen vet hvem de andre mafiamedlemmene er.

Målet til alle ikke-mafia-medlemmene er å "drepe" mafian, de vil da vinne spillet. Mafian vinner hvis deres antall er likt eller større enn de uskyldige spillerne. For the record, døde spillere vinner hvis laget deres vinner, men får ellers ikke delta i spillet.

Spillet foregår slik: Vi starter med en "dagfase". I denne fasen kan alle spillerne som fortsatt er i live skrive i spillets tråd, og prøve å finne ut hvem Mafian er. Spillere kan mistenke andre spillere for å være mafia. Hvis minst en annen spiller bifaller å mistenke noen for å være mafian, får den mistenkte lov til å lage et forsvarsinnlegg, og så vil man begynne å stemme på den personen. Hver spiller (inkludert den mistenkte) får stemme JA eller NEI på om man skal lynsje den personen. Hvis majoriteten av spillerne stemmer JA, blir spilleren 'lynsjet' av byen og er ute av spillet, og dagfasen ender. Hvis minst halvparten av spillerne stemmer NEI, fortsetter dagsfasen med mer diskusjon og mistanker. For å unngå filibustering er det ikke lov å mistenke den samme spilleren to ganger på en dagfase. Det er forøvrig fullt lov å trekke en mistanke tilbake. Uansett, én spiller må lynsjes hver dag!

Etter at dagfasen slutter, går vi til nattfasen. Å poste i spillets tråd er forbudt i nattfasen, men hver spiller får bruke egenskapen rollen deres gir:

Innbyggere har ingen egenskaper og må bare vente på at det blir dag igjen.

Mafian får snakke med hverandre (kun under nattfasen!). Jeg blir å lage en conversation siden forumet støtter det, mye bedre enn PM-systemet andre fora må bruke. De vil da komme fram til en person som skal tas livet av den natta. Med mindre den spilleren blir reddet av Engelen (se under) vil han bli kastet ut av spillet.

Engelen kan sende et navn til spillederen (det er meg). Den spilleren vil, kun for denne natta, være trygg fra å bli drept av mafian.

Inspektøren kan sende et navn til spillederen. Jeg vil da fortelle om denne spilleren er medlem av mafian eller ikke.

Nattfasen varer i minst 24 timer. Noen opererer med en regel om at vi går videre til dagfasen når alle mafiosoene har enes om et navn, men det er greiest at alle får tid til å være med i diskusjonen, evt å ombestemme seg.

Akkurat nå vil jeg ikke si hvor mange Mafia eller Innbyggere det vil være, siden jeg ikke vet hvor mange som er interessert.

Noe basic strategi; du får lov til å påstå at du har en bestemt rolle, men du er ikke nødt til å fortelle sannheten. Generelt er det ikke lurt for de uskyldige med spesielle egenskaper til å komme fram i begynnelsen av spillet, for dette gjør dem til enkle mål for mafian. Men det kan være en god taktikk senere i visse situasjoner. Men hvis noen gjør det, husk at de kan være mafiamedlemmer i forkledning ...

Så er det noen som er interessert? Hvis dette høres ut som noe du kunne tenke deg å være med på, post under for å melde deg på. Før spillet starter vil jeg sende PM med hva din rolle er, og åpne en conversation med Mafian-medlemmene. Hvis det blir mange spillere kan det hende jeg legger til flere roller.


Åh, og hvis dere har lyst kan vi enes om et tema sånn at folk kan være "in character".


Spillere (9/19):
Terje
Klaymen
Buggz
sheriffen
justincase
Shinra85
Oblivione
Eivind
demake

Ganon - Lynsjet på dag 1. Var uskyldig.
Maximum - Drept første natt.
Sofie - Drept første natt.
Agradula - Lynsjet på dag 2. Var uskyldig.
Javi - Drept andre natt.
TheNormalGeek - Lynsjet på dag 3. Var uskyldig.
Neocon - Drept tredje natt.
Libresse - Drept tredje natt.
Nilo - Lynsjet på dag 4. Var uskyldig.
Drauden - Drept fjerde natt.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#2
Høres ut som noe mafian.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#3
Ja til spill, ja til tema, ja til å rollespille!
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#4
Dette er også en bra drikkelek.

Er forresten selvfølgelig interessert. Sånne psykologiske spill er alltid gøy.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#6
Jeg håper på at noen skulle sette det i gang her, er selvsagt med.



Lurer litt på hvordan det fungerer, har bare observert at det er et forumspill som skjer.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#10
Men kan du, thinaran, gi et eksempel på hvordan en "dag" ser ut? Skjønner bare ikke helt hvordan det funker.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#11
Dagen fortsetter til noen er lynsjet, så det blir turn based per se.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#12
Stemmer, men hvis det brukes altfor lang tid til å enes om noen vil den som fikk flest stemmer bli lynsjet etter f.eks 48 eller 72 timer.

En ekstraregel jeg likte godt var at den som blir drept får skrive sin egen død, det gir dem et slags avslutningsinnlegg.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#14
Jeg kommer til å angre, men jeg prøver meg forsikitg utpå