Jeg snakker her primært om Halo 1, Halo 2 og 3 er noe mer variable:
1.) Halo er veldig tydelig designet i avsondrede 'arenaer' med veldig tydelige forsvarsverker og skudd-dekker
2.) Mellom hver arena, hver 'situasjon', er det konsekvent en checkpoint.
3.) Rytmen i trefningene er veldig klar, og temmelig regelmessig: Action, rolig, action, rolig. (Dette er selvsagt ikke unikt for Halo.)
4.) Våpensystemet, hvor man ikke kan ha alt, men må velge to våpen, og hvor de ulike våpnene har ganske forskjellige måter å utnyttes best på, tvinger inn stadige taktiske valg (selv om det er vanskelig å velge ordentlig feil).
5.) Gevær-granat-melee attack-trioen skaper en tydelig taktisk dynamikk og nærkamp integreres som en sentral taktisk mulighet.
6.) Det at enkelte fiender har oppladbare skjold sørger for at de ikke kan 'tæres ut' ved å sitte bak en vegg og skyte litt og litt, man må overmanne dem ved å ta alt livet deres i løpet av en avgrenset periode.
7.) Det at din viktigste helse-statistikk kan lade seg selv gjør at man kan 'leke med livet'--det blir en tydelig risk-reward-mekanikk mellom hvor lenge du kan være under angrep, eller være blottstilt uten dekke, og hvorvidt du vil klare å tære ned det siste fienden måtte ha av liv før det motsatte skjer med deg selv.
Dette er vel de som jeg tenker på som mest sentrale. I etterkant er en del av de tingene Halo gjorde gått inn som en del av standarvokabularet i skytespilldesign, men da jeg spilte Halo først var en del av disse momentene ikke gjort (like godt) tidligere så vidt meg bekjent.
Ellers så er det jo også helt avgjørende med stemningen, den herlige musikken, den herlige visuelle designen (spesielt på planeter, korridorer og aliens--selve marinekorpset er derimot litt småpinlig i all sin walmart-Aliens-skrud). De elegante kapittelovergangene og det tøffe konseptet med ringverdenen hjelper også absolutt en hel del for å få spillet til å virke annerledes enn alternativene.
I etterkant har Bungie slitt litt med å gjenskape magien fra Halo 1, synes jeg, men jeg skal gi Halo 2 en ny sjanse så fort jeg finner ut hvorfor det ikke vil kjøre skikkelig.