*nerd alert*
At X360-prosessoren går fra 90 nanometer til 65 nm-prosess senere er godt kjent fra før, og rimelig naturlig. Dette handler om at etterhvert som man utvikler bedre teknologi, kan man minske transistorstørrelsen i prosessoren. Dette gjør at hver transistor (vi snakker om millioner på hver prosessor) vil kreve mindre strøm. Det fører til mindre varme, ergo mindre kjøleproblemer og man kan klare seg med svakere vifter etc. Resultatet for brukeren er altså mindre crashing pga. overoppheting og en mer lydløs konsoll, men ytelsen på spillene vil være som før. For MS sin del er største fordelen at prosessoren er billigere å produsere enn dagens.
Det samme gjorde man for å produsere de nye PS2-ene. De store, gamle PS2-ene var laget med 180 nm-teknologi, mens de nye bruker 90 nm. Med PS3 skjer det samme. De første maskinene kommer med 90 nm-teknologi, så vil man etterhvert gå over til 65 nm, og trolig også helt ned til 45 nm.
Bredden på et menneskelig hårstrå er 80000 nm, så det sier vel litt om hvor små størrelser vi snakker om her. Ikke mange år før vi nærmer oss atomnivå...