Generelt om Xbox 360

Kilik

Lokal moderator
Vil bare legge til Amdahls lov, en streng, men realistisk lov for parallellisering. Alle som tror at en konsoll med 8 prosessorer er 8 ganger raskere enn en med 1 prosessor, vil nok få seg en tankevekker:

Ytelsesøkning = 1 / ((1-P) + P / N)

der N er antall prosessorkjerner og P er delen av spillkoden som kan bli parallellisert (altså delt opp og kjørt samtidig på alle kjernene).

Hvis f.eks. 70% av koden kan bli parallellisert på Cells 8 kjerner, snakker vi da om en økning i ytelse på 2,58 ganger i forhold til 1 kjerne. På de første spillene er nok 70% for optimistisk, kanskje bare 30% kan bli parallellisert og da snakker vi om en ytelsesøkning på 1,36, noe som bare er marginalt bedre enn med én prosessor...

Likevel, jeg tror at man om noen år vil kunne se en solid utnyttelse når utviklerne har lært seg algoritmer tilpasset multiprosessorer. Flere typer grafikkrendring (ray tracing etc.) er forholdsvis enkelt å parallellisere. Selv på AI-siden er det mulig å parallellisere enkelte metoder, for eksempel traversering av spilltrær.

PS3 har altså et enormt potensiale som det faktisk er mulig å utnytte rimelig bra, men realistisk sett vil nok de fleste spillene (i alle fall de første årene) bare utnytte en brøkdel av denne kraften.
 
Takker for et godt svar! Ser at du har utdanning i dette området, regner iallefall med det.

kan man si at PS3 har masse unødvendig prosessorkraft og potensiale i forhold til skjermkortet? Satt på spissen: Hva hjelper det når man sitter med et nvidia mx500 64MB skjermkort og 4GHz CPU for å kjøre doom 3?.

Og kort fortalt ut ifra teksten din, så har begge konsollene like stor fremtid innen grafikk, men ps3 har bare en bedre CPU kraft og potensiale i forhold til Xbox 360 sin?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
"Avg Ratio: 100% Based On 1 Media Outlets"
Jævlig imponerende, ja. :D
 
D

Deleted member 1518

Gjest
"Avg Ratio: 100% Based On 1 Media Outlets"
Jævlig imponerende, ja. :D
[/b]
Hehe, jajo.
Men om du ser på de andre annmeldelsene de har på siden virker det ikke som om de gir vekk skikkelig bra score i hytt og pine.

Faens tredje gang PGR3 henger seg når jeg holder på i "quick" -dashbordet.
Burde jeg gå til Elkjøp og si ifra?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Merk også at "fullt hus" hos GamePro er fem av fem, med andre ord en skala som er så unyansert at den i praksis er verdiløs.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Piss.
Den eneste skalaen som har noe særlig eksistensgrunnlag er prosentskalaen, og det bare fordi det er artig å se at Quake III Arena fikk 96% mens Unreal Tournament fikk 95%.
Hvis du vil vite om spillet er noe å satse på må du nok pent lese omtalen, ikke bare sjekke poengsummen ettersom den forteller cirka pikk om hvordan det føles å spille det. ;)
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Hvis du vil vite om spillet er noe å satse på må du nok pent lese omtalen, ikke bare sjekke poengsummen ettersom den forteller cirka pikk om hvordan det føles å spille det.
[/b]
AND WE HAVE A WINNER!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Med andre ord kunne de like gjerne brukt tierskalaen! Og om de bruker den og gir desimalpoeng, så kunne de like gjerne brukt prosentskalaen! Og om de bruker den, så kunne de like gjerne utarbeidet et sinnrikt system basert på sjødyr, der spill for eksempel kunne være en spekkhogger eller fire sjøstjerner og en sel gode!
Det ville jeg likt å se. "Outstanding value, a true classic; Forty-eight manatees, three jellyfish and a small squid. -GameShnork"
 
<div class='quotemain'>
<div class='quotemain'>
Æsj og fysj.
Tredje gangen 360en min henger seg.
[/b]
Skjer det i flere spill eller er det 1 spesielt det skjer i? Evnt hvilke?
[/b][/quote]

Første gang så skrudde den seg av og på - på dashbordet når jeg skulle regge meg til Xbox Live.
Så den andre gangen spilte jeg PGR3 åsså trykka jeg på den "logo" knappen i midten for å komme til "quick"-dashbordet. Mens jeg tukla rundt der fikk jeg en melding så jeg trykka på logoen enda en gang. Da hengte driten seg. Den tredje gangen var også når jeg spilte PGR3 og hold på i "quick" -dashbordet.
[/b][/quote]

Det at den henger seg når du går til en brukers profil eller trykker på denne ring of light knappen på kontrolleren i PGR3 skjer for mange, det skjer så si altid for meg også. Det dukker sikkert opp en fix for dette etterhvert får vi håpe.

Det at den låste seg i reggistreringen til X-Live vet jeg ikke noe om...men vi må huske på at X360 er blitt mere lik en pc en vi kanskje vil. Så at ting henger å klikker er nok noe vi kommer til å se mye av frammover...hehe.
 
Jeg har merket at noen ganger så kommer det fram "Disk unreadable". så tar jeg ut platen(PGR3) og der er det ikke spor av ripe, fingermerker eller støv.
Så det kan jo hende at leseren er dårlig, eller kanskje det er fordi at 360'en blir overopphetet.
 
Var da svært så lite smooth ting gikk med xbox 360.. Er jo nesten 10 emner på hvert forum med diverse 360 problemer.. Helhetelig dårlig kvalitet, eller bare misforståelser/bagateller?

Trodde at det som var litt av poenget med en konsoll, var at de skulle være feilfrie.. og garantert i det minste å kunne spille spillene, noe PC ikke altid kan.. enten det er dårlig hw, etc.
 
Var da svært så lite smooth ting gikk med xbox 360.. Er jo nesten 10 emner på hvert forum med diverse 360 problemer.. Helhetelig dårlig kvalitet, eller bare misforståelser/bagateller?

Trodde at det som var litt av poenget med en konsoll, var at de skulle være feilfrie.. og garantert i det minste å kunne spille spillene, noe PC ikke altid kan.. enten det er dårlig hw, etc.
[/b]
Tja...det er jo slik at det negative får mere oppmerksomhet en det positive. Folk skriver lissom ikke at hey jeg er så glad i min nye X360 overalt...

Men jeg har lest mange innlegg rundt omkring og det meste det går i er brukerfeil og software feil. Altså folk som ikke plugger ting skikkelig i eller som tror det er ok å flytte rundt på maskinen når en plate sviver noen tusen runder i minuttet. Eller dem som ikke har fått med seg at maskinen trenger bra med luft..samme med strømforskyningen.

Og det er mere feil i spill en tidligere konsoll lanseringer synes jeg. Og mange da tror det er maskinen sin det er noe feil med....men så viser det seg at det er spillet som ikke er helt 100%.
 
Er ikke skuffet over 360 enda. jeg har ikke LIVE der jeg bor, men spiller det hos en kompis. og jeg synes 360 er verd pengene.

Jeg har opplevd at plata ikke kunne leses 3 ganger, og at 360 fryses 2 ganger, men det skjer som oftest hvis jeg går å gjør noe annet og den står å går.

Jeg regnet med at det kom til å være litt probs, men det er det hele tiden når noe nytt kommer. men hvis det blir alvorlig, så bruker jeg garantien og får meg en ny, eller penga tilbake.
 
Min Xbox 360 har kun fryset to ganger. I begge tilfellene skulle jeg spille PGR3 over Xbox Live. Jeg gikk inn i lobbyen, og jeg gikk inn på en av de andre brukernes spillerprofiler. Dette skjedde kun hvis jeg gikk inn på en profil relativt fort, og alt på en måte ikke ble lastet helt ferdig inn. Har sett flere folk på TeamXbox-forumet med akkurat samme problem. Forhåpentligvis kommer det vel en patch/fix snart som kan fikse problemet.

Ellers så får jeg sjelden til å joine folk i vennelista mi som sender meg en gameinvite på PDZ. Det blir nokså frustrerende etter hvert. Forhåpentligvis blir dette også snart fikset ved hjelp av en patch/fix.

Men alt i alt har konsollen gitt et veldig godt inntrykk på meg. Gleder meg til 2006, da vi får se en del nye spill som kan bruke litt mer av potensialet til konsollen.
 
_LarZen_ : høres logisk ut det


Så litt på gamespot nå, og så at UT07 skulle komme til PS3 og PC kun, var det ikke til Xbox 360 det var annonsert til først? :grine: