Vil bare legge til Amdahls lov, en streng, men realistisk lov for parallellisering. Alle som tror at en konsoll med 8 prosessorer er 8 ganger raskere enn en med 1 prosessor, vil nok få seg en tankevekker:
Ytelsesøkning = 1 / ((1-P) + P / N)
der N er antall prosessorkjerner og P er delen av spillkoden som kan bli parallellisert (altså delt opp og kjørt samtidig på alle kjernene).
Hvis f.eks. 70% av koden kan bli parallellisert på Cells 8 kjerner, snakker vi da om en økning i ytelse på 2,58 ganger i forhold til 1 kjerne. På de første spillene er nok 70% for optimistisk, kanskje bare 30% kan bli parallellisert og da snakker vi om en ytelsesøkning på 1,36, noe som bare er marginalt bedre enn med én prosessor...
Likevel, jeg tror at man om noen år vil kunne se en solid utnyttelse når utviklerne har lært seg algoritmer tilpasset multiprosessorer. Flere typer grafikkrendring (ray tracing etc.) er forholdsvis enkelt å parallellisere. Selv på AI-siden er det mulig å parallellisere enkelte metoder, for eksempel traversering av spilltrær.
PS3 har altså et enormt potensiale som det faktisk er mulig å utnytte rimelig bra, men realistisk sett vil nok de fleste spillene (i alle fall de første årene) bare utnytte en brøkdel av denne kraften.
Ytelsesøkning = 1 / ((1-P) + P / N)
der N er antall prosessorkjerner og P er delen av spillkoden som kan bli parallellisert (altså delt opp og kjørt samtidig på alle kjernene).
Hvis f.eks. 70% av koden kan bli parallellisert på Cells 8 kjerner, snakker vi da om en økning i ytelse på 2,58 ganger i forhold til 1 kjerne. På de første spillene er nok 70% for optimistisk, kanskje bare 30% kan bli parallellisert og da snakker vi om en ytelsesøkning på 1,36, noe som bare er marginalt bedre enn med én prosessor...
Likevel, jeg tror at man om noen år vil kunne se en solid utnyttelse når utviklerne har lært seg algoritmer tilpasset multiprosessorer. Flere typer grafikkrendring (ray tracing etc.) er forholdsvis enkelt å parallellisere. Selv på AI-siden er det mulig å parallellisere enkelte metoder, for eksempel traversering av spilltrær.
PS3 har altså et enormt potensiale som det faktisk er mulig å utnytte rimelig bra, men realistisk sett vil nok de fleste spillene (i alle fall de første årene) bare utnytte en brøkdel av denne kraften.