Generelt om Xbox 360

Kilik

Lokal moderator
Merk også at Premium-pack med FFXI-beta koster ca. 2.200 kr. i Japan, altså en del billigere enn både i USA og Europa.
Ser allerede at Play-Asia selger den med god fortjeneste. Mange amerikanske spill fungerer også på en japansk maskin (link), og det er vel bare et tidsspørsmål før regionkodingen er cracket.

En japansk Xbox 360 blir nok favoritten blant importselskapene fram mot jul...
 

Lodin

Der Waaaah
Opprinnelig skrevet av Mmmkay

Famitsu are reporting that the Xbox 360 sold 62,135 in its first two days. Thats a fairly hefty difference (although not too uncommon for MC and Fam to differ) and their 159,000 initial shipment estimate is consistent with Media Create's.

Other stats claimed by Famitsu were:

Ridge Racer 6: 29891
Perfect Dark Zero: 14897
Need for the Speed: 6842

With an total tie-ratio of: 0.91

The Xbox on launch sold 123,929 units with a tie ratio of 1.45 in 3 days.
Ja dette går jo strålende. :confused:

Og i andre nyheter; her er bilder av J. Allard sin 360.

Søtt at han innerst inne er en 12 år gammel jente som driver med skating og hører på Linkin Park. :forelsket:
http://www.evilavatar.com/forums/showthread.php?t=7949
 
Noen som veit når elkjøp får inn neste bætch med kjeksbokser? Mener å ha hørt noe om at de skulle få inn neste dose allerede imorra, noen som vet mer? Trenger et eller annet å ønske meg til jul.
 
Tror det varierer fra butikk til butikk Rocky. Er en stor tråd om dette på Gamer.no sine forum, og der virker det som de fleste Elkjøp forretningene forventer å få inn flere eksemplarer før helgen. Noen fikk inn i dag, mens andre får inn i morgen virker det som.

Lykke til. :)
 
Mange takker, Mongis :)
Da går jeg for den konkave hvite boksen imorra hos elkjøp, får håpe det er litt mindre hysteri rundt maskinen denne gangen.
 
Hvordan gikk det Rocky?

Og for å ikke være helt ubrukelig:
Lost Odyssey - ny trailer

Kojima: "Really no differences [between Xbox 360, PC & PS3]"

1UP: With your debut of the Tokyo Game Show Metal Gear Solid 4 trailer, which has seen wide distribution in both Japanese magazines, online, and in the U.S. Official PlayStation Magazine recently, it really heralded the dawn of the next-generation. Everything else has been polished and nice, but this was so powerful, so compelling you even had to do a real-time demonstration at TGS to prove it was running on PS3 hardware. That said, it makes you wonder how much of a gap there is between the Xbox 360 and the PlayStation 3. Do you think you could create MGS4, technically, on 360 if you wanted to?

Hideo Kojima: Yes, that's technically possible. I want to express, first of all, it's not that I don't like Xbox or 360. It's just that last year, our hands were really tied to MGS3, so the other Konami developers were able to get their hands on the 360 tools and hardware earlier. But we simply didn't have time to do that last year. So, meaning that we were behind the other developers in terms of 360 development. Kojima Productions has this philosophy that we want to be the first in everything regarding new technology. So after we finished MGS3, the option was to work on the PS3 to try all the new things for Metal Gear Solid 4. The only reason for this is I'm the kind of person who wants to be the first person on the moon, and don't want to be asking "what the moon was like?" from other people. So that's the real story behind selecting PS3.[/b]
 
Mongis: Elkjøpsjappa på Vinterbro (som jeg dro til) hadde ikke fått inn en eneste maskin og ville heller ikke få inn noen før på nyåret. Var visst bare Elkjøp på Lørenskog som hadde fått inn maskiner og dit gadd jeg ikke dra (og jeg hadde neppe fått storstasen da de hadde solgt 40 av ?? maskiner iløpetav de 25 første minuttene butikken hadde åpent). Teite, teite Elkjip.
 
Tror det varierer fra butikk til butikk Rocky. Er en stor tråd om dette på Gamer.no sine forum, og der virker det som de fleste Elkjøp forretningene forventer å få inn flere eksemplarer før helgen. Noen fikk inn i dag, mens andre får inn i morgen virker det som.

Lykke til. :)
[/b]

Har helt sikkert misforstått nå.. men sier du at nye xbox 360 konsoller kommer før helgen?
 
<div class='quotemain'>
Tror det varierer fra butikk til butikk Rocky. Er en stor tråd om dette på Gamer.no sine forum, og der virker det som de fleste Elkjøp forretningene forventer å få inn flere eksemplarer før helgen. Noen fikk inn i dag, mens andre får inn i morgen virker det som.

Lykke til. :)
[/b]

Har helt sikkert misforstått nå.. men sier du at nye xbox 360 konsoller kommer før helgen?
[/b][/quote]
Det var forrige helg det var snakk om i det tilfellet. Var en del på Gamer.no forumet som bekreftet at enkelte Elkjøp butikker hadde fått lagerpåfylling, og dermed fikk noen sine etterlengtede eksemplarer. Ser ut som det bare er de største butikkene som fikk dog. Enkelte Elkjøp butikker melder at de ikke får inn flere før etter nyttår.
 
arrrgh, begynner å bli irritert, har forhåndsbestillt en 360 på expert for 3 uker siden, fortsatt ikke fått den, den er til og med betalt for... arrrgh! De har hele tiden sagt at den kommer til uken, den kommer til uken, men neida, skulle egnetlig kommet i går(på tirsdag), men de fikk ikke noe som helst av varer, så kanskje i morra, hmmm jeg blir arrgh, får den sikkert når jeg har dratt tilbake til skolen og må vente i litt over en måned for å få spillt den, helvetes levrandører! Brenn i helvete...
 
D

Deleted member 1518

Gjest
Jeg har noen spill på lista over spill jeg har spilt og gamerscoren til spillet. HIHI- går det an og fjerne dem jeg ikke vil ha. Isåfall hvordan?
 
Vet dere om de nye Xbox 360-ene som kommer til januar er fikset for kresjing, kjøleproblemet etc?

Edit: BTW, tror dere grafikkforskjellene mellom ps3 og 360 vil være stort? Kjipt å kjøre UT07 på 30fps, mens på ps3 så kjører man kansje opptil 120fps?

Har fått nok penger til 360.. så ja :p
 
Vet dere om de nye Xbox 360-ene som kommer til januar er fikset for kresjing, kjøleproblemet etc?

Edit: BTW, tror dere grafikkforskjellene mellom ps3 og 360 vil være stort? Kjipt å kjøre UT07 på 30fps, mens på ps3 så kjører man kansje opptil 120fps?
[/b]
Viste ikke at UT2007 kom til 360 en gang, så takk for oppklaringen. :svette:

Når det gjelder dette med 120 FPS så skal det tas med en klype salt. Slik jeg forstod det var det teoretisk, men det blir nok ikke mye brukt i praksis. Er det i det hele tatt slik at TVer nå til dags støtter så rask bildeoppdatering? Og hvordan er dette med tanke på synet vårt? Dette har sikkert vært diskutert før, men en liten repetisjon skader vel ikke. Noen tanker?

Og det er forresten tvilsomt at det er noen forskjell på de boxene som kommer i januar, sammenlignet med de som kom nå i desember. Disse problemene er nok ikke så vanlig så folk skal ha det til har jeg inntrykk av. Bare pass på å finn en fin plass til PSUen, så skal det nok gå bra.
 
D

Deleted member 1518

Gjest
<div class='quotemain'>
Æsj og fysj.
Tredje gangen 360en min henger seg.
[/b]
Skjer det i flere spill eller er det 1 spesielt det skjer i? Evnt hvilke?
[/b][/quote]

Første gang så skrudde den seg av og på - på dashbordet når jeg skulle regge meg til Xbox Live.
Så den andre gangen spilte jeg PGR3 åsså trykka jeg på den "logo" knappen i midten for å komme til "quick"-dashbordet. Mens jeg tukla rundt der fikk jeg en melding så jeg trykka på logoen enda en gang. Da hengte driten seg. Den tredje gangen var også når jeg spilte PGR3 og hold på i "quick" -dashbordet.
 

SHDR

Gullmedlem
Forskjellene mellom x360 og PS3 er, i beste fall, akademiske. Hvis vi skal se på rene, forståelige og fullstendig irrelevante spesifikasjoner (de som plattformholderne er mest interesserte i å skryte av), så er PS3 litt over dobbelt så kraftig som x360. Hvis vi ser på faktisk, reell ytelse, så er de mer eller mindre identiske. Kanskje x360 til og med er litt kraftigere, siden den faktisk kan brukes skikkelig uten å ha et femtitalls assembly-kodende indere bundet til arbeidsstasjonene sine i flere år.

PS3 har et par glade problemer. For det første er general-purpose-kjernen, altså G5-derivativen som styrer Cell, rimelig treg. Den har ingen branch predictors, ettersom den er in-order, og dermed kjører vanlig x86-kode rimelig tregt. Siden den ikke har branch predictors, er den dårlig til å kjøre collision detection, som blant annet inverse kinematics-fysikken som vi ser i dagens spill baserer seg på. Den er også veldig dårlig til å kjøre AI og alt er i det hele tatt ganske ræva med den. Teknisk sett er P4 3GHz-en i PC-en min omtrent dobbelt så rask som en Cell på å kjøre tradisjonell spillkode. Men så er det disse skumle SPE-ene som Sony legger så mye vekt på ... Disse er egentlig ikke spesielt egnet til å kjøre spillkode, disse heller, men det er så himla mange av dem, og de kan egentlig settes til å gjøre mange av de samme oppgavene som en solid on-die branch predictor er istand til på en tradisjonell x86. Det er selvsagt rimelig brute force, siden du da setter flere prosessorer til å behandle dynamiske tråder, og dette er et rent helvete å synce med selve hovedtråden som for eksempel behandler spillogikken. Se for deg at du da har tre SPE-er som jobber med spillogikk sammen med G5-en og burster informasjon til og fra RAM og GPU. To av SPE-ene jobber med fysikkode, mens de to siste jobber med AI. Se for deg at alle disse må sitte og vente på hverandre for å kunne fortsette sine tråder, fordi de er avhengige av hverandres resultater på deres separate tråder for å komme videre i hovedprogrammet. Høres det lett ut å programmere avanserte, dynamiske og ikke minst uforutsigbare simulasjoner på dette prosessorsettet? Nei. Det er dritvanskelig. Derfor vil det være helt sinnsykt vanskelig å trekke ytelse ut av Cell-en.

Så var det x360-en. Færre kjerner, som faktisk er i stand til å arbeide med litt avanserte oppgaver, i motsetning til SPE-ene på Cell; som har så lite data- og instruksjons-cache at de ikke uten videre kan ta på seg så store og uforutsigbare tråder som det fysikk og AI kan bli. Xenon, hovedprosessoren i x360, består derimot av tre G5-kjerner, som alle er general-purpose og har litt flere transistorer, og ikke minst mer cache, enn G5-en som sitter i hjertet av Cell. Dermed vil alle tre prosessorene være istand til å ta seg av relativt kompliserte oppgaver, som for eksempel paralellisert AI og fysikk. Problemet er bare at det ikke er så veldig stor sjanse for at AI eller fysikk kommer til å bli paralellisert med det aller første, siden akkurat den koden er fullstendig integral for at hovedtråden skal fungere. Så det blir vel først og fremst "enklere" oppgaver, som for eksempel procedural processing og dekompresjon som blir håndtert av de andre prosessorene. Spillmotorer blir faktisk ansett for å være nær ved umulig å paralellisere, så det er ganske begrenset hvor interessant det faktisk er å ha så mange kjerner som det de nye "superkonsollene" har. Det er ikke sikkert at det matematiske potensialet som helt sikkert ligger i prosessorene blir utnyttet noensinne. Akkurat som det for eksempel ikke er blitt det i PlayStation 2. Det er sikkert ikke alle som vet det, men PS2-en har kraftigere hovedprosessor enn både Xbox og GameCube. Ser PS2-spill bedre ut? Veldig, veldig, veldig sjeldent. Hvorfor? Fordi det er bortimot umulig å bruke den til fornuftig spillkode.

Cell og Emotion Engine har mye til felles. Blant annet er de jævlig velegnede til å vises frem utenfor spillkontekst. Jeg ser ingen grunn til å tvile på at for eksempel Killzone 2-demoen som ble vist frem på E3 tidligere i år er ekte. Det er bare at den gikk i 5FPS. Og den var scriptet 100% ... med andre ord var det ikke noe av fysikken eller AI-en som ble prosessert av prosessoren. Bare grafikken. Det betyr at PS3-en kan dytte veldig avansert grafikk. Men kan den samtidig dytte veldig avanserte spill? Nope. Det samme går egentlig for x360. Den kan helt sikkert gjøre fantastiske ting med grafikk, men den er ikke spesielt egnet til noen fysikk- eller AI-revolusjon. Det kommer vi ikke til å se denne generasjonen. Vi kommer ikke til å se noen spillmessig revolusjon heller, ettersom de aller fleste bare vil ha det samme spillet omigjen med bedre grafikk år etter år. Akkurat som de vil ha summer blockbusters med de samme skuespillerne på kino år etter år etter år. De samme erkeplottene, de samme virkemidlene, de samme fortellingene, bare med stadig nyere og fetere spesialeffekter. Det negative med dette er at folk som ikke gidder å følge med på noe annet enn akkurat de filmene med feitest markedsføringsbudsjett (gjerne direkte proporsjonalt med effektbudsjettet) ikke får se så mye spennende film, men samtidig tjener blockbusterne så disgustingly mye penger at det ikke er så himla farlig at smale filmer går dårligere. Spillbransjen kan være på vei mot det samme. Forskjellen er bare at ingen i spillbransjen har lyst til å lage smale spill. Alle skal lage Saving Private Ryan eller whatever. De skal bare lage epics, bare lage blockbusters. Hvordan hadde filmbransjen sett ut om den gav ut et tyvetalls filmer som handlet om akkurat det samme over en tidsperiode på to måneder? Mye som spillbransjen gjør i dag, skulle jeg tro. Snever, kulturelt uinteressant og med et sviktende marked.

De nye konsollene hjelper ikke til med å endre trenden. De legger til rette for et bli-rik-raskt-konsept som ikke kommer til å holde ut denne generasjonen engang. Iallfall ikke globalt. Besvarer det spørsmålene?