<div class='quotemain'>
Nåja, hvis den holder 30fps stødig så er det veldig akseptabelt. Men å gå så langt som å si smooth.. nah, 50-60fps er smooth.
Men et rollespill trenger da vel ikke 60 strengt tatt. Men firstpersonshooters, fighting og racing spill føler jeg ihvertfall trenger så mange fps som mulig.
Feks Halo 2, det kunne godt vært i 60fps etter min mening. Speedet spillet litt mer opp. Det er som om de har lagt gameplayet etter antall fps der. Noe som var klokt gjort av Bungie.
[/b]
Nå spør jeg sikkert teit, men hvor stor forskjell merker du egentlig på tredve og seksti bilder i sekundet?
[/b][/quote]
Man legger stor merke til det. 30fps er ikke nok for skikkelig kjapp action der bildet er i kjappe bevegelser hele tiden. Jeg ville gjerne sett folk prøvd Timesplitters i 30fps, det hadde bare ikke vært samme dealen.
Som jeg sa tidligere, Bungie var smarte og tilrettela tempoet i Halo 2 etter fps'en. Hvis du hadde speedet opp Halo 2 med 50% og kjørt det i like mange frames per seconds så skal jeg love deg at du hadde ihvertfall lagt merke til det. Mange utviklere tenker bare ikke nok på fps'en i spillene sine.
Mange folk bryr seg ikke om framerate. Men det gjør jeg og en rekke andre som er vant til pc spill med så stor flyt som mulig. Dette går helt tilbake til Quake1 da vi satt å finpusset på instillingene for å få max fps så mulig ut av den tids maskiner.
Si du spiller et firstpersonshooter spill og du er vant til feks 40fps. Når du da plutselig ender opp i en skuddveksling med masse eksplosjoner, x antall spillere onscreen samtidig, røykeffekter.. ja hele driten.. Da dropper frameraten helt ned til 20 feks. Dette påvirker aimen din noe sinnsykt. Hvis du hadde hatt 60-70fps og den droppa med 20fps så ville du fremdeles hatt 40-50fps i samme situasjonen. Og med større muligheter for å gjøre det bedre når man kan sikte skikkelig uten masse slowdows som hindrer deg litt her og der.
En grunn til at verdens beste Q1 spillere droppet alle detaljer for å få optimal flyt som igjen gir dem bedre kontroll. Samme gjør de også med Quake4, dropper ekstra detaljene for å få den lille ekstra edgen over grafikkhorene.
Ja, fps teller. Skjermoppdatering teller. Alt spiller en rolle hvis man gidder å pirke i det.
Nå tar jeg ikke fps såååå seriøst lenger siden jeg ikke spiller PC spill lenger. Men spill som kjører under 30fps konstant takler jeg bare ikke.