Gjulequissen 2020!

ganon

The Boshy
#1
gjul.jpg


Ho! Ho! Ho! godtfolk og velkommen til årets adventskalender, en koronavennlig quiz i 24 deler! Hver dag i desember frem til jul kommer et eller flere spørsmål som må besvares innen midnatt samme dag.
For hvert riktige svar putter jeg som tidligere en lapp med nicket ditt i en hatt som jeg trekker de heldige vinnerne fra etter julaften! Altså, jo flere riktige svar, jo større mulighet for premie. For å ytterligere hjelpe sjansene deres blir det kun èn premie per person!
Jeg prøver å holde det mulig for alle på ett eller annet tidspunkt så ikke fortvil om spørsmålene virker vanskelige fra tid til annen. Jeg kommer til å spørre om både nytt og gammelt (for det meste gammelt). I år blir det både spill og film spørsmål.

Som tidligere så holdes premiene hemmelige og vil finne veien til vinnerne ferdig innpakket. Vinnerne oppmuntres til å dele hva de vinner her i tråden i etterkant. Tidligere premier har vært alt fra brettspill, hjemmelagde perler av spillkarakterer til en arkademaskin.

Dere svarer ved å lage en samtale og sende meg en PM med det du tror er det riktige svaret innen midnatt. Jeg deler fasiten med dere hver dag når nye spørsmål dukker opp.

start.jpg
 

ganon

The Boshy
#3
Vel vi er jo fortsatt stort sett den samme gjengen som alltids ser det ut til når man ser hvem som logger seg på forumet og med alle som bruker discord flittig.
Se frem til enda mer obskure arkademaskiner, filmplakater og spillkontrollere enn noen gang!
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#4
Alle verdens fists for initiativet i år igjen.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#5
Ingen hemmelinisse, men faens quizz. Beste mannen
 

ganon

The Boshy
#7
Vi er i gang!

Quissen sparkes i gang med to relativt lette spørsmål.

1.

Hvilken konsoll hadde denne snasne kontrolleren?

julequiiiss.jpg


a. SNES

b. Interton VC 4000

c. APF Imagination Machine

d. NES

e. View-Master Interactive Vision

f. Memorex VIS


2.

Hva heter spillet som tilhører dette heller spesielle kabinettet?

quizi.jpg


a. Boong-Ga Boong-Ga


b. Secretary simulator


c. Kanchō master
 

ganon

The Boshy
#8
Fasit 1. desember:

1. d

Mange som ikke trodde at NES kunne ha flere obskure kontrollere, men joda :p


Det utroligste er at den faktisk fungerer som den skal i motsetning til visse andre kuriositeter! Det gikk en for 22.000kr på ebay, men det var komplett i eske, så noe å holde utkikk etter.

2. a

Det var bare SirkusMartin som gikk i Kancho fellen jeg la, for spillet handler såvisst om den japanske spøken kancho. For de uinnvidde så utføres kancho ved å lage en fingerpistol med begge handene og kjøre de opp i anus på en uoppmerksom person. Gøy for unga!

Spørsmål 2. desember:

Hvilket spill kom ut med denne kontrolleren?


julequiss.jpg


a. Mortal Kombat


b. Wu Tang: Shaolin Style


c. Dead or Alive


d. Tekken

2.

Fem av disse spillene kom ut for 20 år siden. Hvilke?

1. counter strike


2. Majoras mask


3. Diablo 2


4. XIII


5. Metal Gear Solid


6. Star Craft


7. World of Warcraft


8. Perfect Dark


9. God of War


10. Final Fantasy IX
 
Sist redigert:

ganon

The Boshy
#10
Neida, mer ment som props for japansk kunnskapen din. SirkusMartin påpekte også en skriveleif i quissen. Alternativ 4 spm 2. skal være XIII, ikke XII.
 

ganon

The Boshy
#12
Fasit 2. desember:

1.b

Mange som kjente igjen Wu Tang logoen! Spillet er ikke veldig kjent, men skal være helt OK.

2.

1, 2, 3, 8, 10!

Spørsmål 3. desember:

1.

Hvor mange terraflops har Xbox series X?

a. 8


b. 10


c. 12


d. 15

2.

Hvilket spill cosplayes?


kosplei.jpg
 

Lodin

Der Waaaah
#13
Får man bonus for å vite at Wu Tang spillet først het Thrill Kill? Var litt i mest ekstreme laget så da det ble kanselert pælma utviklerne inn masse fete beats og rappere istedetfor bootleg Twisted Metal folk.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#14
Spilte ræva av det sammen med @Alexander da jeg var ung. Cd-r kopi faren hans hadde skaffa. Det eide
 

ganon

The Boshy
#16
fasit 3. desember:

1. Okami eller retttere protagonisten Amaterasu. Begge svar gir poeng.

2.

giphy.gif


Spørsmål 4. desember:

1. Hvor mange manipulerbare funksjoner er det på GC kontrolleren? (stikker, knapper)

a. 8

b. 10

c. 11

d. 12

e. 13

f. 15

2.

Hvor mange Triforce shards skal du finne i The legend of Zelda: Wind Waker?

a. 3

b. 5

c. 8

d. 9


PS: Litt sent ute i dag, men må unnskylde meg med at jeg holder på å snu fra nattskift til dagskift og har nettopp seilet igjennom en storm som tok 14 timer. Kollapset på lugaren i dag tidlig og ble nettopp vekket av vaskepersonalet om at vi snart i til kai og at jeg kommer meg hjem! Skulle vært hjemme på tirsdag :/
 

ganon

The Boshy
#17
Fasit 4.desember:

1.

c. 11

2.

c. 8

Spørsmål 5. desember:

1

Hvilken kjent spillserie er denne denne kontrolleren designet for?

konamihand.jpg


2.

Hvilken spillkarakter cosplayes?

kk.jpg
 

Lodin

Der Waaaah
#18
Satt en stund å stussa på den om Gamecuben for det er da vitterlig 14 om man teller med D-paden som fire egne funksjoner. :v
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#19
Lurte på det selv, men det er da bare en knapp selv om den har flere funksjoner.