Joda, men da går det an å fyre opp GTA4 eller noe. God of War oppfyller forøvrig ikke kravet om å ikke kreve noe av spilleren, siden det er stramt lineært og krever at du utfører en bestemt oppgave per område for å komme videre. Når den oppgaven enten er så enkel at du kan fullføre den uten å se på skjermen (God of War på normal vanskelighetsgrad) eller blir et ork hvor du må hoppe gjennom en lang remse ringer bare for å få en kakesmule i belønning (God of War på høyeste vanskelighetsgrad) så flyr ikke det hos meg, iallfall. Ninja Gaiden har samme struktur, men på grunn av at Team Ninja har lagt seg i selen og gjort selve kampsystemet både utfordrende, svært fleksibelt og belønnende i seg selv, så blir opplevelsen i en helt annen klasse. I Ninja Gaiden så representerer hvert våpen og kampstil forskjellige måter å reagere og svare på problemene spillet setter opp, mens God of War gir deg et valg mellom å bruke en stor eller en liten hammer til å få smelt skruer av forskjellig størrelse inn i en vegg. Ninja Gaiden går på å opprettholde et forsvar som du bryter ut av når du vet du har en åpning i fiendens angrepsrekke for å få slaktet nok til at du kan køle på med Ultimate Technique; spillet har sitt eget språk og basert på hvor god din forståelse av det er, lykkes du i tilsvarende grad. God of War har også sitt eget språk, men det er mer på huleboernivå. Forskjellige grader av sofistikasjon, er min påstand.
Men men.
Så sånn er det.