God of War 3
Jessir, jeg var en av de som storkoste meg med den overdrevne volden og det flashy kampsystemet i de første God of War-spillene. De har begge sine skjønnhetsfeil, men er likevel på lista over gode spill til konsollen.
Spørsmålet er om det samme enkle knappemosing-gameplayet fortsatt vil føles friskt og ikke minst interessant i 2010, spesielt etter at sjangeren alledere har gitt oss Darksiders, Bayonetta (til en viss grad) og Dante´s Inferno.
Svaret er definitivt ja. Sonys Santa Monica-studio har virkelig lagt seg i selen for å produsere et spill som er Kratos' debut på PlayStation 3 verdig, og jeg mener de leverer i stor stil.
Først og fremst, God of War-serien har vært kjent for sin høye grafiske kvalitet, og i tradisjon tro ser det nyeste spillet eksemplarisk ut. Det er ikke den skarpe realismen fra Uncharted 2 eller den rene stemningsskapende Heavy Rain-grafikken, men spesielt Kratos og resten av persongalleriet er overbevisende i utseendet. Designet like så, her trekkes det naturlig nok fritt og mye fra gresk mytologi men det rettferdiggjøres ved å være godt gjennomført.
Jeg skal ikke henge meg for mye opp i det visuelle, men hver gang monstrene blir større, får fler hoder eller bruker spesialknepene sine fylles skjermen med farger og kaos, samtidig som du deler ut juling og unnviker innkommende angrep. Det kan til tider bli hakket for mye på skjermen på en gang til å ha full oversikt, men de visuelle tilbakemeldingene på kamp-progresjonen lager en flott ramme for den beinharde actionen som utspiller seg.
For action blir det nok av. Kratos har naturlig nok sine trofaste sverd i kjettinger, og som før vil du kontinuerlig iløpet av spillets progresjon anskaffe deg nye våpen, fire totalt. Disse kan da oppgraderes med "red orbs" som du får ved å drepe fiender og finne skatter.
Dette i seg selv kan virke begrenset, og der her rundt kampsystemet jeg var mest skeptisk. Som nevnt (tidligere i denne tråden) har GoW, spesielt nummer to, en sykdom i at L1+firkant-angrepet er litt for effektivt, og et noe grunt kampsystem har åpnet mulighetene for å gjenta de samme angrepene for sikker suksess.
At noen velger å spille det slik, får forsåvidt være deres problem.
Men min personlige opplevelse av God of War 3 forteller om et mer intrikat kampsystem enn tidligere. Ikke bare har de introdusert en god del nye fiender med nye egenskaper, du kan lett overrumples om du ikke følger godt med.
Først vil det ikke lenger fungere å spamme ett angrep. Det andre er at avvikingsmanøver (høyre stikke) spiller en stor rolle. Jeg spilte riktignok på en utfordrende vanskelighetsgrad, og opplevde overraskende ofte å stå fast i kamper jeg måtte finne en ny tilnærming til. Det hjelper at du i tillegg til våpen samler sammen items som gjerne har en direkte funksjon i forhold til plattform-delen av spillet, men som også kan brukes i kamp. Ved å kombinere disse får man plutselig et større utvalg kombinasjoner, og det kan være nyttig å ha en oversikt i bakhodet; du vil møte motstand. Hele Olympus, titanene og resten av verden er forbanna på Kratos og ser han helst dø. Så tidlig og smertefullt som mulig.
Heldigvis er Kratos og God of War 3 utstyrt med så mye snacks for oss som liker actionspill, at de ca 10 timene spillets historiemodus leverer jevnt over er underholdende og i et godt tempo. Når dette er gjort frister de høyere vanskelighetsgradene, challenges og en egen "combat arena"-modus.
Om jeg må (som jeg må øve meg på) gi en karakter: Svak fem. Alt er bra, det er tøft og veldig barskt, men i denne sjangeren skal det mer til for perfeksjon, og desverre er God of War 3 bygget på et så tradisjonelt system det nok blir for lite nyskapende for mange, men bensin på bålet til alle oss andre.
Falskeeditering: Det er natta og jeg har drukket, forbehold om alt som vanlig.