Goldenye: Rogue Agent (15.11.04 - US)

D

Doctor Downs

Gjest
Jeg liker en god krangel, men når du stiller deg imot samtlige kritikere og gamere både på gata og nedgravet i hardcore spilling tror jeg nesten ikke jeg gidder å starte en.

EA har et utall flopper, jeg skal ikke nekte for det, og det burde ikke dem heller. Men av spillene nevnt ovenfor har nok alle i sin tid gått til hjertet på mange (kanskje ikke Nightfire, med jeg likte det nå ihvertfall), og du skal være ganske vrien for å ikke innse det.

Kjerrepimpinga i NFSU er ikke så ubrukelig som du skal ha det til. Jeg gidder ikke style med vinyler og striper, og det er ingn regel som sier at man må det heller. Synes det er (hold pusten) harry. Men for de som liker sånt så går det på det samme som når man velger karakter i et hvilket som helst multiplayer-spill. Alle yter like godt, men ser forskjellige ut. Et alternativ til å gi alle helt like kondomdrakter med forkjellige tall på.

SHDR

Gullmedlem
Joda, de gir ut gode spill iblant, men de kveler fortsatt kreativiteten i bransjen ved å pimpe lisenser heller enn å satse på originale konsepter. Og ikke minst: de bidrar til å holde videospillbransjen nede på leketøysplan, uten seriøs kulturell verdi. Og kall det GJERNE tøys, faktum er at et medies spredning defineres av dets kulturelle verdi. Spill soper bare opp kulturen fra andre medier og slenger på en håndkontroll; selve spillene har mistet hele sin identitet de siste årene. Et spill basert på en film er nå først og fremst et element i markedsføringen heller enn et produkt på lik linje med filmen. Det har ingen kulturell relevanse.

Det hindrer bransjen i å utvikle seg, og det fortsetter den med å gjøre så lenge riktig kreative sjeler får i oppgave å lage spill basert på Arnold-filmer og rapartister. Tror du ikke det desillusjonerer en aspirerende kunstnersjel? Hvis du skulle lage et spill, ville du blitt mest fornøyd med å lage et spill basert på andres ideer, andres lover, andres regler, andres kreativitet og din strikse tolkning av sådanne, eller ditt eget univers? Svaret er klart. Og det er derfor videospill ikke er blitt kunst. Og det er derfor det ikke blir akseptert av det brede lag: det er et vulgært, umodent og derivativt medium.

Det er derfor jeg misliker EA, ikke bare fordi de lager kjedelige spill.

D

Doctor Downs

Gjest
Jeg skjønner hva du mener, men det er fortsatt litt tynt å si at EA er værstingene på det punktet. Det er sjeldent man ser nyskapende spill for tida, men selv om jeg gjerne skulle likt å se noe nytt, så koser jeg meg med nåtidens realisme og filmatiske trekk. Er vel en periode jeg kommer over, akkurat som min tidligere forkjærlighet til frodige, grønne platformspill med fargerike spillkarakterer (hvor forsvant den sjangeren, forresten?). Nyskapende spill er gøy, så lenge det fungerer. EAs lisensbaserte utgivelser er på en måte en slags kvalitetssikring (selv om det ikke på langt nær ofte funker), som spyr ut underholdende titler i ny og ne, og jeg er ganske fornøyd med det. la de som nyskaper nyskape og la EA lage det de gjør.

Kom med ditt innslag, så skriver jeg mer senere. Fårikål nå :)

SHDR

Gullmedlem
Er vel en periode jeg kommer over, akkurat som min tidligere forkjærlighet til frodige, grønne platformspill med fargerike spillkarakterer (hvor forsvant den sjangeren, forresten?)
Den ble erstattet med ideen om at alle spill må være mørke, dystre og "voksne". Eller harry, slik jeg faktisk kan være enig i at det er.

Se på det her. Er det voksent? Kult? Nei, egentlig ikke. Det er for massene. "Lookit me! Jeg er prinsen av Gothia! Jeg ser ut som en finsk operarocker!"

Jeg savner allerede dette ...

Nah, vi er nok egentlig enige. Bare at jeg ikke liker at det spys ut lisensspill.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Opprinnelig skrevet av Aquila@12.09.2004, 17.54
[...] selv om jeg gjerne skulle likt å se noe nytt, så koser jeg meg med nåtidens realisme [...]
101766​
Jeg synes ikke realisme (og her mener jeg grafisk realisme) har noe å gjøre i et spill. Sammenlign Psi-Ops og Second Sight; spillene er nesten identiske gameplaymessig (mer skyting i Psi-Ops, greit nok), men grafisk sett er de ganske forskjellige. Psi-Ops er "realistisk": Teksturene, modellene og animasjonene gjør sitt beste for å etterape virkeligheten. Second Sight er mer stilisert - overdrevne ansiktsuttrykk, ganglag og kroppsspråk. Jeg synes Psi-Ops ser fryktelig "oppstyltet" (feil ord, men man skjønner forhåpentligvis hva jeg mener) og kjedelig ut - Second Sight appellerer mye mer til meg på grunn av den sterke fargebruken og de tydelige, karikerte figurene. Samt at hovedpersonen ikke er en Schwarzenegger-klone, men glem det. :p
Uansett... poenget mitt er at den "realismen" EA representerer er noe skrot. Fei den bort. :D
Opprinnelig skrevet av Aquila@12.09.2004, 17.54
Fårikål nå :)
101766​
Mmm, fårikål. :D

D

Doctor Downs

Gjest
Jeg tenkte ikke på realisme i grafikken nødvendigvis, men i det vi spiller. Noe nyskapende kan man vel si er Rez, mens EA stort sett lager spill basert på noe som kunne i teorien vært en virkelig hendelse. Jeg synes Rez var kjedelig i lengden, mens 007:EoN kunne jeg spillt enda hvis det var så langt.

Det er helt klart en fase i spillindustrien for tida hvor det er om å gjøre å lage de mest realistiske spilla, både utseendemessig og gameplay-messig. Så langt synes jeg det virker ålreit, ihvertfall når det tøyes litt grenser ihvertfall. Virkelighetsnær grafikk, fysikk (jeg er fysikkhore, skal ikke nekte for det) og utseende ellers synes jeg er en bra ting, mens jeg liker at handling og hendelser heller tøyes litt. Silent Hill, Metal Gear Solid, Burnout og Halo er gode eksempler på det.

Etterhvert som det å lage fotorealistisk grafikk blir en enklere sak vil sannsyneligvis realismespill også bli litt avlegs og vi vil trolig få se en rekke nye sjangere våkne til liv. Men til nå er jeg helt fornøyd med TV-spills utvikling. jeg har mine ønsketitler, men de er alle garantert velkomne i dagens bransje.

Og Shadar, jeg tror vi er ganske enige ja. Vil påpeke at jeg ikke mener at lisenser alene er en kvalitetssikring, men jeg synes fortsatt det er prikken over i-en i EAs spill. Står det mellom å ha Pierce Brosnan elelr en tilfeldig mørkhåra fiksjonsfigur som Bond så er valget mitt klart. Det samme går for ekte eller oppdikta fotballspillere, skulle jeg noen gang fatte interesse for det.