De fleste som hadde C64 hadde kassettspiller siden det var det som fulgte med standardpakka. Diskettstasjon måtte kjøpes utenom og var svindyr, så den var det bare dømrade bortskjemte pappagutter som hadde. Vi var fem-seks stykker i min omgangskrets som hadde C64 da jeg gikk på barneskolen, kun én hadde diskettstasjon. Og ja, han var en dømrade bortskjemt pappagutt.
Det fantes et radioprogram som sendte C64-data som lyd som man kunne ta opp? Og det funket? Å kopiere data lydveien var en heller usikker måte å kopiere på. Jeg og mange andre hadde bare dårlige erfaringer ihvertfall. Det er en litt artig historie egentlig, da jeg og en kompis hørte om at dette gikk an og at den mest effektive måten å kopiere på var med en dobbel kassettspiller så fikk vi en lys idé. Brutter'n hadde jo en sånn en, så vi gikk til de andre vi kjente med et knalltilbud; gi oss en tomkassett og en femtilapp så fyller vi den med spill. Tror vi fikk tre-fire kassetter, så her var det jo tydeligvis et marked. Men å sitte å kopiere sånn var jo en dritkjip jobb. Lyse idé nummer to: få brutter'n til å gjøre det for oss. Vi spurte pent, han sa ja. Så vi tok penga, han gjorde jobben. Kanonopplegg!
Det skal sies at vi ikke bevisst bøffa broren min. Vi var ti-tolv år gamle, vi skjønte det bare ikke. Det var jo vi som skaffa penga, at dette var et urettferdig opplegg falt oss ikke inn engang. Han er tre år eldre og var litt mer økonomisk bevisst derimot, så han ble likevel litt muggen da han senere fant ut at vi fikk penger for det. Uansett, mens han satt halve dagen og gjorde jobben så var jeg og kompisen ute og blåste penga på brus, digg og spilleautomater. Og dagen etter leverte vi produktene til klientene, og alle var glade og fornøyde.
Helvetet startet utpå ettermiddagen. Det viste seg jo at antall kopier som faktisk funket var relativt lite. Det vil si ikke én eneste av dem. Og en av klientjævlene rapporterte selvfølgelig dette til foreldra sine, som igjen gikk over hodet på oss og rett til foreldra våre, og så ble det bråk. Penga var blåst, så de måtte jo erstattes av noen. Og det hele og fulle ansvar ble av en eller annen grunn plassert hos oss, uansett hvor mye jeg insisterte på at alt var jo brutter'n sin feil som hadde laga kopier som ikke virka!
Så sånn falt min karriere som storstilt pirat i grus. Verden er urettferdig.