Good Old Games - utgivelser og tilbud

IT'S UP! (Syndicate altså)

Kjipt at Amiga versjonen har bedre grafikk (flere farger), mens DOS versjonen (den vi får) har bare høyere oppløsning. Lyden er heldigvis den samme. Uansett, verdt en titt, selv om du må tåle litt gammelspillsymptomer for å orke det. Det er ikke like "smooth" som dagens spill, særlig ikke skjermrullinga.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Enda godt at DOS-versjonen (den vi får) har høyere oppløsning enn Amiga-versjonen, som så ut som skrot.
Fiksa denne for deg. Jeg mener, virkelig.



kontra



Ser forøvrig veldig ut som 16 farger på begge utgavene, om du spør meg.
 
Tja, vet ikke hvor du får det fra, men Amiga kjører 32 farger, eller mer i enkelte tilfeller takket være noen spesielle triks. Du bør kanskje få deg noen briller også, det er akkurat samme grafikk men med færre farger på PC versjonen.

Kanskje du skal prøve deg på en Amiga emulator for å få en rettferdig sammenligning, men det funker fint med en longplay på Youtube også.



Litt mer representabelt for Amiga versjonen.

Artifactsene på bildet av DOS versjonen du la ut gjør faktisk spillet penere enn det faktisk er, rart nok. De tamme fargene er det første jeg la merke til når jeg prøvde GOG utgaven. Artifactsa på Amiga versjonen gjør at det ser mer blurry ut... for de fleste var Amiga spill ganske blurry, for de ble som regel brukt i beste fall på en RGB skjerm eller i værste fall gjennom antenneinngangen på TV. Dette er noe emulatorene ikke klarer å kopiere 100%, men jeg foretrekker å ha det så klart som mulig uansett.
 

Lodin

Der Waaaah
Leste dette i manualen og lolla.
Peter Molyneux – Producer

“In Populous we simulated a whole world, in PowerMonger we simulated a country, but in Syndicate we
are simulating a city. This is really hard to do because the more detail you put in the more problems you
have. For example, even seemingly easy things like people crossing roads had to be designed. In fact, the
code that Sean produced for roads is huge.”

“In the design I wanted there to be a freedom for the game players to do anything they wanted, so it’s up to
you. For example, you can shoot a tree and something will happen whether or not it’s of any relevance to
the game. Syndicate has more graphics, more sound and more design than all the previous Bullfrog games
put together. I hope you enjoy it.”
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
More graphics? Hvordan måler man egentlig mengden grafikk?
 

Lodin

Der Waaaah
De måles i Molyneuxer. Jo mer det er av dem jo mer bullshit er det snakk om.

Forøvrig spilla litt nå og det er fortsatt fett. Hovedproblemene er vel at det ikke har keyboard-snarveier for å velge agenter og justere droger. Hadde vært jævla mer spillbart da. Jo også er det de vanlige tinga som at agentene er treige og det er røv å bevege seg inni bygninger. Men uansett er det Syndicate og awesome. Håper remaken til Paradox også blir det.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Du bør kanskje få deg noen briller også, det er akkurat samme grafikk men med færre farger på PC versjonen.
Nei vet du hva. Se på det oppskalerte bildet du selv la ut, og så på bildet av DOS-utgaven, og skriv det der en gang til.

Greit nok, flere farger på Amiga-versjonen, men lavere oppløsning og mer klumpete grafikk er ikke "bedre", gitt.
 
Nja, dobbeltsjekka nå, men oppløsninga skader Amiga versjonen såpass mye at det gjør seg dårlig ut på moderne PC skjermer. Må nok spilles på gamle RGB skjermer for at det skal se bra ut.

Syndicate Amiga Longplay på youtube viser ganske bra hvordan det i virkeligheten så ut i sine eldre dager. Per dags dato ser det nok ut til at DOS versjonen er vassere, både ytelse og grafisk. Noe jeg egentlig er glad for, siden når jeg først kjøper det på GOG så ønsker jeg jo at det skal være like bra eller bedre enn den versjonen jeg engang spillte.

Så ja, Yeti hade rett, jeg tok feil. Liker fargene bedre på Amigaversjonen, ser mye varmere, men det funker bedre gjennom dosbox enn gjennom winuae, så da går jeg for GOG utgaven. Må innrømme at jeg var litt overrasket, ettersom lyden var tilnærmet lik Amiga versjonen, og at det var omtrent på den tiden ('93) at spillene begynte å bli like bra eller bedre på PC... tok bare 8 år. :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Okay, jeg drister meg til å spørre her. Din personlige topp 5 på Amiga? Har som nevnt vært borti maskinen en time eller så totalt hittil i livet, så jeg har null peiling. Kunne vært artig å teste ut noen kremspill derfra. Eneste jeg har testa på emulator i nyere tid er vel North & South, som var noen hundre mil bedre enn NES-utgaven (bare synd at det egentlig ikke er et fryktelig interessant spill når man er eldre enn åtte).
 
Wings
Lotus 1,2 og 3
Super Cars 1,2
Stunt Car Racer
Turrican II
It Came From The Desert
Defender of the Crown
Alien Breed 2 - The Horror Continues
Sensible World of Soccer 96/97
Moonstone
Apidya
Jim Power
Arabian Nights
Ruff'n'Tumble
Kick Off 2
ViroCop
Watchtower
Mr. Nutz
Ambermoon
Black Crypt
Cadaver
Cannon Fodder
The Chaos Engine

Bittelite utvalg av spill jeg brukte masse tid på, og gjerne besøker igjen, med noen få unntak. HOL Amiga database er en fin side for informasjon. PC og Amiga gikk litt om hverandre på den tiden, og det finnes et hav av spill som finnes på begge maskinene, og hvilke versjoner som er best varierer veldig, utfra årstallet og utvikler.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Turrican 2! <3
 
Noe man lettest husker med spill er musikken, så her er noen av de beste melodiene til noen spill som tradisjonellt er forbundet med Amiga'en:



Her er en video av 20 spill som definerte Amiga:

 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Takker og takker, skal sjekke det ut... til helga eller noe. :)

Det er fortsatt WinUAE som er noe å satse på når det gjelder emulator, eller?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Klarte å få WinUAE til å kjøre uten noe videre stress en gang i tida, satser på jeg ikke har mista grepet helt ennå. Uansett takk for tips.
 
Pinball Fantasies eier så til de grader.

Og Monkey Island på amiga var steinfett, mener å huske det hadde flere farger enn den første PC-versjonen, som jeg tror hadde 16.

Amiga-versjonen av DuckTales var også langt bedre enn PC-versjonen. Vi koste oss med den. Det er vel ikke verdens beste spill akkurat, men det hadde mye X-faktor for Duck-fans.

Og så var International Karate + og Sensible Soccer og Wings of Fury moro.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Amiga- og PC-versjonene av Duck Tales var vel like, bortsett fra finere grafikk og bedre lyd i Amiga-versjonen? De jævla plattformbrettene i det spillet, forøvrig. :argh:
 
Jepp, jeg tipper min reaksjon i dag ville vært litt annerledes enn den gangen. Da jeg var åtte bare lo vi av alt sammen, memoriserte hva vi ikke skulle gjøre, og prøvde på nytt.

Vet ikke om det er noen spillmessige forskjeller, men Amiga-versjonen opplevdes i hvert fall som veldig mye smoothere og av høyere kvalitet som en følge av grafikk/lyd.

Samme kan forresten sies om Wings of Fury. Men jeg bør legge til at jeg ikke hadde SoundBlaster på min første PC, mulig andre fikk noe som liknet mer.

Husker også vi spilte Turtles på Amiga, som var mer eller mindre likt NES-utgaven. Igjen, vi elsket det og så stort sett bort fra at det er (og var) ødelagt. Det var en annen verden den gangen.