Good Old Games - utgivelser og tilbud

En siste anbefaling, og muligens mer obskurt: CarVup. Langt bedre enn f.eks. Zool så vidt jeg husker


En forgjenger til De Blob?
 
PC kjørte midi, mens Amiga glimret med sin egne unike lydchip, på samme måte som C64 gjorde i sin tid. Amiga hadde også flere kanaler og samplene hørtes faktisk ut som ekte instrumenter (syntes vi ihvertfall da), mens midi var tynt og spinkelt de fleste gangene. Monkey Island fantes vel bare i CGA utgave før det senere ble gjenutgitt i VGA format når det kom ut (det var vel først da det så like bra ut eller bedre enn Amiga utgaven).

Hav av PC spill som er Amiga spill for meg. Elvira, Leisure Suit Larry og Police Quest serien, Monkey Island 1 og 2, Cruise for a Corpse, Operation Stealth, Future Wars, Gobliiins serien, Dune 1 og 2, Pinball Dreams/Fantasies og Illusions, Battle Isle, Space Crusade, Campaign, Flashback etc etc.

Har originalutgaven av Monkey Island 1 og 2 på Amiga i nærmest plettfri stand, med den fabelaktige kunsten til Steve Purcell. De blir hos meg til jeg dør.
 
Lyst til å ta et par bilder og dele med oss? Savner dem ... :D
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
PC kjørte midi [...]
:eng: MIDI er bare et grensesnitt for å utveksle musikkdata mellom digitale enheter. Antar du tenker på General MIDI, som er det rimelig misvisende navnet gitt til standarden for digitale instrumenter som ble grunnlaget for f.eks. SoundBlaster-kort på nittitallet. Noen av de mest populære GM-lydbrikkene på PC var OPL-2/3 (SoundBlaster Pro og oppover), og MPU-401 (også kjent som "Roland" etter firmaet som lagde den; samme lydmodul man fant i et utall Casio-keyboards og lignende på den tida). Så hadde man jo f.eks. Gravis Ultrasound og SoundBlaster AWE-serien, som lot folk laste inn egne samples på lydkortet osv. Mye forskjellig der altså.
Monkey Island fantes vel bare i CGA utgave før det senere ble gjenutgitt i VGA format når det kom ut (det var vel først da det så like bra ut eller bedre enn Amiga utgaven).
EGA først, CGA var sånt grønnjævlig rosa/turkis/hvit/svart-styr. EGA var hakket bedre (16 farger), men som du sier var det først med VGA og Super-VGA-grafikkbrikker PC-en ble noe særlig på grafikk (hhv. 256 og ~16 millioner farger).
Har originalutgaven av Monkey Island 1 og 2 på Amiga i nærmest plettfri stand, med den fabelaktige kunsten til Steve Purcell. De blir hos meg til jeg dør.
Har en originalutgave av Monkey Island 2 til PC liggende et sted selv. ^^
 
Jah, der lærte jeg meg vel egentlig noe jeg burde visst fra før av, og at jeg egentlig i underbevisstheten har lurt på siden tidenes morgen. Litt forvirrende med General MIDI vs MIDI. Husker når PC begynte å bli bra at det var Soundblaster AWE 32 som var noe det råeste du kunne få tak i (og det kostet omtrent like mye som en Amiga på den tiden :p). Lydpotensialet var bedre enn Amiga på den tida mener jeg å tro, men Amiga hadde sin egne sjarm (som den enda har) med spesialdesignet lydchip.

I senere tid har jeg sett at det er et kort som ytterst få hadde råd til, som var eksternt men som hadde ufattelig bra lyd for sin tid, og det var vel Roland MT32 (?). Synd det er så dårlig emulert på PC enda, og at det er så komplisert å sette det opp (det var hvertfall det sist gang jeg gjorde det i SCUMMVM og Dosbox).
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Hvis min logikk stemmer, så sender vel midi ut frekvenssignaler som definerer hvilke noter det er snakk om.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
I senere tid har jeg sett at det er et kort som ytterst få hadde råd til, som var eksternt men som hadde ufattelig bra lyd for sin tid, og det var vel Roland MT32 (?). Synd det er så dårlig emulert på PC enda, og at det er så komplisert å sette det opp (det var hvertfall det sist gang jeg gjorde det i SCUMMVM og Dosbox).
Jepp, har hørt om det selv. Aldri testa, men ifølge 'pedia er det en forholdsvis avansert (til den tida å være) General MIDI-synth.
Hvis min logikk stemmer, så sender vel midi ut frekvenssignaler som definerer hvilke noter det er snakk om.
Trenger ikke bruke logikk så lenge Wikipedia hjelper deg til å tenke, min gode mann.
Wikipedia skrev:
The current MIDI specification includes:
 
Atari ST hadde innebygd MIDI port, og derfor burde vært et førstevalg for musikkskapere. Det hjalp ikke når så og si samtlige spill både så og hørtes dårligere ut enn Amiga versjonene likevel. Ble aldri like populært, men det er fortsatt ST fans der ute.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jau, har møtt noen som sverga til Atari ST langt utpå nittitallet på grunn av musikkfunksjonene. Begge hadde colabriller og helskjegg, pussig nok.
 
De jævla plattformbrettene i det spillet, forøvrig. :argh:
Ble ganske god på fjellklatringa, men jungelbanen var det verste. Hadde sikkert vært ok om frameraten ikke droppa ned til et slideshow-nivå. Var versjonen på Amiga like ille?
Hadde dog mye gøy med det spillet likevel.
 
Amiga versjonen var slideshow det også, men det var helst bare når skjermen flytta på seg.
Jeg hadde en piratkopi av spillet som hadde en feil som gjorde det tilnærmet umulig å gjennomføre de brettene hvor du løp rundt i grotte. Når man valge en av opp til fire forskjellige retninger å gå, var det alltid en av retningene som gjorde at spillet kræsja. Tror det var opp til venstre eller noe sånt. Så jeg unngikk alle de brettene (man huska til slutt hva slags brett som lå bak vært land du kunne besøke. Fjellklatringa tror jeg var favoritten, mens jungelbrettet var vanskeligst.

Men aller helst likte jeg å fly. "Launchpad McQuack, flying ace, at your service!". "Wow, the ground was harder than I thought!" osv. Ja, også var det alltid like spennende å dykke etter sjeldne gullmynter i bingen til Skrue.
 

Terje

mostly harmless
Og sånn bare for å understreke at PC sugde i forhold til Amiga:



Og mens vi er igang:


Jada, jada, gamle videoer. Tror ikke de har vært posta her før

Angående knot å få til Amiga-emulering, kan jeg få nevne thecompany.pl en gang til? Det trengs muligens registrering der og knot, det er litt frem og tilbake om ting er tilgjengelig for alle og enhver, ellers er det bare å velge EXE i menyen over (altså, gå hit) og sette igang. Du får ned en enkelt .exe fil som ikke installerer noe, den bare kjører som den er. I utgangspunktet brukes det piltaster og høyre Ctrl til å emulere joysticken, men siden det er en form for UAE som blir brukt så er det bare å trykke F12 for å få opp GUI'et og gjøre endringer. Iallfall var alt sånn da jeg testet det for en stund siden, ellers har ikke jeg behov for dette selv. Sånn rent bortsett fra at de sansynligvis mangler en haug med lisenser så er dette en genialt enkel løsning for de som ikke er amiga-savvy nok til å finne WinUAE overkommelig, dvs de aller fleste.
 

Lodin

Der Waaaah
Jeg vet da faen ikke hva AGA står for og jeg må vite det for å kunne regge meg siden gjestenedlastingene er hosta hos Megaupload! :argh:
Advanced Graphics Architecture
E:
We'd like to inform you that it may take up to 3 days to activate your account.
FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFffffffffffffffffffff
 

Terje

mostly harmless
Ah, det var derfor gjestenedlasting ikke funka nå. Lurte litt på det der.

Med min flaks så var vel medlemsnedlastinger der også.

Og ja, tre dager. Polakker. What can you do.
 

Lodin

Der Waaaah
Nei de hoster dem sjæl.
Meh, ingen har slengt alle filene inn i en diger torrent såvidt jeg kan se.
Lyst til å teste Dune 1 siden Genesis-versjonen er no dritt av en port.
 
Amiga versjonen var slideshow det også, men det var helst bare når skjermen flytta på seg.
Jeg hadde en piratkopi av spillet som hadde en feil som gjorde det tilnærmet umulig å gjennomføre de brettene hvor du løp rundt i grotte. Når man valge en av opp til fire forskjellige retninger å gå, var det alltid en av retningene som gjorde at spillet kræsja. Tror det var opp til venstre eller noe sånt. Så jeg unngikk alle de brettene (man huska til slutt hva slags brett som lå bak vært land du kunne besøke. Fjellklatringa tror jeg var favoritten, mens jungelbrettet var vanskeligst.

Men aller helst likte jeg å fly. "Launchpad McQuack, flying ace, at your service!". "Wow, the ground was harder than I thought!" osv. Ja, også var det alltid like spennende å dykke etter sjeldne gullmynter i bingen til Skrue.
Synes å huske at de grottegreiene var ganske vanskelige og. Om ikke vanskelig så i hvert fall dritekjedelig. Enig ang. flyvinga. Lett det beste. Var ikke trikset for å score bra i pengebadet å hamre ihjel space-tasten?