Gradius V

#1
Har tenkt å gå til anskaffelse av dette tilsynelatende fete spillet, men trenger meningsytringer og svar!
Først og fremst finnes det en 60Hz option i PAL versjonen av dette spillet? Har kun en PAL Ps2, men tanken på å spille spillet i noe annet enn i opprinnelig hastighet sender frysninger nedover ryggen.

Kan noen gi noen mini-reviews? :tommelopp: (CubePro?)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#2
Har spilt US-versjonen, så... aner ikke ang. 60Hz på PAL.
Men, uansett!
Dersom du liker shmups, MÅ du skaffe deg Gradius V. Dette er ikke diskuterbart. Spillet er omtrent like enkelt å knekke som en diamant, og det er på Easy. Ergo: Masse underholdning for penga. Grafikken er sensasjonell, lydsporet meget retro (noe som kan slå begge veier) og spillmekanikken perr-fekt.
Løp og kjøp! :tommelopp:
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#3
Hmmm, det er vel slik at power up-systemet er slik det alltid har vært? Jeg har egentlig aldri vært noen storfan av Gradius, vel, strengt tatt ikke horisontale shmups i det store og hele (med unntak av R-Type). Hmm, egentlig setter jeg vel heller DoDonPachi Daioujou og Espgaluda som større grunner til å skaffe meg en PS2. :usikker:

mgahh, jeg vil overbevises...
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#4
Powerup-systemet er det samme gamle, bortsett fra at du kan velge hvordan podene din skal oppføre seg - du kan bl.a. velge mellom noe R-Type-aktige greier eller å kunne styre dem med høyrestikka.
Snasent.
 
#5
Det er veldig likt de gamle spilla. Men samme avhengighetsdannelsen.
Å kunne kontrollere pods fungerte bra, tar bosser mye lettere med det. Et stort pluss i gameplayet. Og at du kan plukke opp podsene etter en kræsj eller liknende.

Vanskelighetsgraden er ekstrem. Tror aldri jeg kommer igjennom spillet. EVER :blunk:

Grafikken er jo forbedret betraktelig med ganske grei 3D bruk og andre spesi effekter som passer glimrende inn i spillet. Du føler aldri noe er malplassert i spillet. Et minus med spillet; continues, de har du ikke evig av i motsetning til Gradius III & IV til PS2. Å måtte starte heeeeeeeelt på ny er meget surt. Enda kjipere er det hvis du spiller det men en kompis som FRÅTSER i continue bruken.
Trenger ny spille kompis tydeligvis. Send navn/spill/konsoll info til Bill. Mrk "Spillegal avd. Stavanger" :D

Nei, fra dårlig spøk til alvor, spillet er retro i stil og du bør ikke forvente et 10 av 10 spill. Men som en fan av serien ville jeg sagt 7.0/7.5 eller noe sånt. Spesielt gøy å spille etter en fuktig bytur ;p
 
#6
Ingen som har funnet ut om det er 60hz option i spillet?
 

SHDR

Gullmedlem
#7
Det er 60Hz all tha way, baby! Hva angår spillet, er det briljant. Det er selvsagt svinaktig vanskelig, men det er noe rimeligere enn for eksempel Ikaruga, og multiple-mulighetene er mange og glade. Disse kan forklares slik:

1) Frys multiples - Du låser multiplenes posisjon på skjermen slik at du kan bevege deg uavhengig av dem.
2) Vri multiples - Du kan velge retningen multiples skyter i, men må da stå stille selv.
3) Velg avstand - Du kan spre eller samle sammen multiplene rundt det, for å gi fokusert eller dekkende ild, avhengig av situasjon.
4) Roterende multiples - Du kan få multiplene til å spinne rundt deg som et skjold.

Så kommer pirket ... I nummer 1 og 3 skyter laseren som en puls du kan slepe en begrenset avstand, mens 2 og 4 skyter laseren som en jevn strøm, hvilket med 2 betyr at du kan sveipe en bred dødsstråle over hele skjermen. Double på 1 og 3 lar deg skyte forover og bakover på en gang (veldig bra nybegynneropplegg; jeg lærte meg brettene ved å bare pøse på med fire multiples og oppsett 3, slik at jeg sto fri til å manøvrere rundt uten å tenke for mye på sikting) mens rakettene der går opp eller ned avhengig av multiplenes posisjon på skjermen, og følger vegger inntil de treffer et mål. Double for 2 og 4 skyter rett frem og i spiss vinkel mot høyre, mens rakettene slippes bak deg av multiplene.

Personlig har jeg mest til overs for oppsett 2 og 3; jeg liker den voldsomme MAKTEN jeg får med 2, men oppsett 3 er det klart mest fleksible, og selv med pulslaser rocker det temmelig grovt. For alle som husker tidligere Gradius, og husker HATET du føler når du dør og mister alle multiplene ... Gradius V er litt mer rimelig på dette punktet. Du kan samle dem sammen igjen selv om du dør, så selv om du mister alle powerups har du stadig multiplene, så du faktisk har en sjanse.

Bossene er noe av det mer ondskapsfulle jeg har sett ... det er ikke bullet hell, per se, det er mer at bossenes treffpunkter ligger vanskelig til, og at de skyter målsøkende runder, og at de tåler hysterisk mye. Det er ikke like mye taktikk som i Ikaruga, men det er til gjengjeld mer rått vanskelig. Selve spillet i seg selv er noe av en pushover på SHMUP-fronten; det eneste jeg har spilt som har vært veldig mye lettere enn Gradius V er Zero Gunner. Ikke for det; Gradius V er selvsagt skittent vanskelig, og jeg begynner temmelig ofte å le når jeg spiller det, bare fordi det er så grenseløst urettferdig.

Jeg tenker Gradius lander på en 9, om du liker SHMUPs.
 
#8
Takk takk Shadar. Da bestilles spillet fra play.com. £18 :D
Så lenge det kommer i nærheten av Ikaruga vil jeg bli meget fornøyd!

*gjør seg klar til å bli Boris-the-bullet-dodger*

...bestilling ferdig
 
#9
Herlig. Da var spillet i hus. Meget bra!
 

SHDR

Gullmedlem
#10
Noen ting du vil dele? Som for eksempel hvilken multiple config du bruker? Og en ting til: Ikke lur deg selv. Spill på Normal eller vanskeligere. Om du spiller på Easy har du ingen sjanse senere i spillet.

Personlig bruker jeg spacing config, ettersom det kombinert med laser lar meg drepe ... vel, alt. Jeg har fortsatt ikke klart det stygge spillet, men det kommer vel, kan jeg tenke meg. Har massevis av credits, men den siste bossen jeg er kommet til er helt skamjævlig.
 
#11
Har testet alle config'ene og enda ikke funnet noen favoritt. Det som gjør at det ikke når helt opp til Ikaruga (og min personlige favoritt Radient Silvergun) er at det er litt for komplisert til tider. F.eks med type 2 er det et rent helvete og dodge samtidig som man prøver å treffe en boss med R1. Allikevel er kombinasjonen av vertikal retning og et relativt avansert våpensystem interessant. Måten du dør på og blir redusert til en pingle minner veldig om Salamander og bryter fra tidligere Gradius hvor du kunne lene deg tilbake og late som om du var et weapon-of-massdestruction.
Historien er faktisk et lyspunkt. Den kommer ikke i veien for gleden og jeg skulle ønske at lignende cut-scenes fantes i Ikaruga(istedenfor en lussen manual som forklarer en vakker historie).
Musikken er så som så og jeg har faktisk skrudd på Ikaruga og RS soundtrack et par ganger for å sammenligne. Ingen konkurranse her.
Treasure har tydeligvis levert et spark til de gamle Gradius spillene i og med at du besøker en del av bossene fra tidligere spill, bare at de ikke opptrer som bosser.
I og med at spillet kostet usle kr. 214 (inkl porto) fra play.com burde folk bli skutt for å kjøpe Eyetoy og den slags istedenfor denne perlen. Med dette spillet må jeg nok igjen besøke de gode gamle klassikerne på Saturnen og finne ut hvor Gradius V havner i en snart utdødd sjanger.

Edit: Spiller på Normal ja. Very hard er latterlig. Har faktisk funnet litt glede i rotasjonsconfigen.
Negativt: Kuler, det kanskje viktigste å dodge i ethvert schmup er altfor vanskelige å se. Med så mye flare og lyshissniss blir det ofte litt for vanskelig å oppdage en ussel grå stær som flyter mot et inferno av et skip.
 

SHDR

Gullmedlem
#12
Det er jo det som er poenget. :D Du må virkelig følge med for å se de små røverne, og om du vil ha sjanse til å klare deg, må du bare streamline alle power-upsene dine slik at du kan få skjold like etter dine første to multiples. Dermed slipper du unna MYE dritt.

Du kan samle sammen multiplene dine etter at du er død, så det er mye å tjene på være litt aggressiv, og holde deg i midten av skjermen til enhver tid. Det er mye incentiv for å bruke double for Type 3, iallfall, som sørger for massiv bullet-hell både foran og bak. Med laser ender du opp på defensiven med mindre du er en jævel til å beregne strålens waning, noe jeg etterhvert er blitt, og du risikerer å miste iallfall to multiples om du skulle bli truffet. Jeg synes faktisk Gradius V er oppe sammen med Ikaruga, men taper seg selvsagt på ikke å være like rent og nydelig som Ikaruga. Jeg synes det er en hel del lettere også.

Nuvel. Da blir det Espgaluda neste.
 
#13
Sorry Freeman, jeg vet ikke. Spillekariæren min er over, så jeg spiller så lite for tiden.

Har forresten Gradius V NTSC til salgs hvis noen vil kjøpe det..
 
#14
Cubepro: Hva har skjedd?

Har faktisk begynt å like Type 1 nå. Det som roter det til litt er når det halger med kuler og fi, og power-ups, da blir det for vanskelig å velge rett oppgradering.

Må spille mer!
 
#15
Har ikke skjedd noe.. Bare tenkt til å satse på litt andre ting enn spilling framover. Brukte altfor mye penger på det, så jeg prioriterer å kjøpe bare racing spill som jeg liker best, også får det holde.

Jobber stort sett hele dagen uansett, så har nesten ikke tid. Men faen som jeg savner Ikaruga og Metroid tidene :(

Men men, det er vel bare å bite i det sure eple..
 
#16
Opprinnelig skrevet av Freeman@25.10.2004, 10.33
Først og fremst finnes det en 60Hz option i PAL versjonen av dette spillet?
Såvidt jeg forstår er det en mulighet for 60Hz på PAL, ja.